۹ عامل عجیب که علائم آلرژی را تشدید می‌کنند

مهرناز زاوه
اگر از آلرژی فصلی رنج می‌برید، می‌بایست از عوامل محرکی که باعث خارش و عطسه می‌شوند دوری کنید. اما حتی اگر از بیرون رفتن در روزهای پر از گرد و غبار اجتناب کنید، برخی از عادات روزمره می‌توانند شما را با مشکلاتی مواجه کنند.

اگر از آلرژی فصلی رنج می‌برید، می‌بایست از عوامل محرکی که باعث خارش و عطسه می‌شوند دوری کنید. اما حتی اگر از بیرون رفتن در روزهای پر از گرد و غبار اجتناب کنید، برخی از عادات روزمره می‌توانند شما را با مشکلاتی مواجه کنند. در ادامه شما را با چند عامل موثر بر تشدید علائم آلرژی آشنا می‌کنیم.
۱. کشوی سبزیجات
برخی میوه‌ها و سبزیجات حاوی پروتئین‌هایی هستند که در گرده‌ها هم وجود دارد؛ این پروتئین‌ها با مختل کردن سیستم ایمنی بدن باعث بروز سندرم حساسیت اورال می‌شوند. به عنوان مثال، ۷۵٪ از افرادی که از تب یونجه و خارش شدید رنج می‌برند، سیب یا کرفس مصرف می‌کنند. این حساسیت ممکن است با مصرف موز یا طالبی نیز تشدید شود.
۲. دویدن صبحگاهی
مقدار گرده موجود در هوا در ساعات قبل از ظهر در بالاترین سطح ممکن است؛ بنابراین اگر می‌خواهید برای دویدن بیرون بروید، بهتر است زمان بهتری را برای این کار انتخاب کنید. سعی کنید به محض بازگشت به خانه کفش‌هایتان را درآورید، به خصوص اگر در مسیرهایی پیاده‌روی کرده‌اید که پر از گرده بوده‌اند. دوش گرفتن، شستن موها و عوض کردن لباس نیز کمک بسیاری به شما می‌کند.
۳. وسایل گردگیری
تمیز نگه داشتن خانه به کنترل هرچه بهتر آلرژن‌ها کمک می‌کند، اما اگر از یک دستمال یا گردگیر خشک برای تمیز کردن استفاده کنید، ممکن است باعث پراکندگی بیشتر گرد و غبار در خانه شوید. شاید با خودتان فکر کنید گردگیری می‌کنید، اما واقعیت این است که فقط دارید گرد و غبار را در هوا پراکنده می‌کنید. بنابراین بهتر است از یک پارچه مرطوب برای این کار استفاده کنید.
۴. کنار گذاشتن ورزش
وقتی احساس می‌کنید صورت‌تان در حال گُر گرفتن است، فکر کردن به ورزش کمی سخت خواهد بود؛ اما ورزش کردن در بسیاری از موارد به کاهش علائم آلرژی کمک می‌کند. این کار درست مانند استفاده از اسپری بینی است. ورزش کردن باعث ترشح هورمون‌های استرس در بدن می‌شود؛ از این رو، عروق خونی بینی در جای خود چفت می‌شوند تا بهتر نفس بکشید. این یک اثر موقت است، اما تاثیر بسزایی در کاهش علائم آلرژی دارد. تمام این مزایا با انجام یک ورزش ساده نصیب‌تان خواهد شد.
۵. لنزهای تماسی
اگر گرد و غبار به لنزهای تماسی بچسبد، باعث به دام افتادن مواد حساسیت‌زا در سطح لنز شده و چشم‌های شما را تحریک خواهد کرد. بنابراین اگر از چشم‌های پف کرده خود خسته شدید، بهتر است لنزهای خود را بیرون بیاورید و به جای آن از عینک استفاده کنید.
۶. مرطوب‌کننده‌های نامناسب
یک کرم مرطوب‌کننده می‌تواند علائم آزاردهنده آلرژی را تسکین دهد. اما باید توجه داشته باشید که قوطی یا تیوپ این محصولات می‌تواند لانه باکتری‌ها باشد؛ به خصوص که اگر در تمیز کردن آنها کوتاهی کنید. قوطی گرم و مرطوب این محصولات جای مناسبی برای رشد باکتری و قارچ است. بهتر است از دستورالعمل‌های مندرج بر روی برچسب محصولات پیروی کنید.
۷. استخر شنا
کلر می‌تواند موجب خشک شدن پوست شود و مجاری تنفسی را دچار اختلال کند؛ پیامدهایی که ممکن است باعث تشدید علائم آلرژی مانند خارش پوست، سرفه و احتقان شوند. شما می‌توانید با مراجعه به یک پزشک مجرب، علائم آلرژی خود را کنترل کنید. با این حال، نیازی نیست برای کاهش علائم از رفتن به استخرهای شنا خودداری کنید.
۸. کنار گذاشتن قهوه صبحگاهی
قهوه علائم آلرژی را برطرف نمی‌کند، اما می‌تواند از شدت برخی از علائم آزاردهنده بکاهد. کافئین مانند تئوفیلین عمل می‌کند، دارویی که برای کنترل آسم استفاده می‌شود. البته مصرف تئوفیلین موثرتر است، با این حال کافئین نیز کمک می‌کند که شدت علائم آلرژی را کاهش دهید. اگر آلرژی باعث میگرن شده است، کافئین مصرف کنید تا از شر سردردهای شدید خلاص شوید. کسانی که به طور دائم قهوه می‌نوشند، در صورت قطع مصرف قهوه ممکن است با سردردهای موقت مواجه شوند. این سردردها زمانی رخ می‌دهند که علائم آلرژی باعث افزایش فشار وارده بر سینوس‌ها می‌شوند.
۹. ضد احتقان‌ها
اگر معمولا از اسپری‌های ضد احتقان بینی برای بهبود وضعیت تنفسی خود استفاده می‌کنید، باید بیشتر مراقب باشید: استفاده از اسپری‌های ضد احتقان در طولانی مدت ممکن است باعث تشدید علائم آلرژی شود. اگر بیش از ۳ تا ۵ روز از این اسپری‌ها استفاده کنید، علائم آلرژی برمی‌گردد و وضعیت تنفسی‌تان بدتر خواهد شد. شما می‌توانید با مصرف همزمان یک اسپری استروئیدی بینی (برای کاهش تورم) و یک آنتی هیستامین (برای مقابله با آلرژی) به جنگ علائم آلرژی بروید. اگر در تمام فصل دچار گرفتگی بینی هستید، به یک پزشک متخصص آلرژی مراجعه کنید تا یک برنامه درمانی بلندمدت برایتان تنظیم کند.
منبع: prevention

درمان طبیعی آلرژی با عسل خالص

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ