غذاهایی که نباید هرگز دوباره در مایکروویو گرم کنید

مهرناز زاوه
تحقیقات نشان می‌دهد که هر وقت که می‌خواهید غذایتان را گرم کنید، نباید فورا به مایکروویو رجوع کنید. چون متاسفانه این دستگاه به خیلی از مواد غذایی آسیب می‌رساند، خصوصا اگر پیش از گرم کردن، به شیوه‌ای نادرست نگهداری شده باشند.

گرم کردن باقیمانده غذاها جزیی از زندگی روزانه همه ماست. چه جمعه شب باشد و بخواهید یخچال‌تان را تمیز کنید و چه تصمیم داشته باشید تمام غذاهای اضافه آمده را با هم در قالب یک وعده غذا بخورید، مایکروویو یکی از دم‌دست‌ترین وسایل آشپزخانه محسوب می‌شود. اما تحقیقات نشان می‌دهد که هر وقت که می‌خواهید غذایتان را گرم کنید، نباید فورا به مایکروویو رجوع کنید. چون متاسفانه این دستگاه به خیلی از مواد غذایی آسیب می‌رساند، خصوصا اگر پیش از گرم کردن، به شیوه‌ای نادرست نگهداری شده باشند. در ادامه ۵ ماده غذایی معرفی شده‌اند که نباید آنها را در مایکروویو گرم کنید.
۱. نان
نکته جالبی که در مورد گرم کردن دوباره نان در مایکروویو وجود دارد این است که این کار ظاهرا خیلی خوب به نظر می‌رسد؛ به خصوص برای غذاهای ترد مثل رول نان. نان در مایکروویو سریعا گرم می‌شود، اما اجازه دهید چند دقیقه بماند. خواهید دید که به طور ناگهانی سفت و سرد و شکننده می‌شود. دلیلش این است که حرارت مایکروویو گلوتن موجود در نان را خشک می‌کند و نمی‌گذارد پوسته نان مثل روز اول ترد شود. بهتر است برای دوباره گرم کردن نان از فر یا توستر استفاده کنید و اگر نان تکه تکه شده، آن را در یک فویل بپیچید و به مدت ۵ تا ۱۰ دقیقه در دمای ۳۵۰ درجه فارنهایت بگذارید تا سطح بیرونی نان ترد شود.
۲. مواد غذایی سرخ‌کردنی
سیب‌زمینی سرخ کرده، مرغ سرخ شده و فلافل، از جمله بهترین غذاهایی هستند که در روغن سرخ شده و تازه تازه خورده می‌شوند. با این حال، اگر کمی از غذا باقی بماند و بخواهید مجددا آن را گرم کنید تا مثل روز اولش ترد شود، باید بدانید که مایکروویو کمکی به شما نخواهد کرد؛ مایکروویو تنها باعث می‌شود که غذایتان آب بیافتد. بهتر است برای دوباره گرم کردن مواد غذایی سرخ‌کردنی از فر استفاده کنید. آنها را در فویل بپیجید و به مدت ۱۰ دقیقه در دمای ۳۷۵ درجه فارنهایت بگذارید. سپس فویل را جدا کرده و غذا را ۵ تا ۱۰ دقیقه دیگر روی حرارت بگذارید تا ترد شود.
۳. پیتزا
به همان دلایلی که برای نان عنوان کردیم، گرم کردن دوباره  پیتزا در مایکروویو نیز توصیه نمی‌شود. پوسته نان پس از آنکه دوباره گرم می‌شود، تردی خود را از دست داده و شل می‌شود و دیگر مزه اول را ندارد. بنابراین اگر می‌خواهید پیتزای خود را دوباره گرم کنید، بهتر است آن را به مدت ۱۰ دقیقه یا بیشتر در فر تحت دمای ۳۷۵ درجه فارنهایت بگذارید تا پنیر پیتزا آب شود و حالت حبابی به خود بگیرد.
۴. استیک
بزرگ‌ترین مسئله‌ای که برای دوباره گرم کردن استیک وجود دارد این است که بیش از حد پخته شود. اگر استیک خود را در مایکروویو گرم کنید، ممکن است در کمتر از چند ثانیه کارش تمام شود! قبل از گرم کردن باقی‌مانده استیک، یک تابه بردارید و آن را روغنی کنید. سپس تابه را روی حرارت متوسط بگذارید، استیک را در تابه گذاشته و دو طرف آن را به مدت ۱ یا ۲ دقیقه روی حرارت بگذارید تا به طور کامل گرم شود.
۵. ماهی
اگر سعی کنید ماهی یا هر نوع غذای دریایی دیگر را در مایکروویو گرم کنید، به احتمال زیاد دشمنان زیادی پیدا خواهید کرد. چون گرم کردن دوباره این غذاها بوی بدی ایجاد می‌کند. گرم کردن دوباره ماهی مثل استیک ممکن است باعث سوختن ماهی شود.
بهترین راه برای خوردن باقی‌مانده ماهی این است که آن را در قالب یک غذای جدید بازسازی کنید؛ چون هرچقدر هم که سعی کنید، ماهی دیگر مثل اولش نخواهد شد. در عوض، توصیه می‌شود از ماهی‌هایی مثل ماهی آزاد برای تهیه کیک ماهی استفاده کنید یا میگوی پخته‌شده را روی سالادتان بریزید.
۶.قارچ
به‌طور کل قارچ باید بلافاصله بعد از آماده شدن، خورده و تمام شود. پروتئین‌ها به محض آنکه برش داده می‌شوند فاسد می‌شوند و این خبر خوبی برای معده شما نیست. در چنین وضعیتی گرم کردن دوباره‌ی قارچ در مایکروویو تنها اوضاع را از آنچه هست خراب‌تر می‌کند.
منبع: shape

هشدار درباره درست‌کردن پاپ‌کورن در مایکروویو؛ سرطان‌های مختلف در کمین‌اند

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ