علائم آنفولانزای معده و درمان‌های خانگی آن-قسمت دوم

مهرناز زاوه
در حالی که در دوران بهبودی به سر می‌برید باید سعی کنید چیزی بخورید که میزان مقاومت و بنیه بدنتان را تقویت کند و سطح اسیدهای معده را متعادل نگه دارد.

در قسمت اول با برخی درمان‌های خانگی برای آنفولانزای معده آشنا شدید. در اینجا روش‌های بیشتری را به شما یاد می‌دهیم.
چیزهایی که باید بخورید
در حالی که در دوران بهبودی به سر می‌برید باید سعی کنید چیزی بخورید که میزان مقاومت و بنیه بدنتان را تقویت کند و سطح اسیدهای معده را متعادل نگه دارد. پزشکان قبلا توصیه می‌کردند که بهتر است رژیم غذایی‌تان در این مواقع و به مدت چند روز این مواد غذایی باشد: موز، برنج، سس سیب و تُست. اما حالا معتقدند که فقط در ۲۴ ساعت اول این رژیم را رعایت کنید. بدن شما به مواد مغذی دیگری هم برای بهبودی کامل نیاز دارد.
۷.موز
موزها به راحتی هضم می‌شوند و سرشار از پتاسیم هستند؛ ماده‌ای مغذی که اغلب طی اسهال از بین می‌رود. از طرفی پکتین فراوانی دارد که در تسکین اسهال بسیار مؤثر است.
۸.سایر غذاهای ملایم
هر زمان احساس کرده‌اید معده‌تان آماده جذب غذاست، سعی کنید با خوردن غذاهای ملایم کار را آغاز کنید. غذاهایی مانند مرغ، برنج و ژله بخورید که به راحتی هضم می‌شوند. پروتئین حاصل از گوشت‌های کم‌چرب و تخم‌مرغ‌های پخته انرژی شما را تأمین خواهند کرد. اگر می‌خواهید میوه و سبزی بخورید، بهتر است آنها را بپزید و اصلا خام نخورید.
۹.بیسکوییت و چوب شور
بیسکوییت و چوب شور سرشار از سدیم هستند. در واقع نمک موجود در آنها کمکتان می‌کند تا آب بدنتان را مجددا تأمین کنید و دیگر دچار کم‌آبی نشوید.
۱۰.ماست
وقتی معده‌تان دچار عفونت می‌شود، غذاهای لبنی اغلب گزینه مناسبی به حساب نمی‌آیند؛ چرا که به سختی هضم می‌شوند. اما باکتری‌های زنده یا همان پروبیوتیک‌های موجود در ماست می‌توانند باعث متعادل شدن مجدد سیستم گوارش شما شوند. ترجیحا سعی کنید از ماست‌های ساده و شیرین‌نشده استفاده کنید.
۱۱.کفیر
به مانند ماست، این فرآورده شیریِ تخمیری سرشار از پروبیوتیک است، که باعث تأمین مجدد باکتری‌های مفید معده می‌شود.
۱۲.زنجبیل
زنجبیل خواص ضدالتهابی دارد و از دیرباز به عنوان ماده‌ای برای کمک به دستگاه گوارش و نیز رفع حالت تهوع استفاده می‌شده است. می‌توانید از کپسول‌های زنجبیل و یا چای زنجبیل و یا لیموناد زنجبیلی استفاده کنید که از ریشه زنجبیل درست می‌شود.
۱۳.نعناع
نعناع گیاه دیگری است که برای از بین بردن دل‌پیچه و دردهای شدید معده، کاربرد فراوانی دارد. تحقیقات نشان می‌دهد که نعناع می‌تواند باعث تسکین علائم سوء‌هاضمه و یا سندروم روده تحریک‌پذیر (IBS) شود. حتی جویدن آدامس نعنایی هم به تسکین معده کمک می‌کند اما بهترین روش برای استفاده از مزایای آن، درست کردن چایِ نعناع است.
۱۴.چای (روی‌بوز، بابونه، رازیانه)
چای روی‌بوز که آن را به نام چای قرمز هم می‌شناسند، باعث تسکین دستگاه گوارش شده و گرفتگی‌های معده را کم می‌کند. بابونه هم دارای خواص آرام‌بخش است. رازیانه باعث رفع سوء‌هاضمه، گاز، نفخ و دردهای شکمی شده و به راحتی می‌توان آن را در قالب چای مصرف کرد.
۱۵.نان سوخاری
توصیه می‌شود در نخستین روزهایی که دچار عفونت معده می‌شوید، از نان تُستِ ساده که غذایی ملایم است استفاده کنید. اما مردم اکثرا عادت دارند نان تُست سوخته یا همان نان سوخاری را بخورند؛ چرا که بر این باورند که باعث جذب مواد سمی موجود در معده می‌شود. مواد سمی‌ای که مسبب بیماری شما هستند.
۱۶.سرکه سیب
برخی از افراد به این ترکیب جادویی ایمان دارند. برای استفاده از آن، یک قاشق سرکه سیب را با یک قاشق عسل در یک فنجان آب داغ مخلوط کنید. این ترکیب باعث تسکین گاز معده و گرفتگی‌های آن می‌شود.
۱۷.مکمل‌های پروبیوتیک
حالت تهوع، استفراغ و اسهال ناشی از آنفولانزای معده به خاطر تجمع «باکتری‌های مضر» در روده و دستگاه گوارش رخ می‌دهد. در اغلب موارد، استفاده از آنتی‌بیوتیک باعث بروز این علائم می‌شود؛ چرا که آنتی‌بیوتیک‌ها هم باکتریِ خوب را در بدن از بین می‌برند، و هم باکتری بد و مضر. پروبیوتیک‌ها، در واقع موادی که باعث تأمین باکتری خوب و مفید در معده می‌شوند، به متعادل شدن سیستم هاضمه شما کمک می‌کنند. برای مصرف مکمل‌های پروبیوتیک، حتما با پزشکتان مشورت کنید. 
منبع: thehealthsite

 

باورهای غلط رایج درباره مدفوع

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ