۲۰+۱ کاربرد جالب زردچوبه که نمی‌دانید-قسمت اول

مهرناز زاوه
تحقیقات نشان می‌دهد که زردچوبه قادر است بسیاری از مشکلات پزشکی را درمان کند و کاربردهای مفید دیگری هم دارد که در اینجا به تعدادی از انها اشاره می‌کنیم.

زردچوبه یکی از جذاب‌ترین ادویه‌های آشپزی است که به خاطر رنگ طلایی‌اش طرفداران بسیاری دارد. ادویه که ترکیب اصلی ادویه‌های کاری هندی محسوب می‌شود مسئول رنگ آن بوده و از طرفی برای رنگ‌دار کردن خردل هم از این ترکیب طلایی استفاده می‌شود. زردچوبه دارای خواص ضدالتهاب بوده و می‌تواند از سلول‌ها در برابر آسیب‌های ناشی از مولکول‌های رادیکال آزاد محافظت کرده و آنها را ترمیم کند. تحقیقات نشان می‌دهد که زردچوبه قادر است بسیاری از مشکلات پزشکی را درمان کند و کاربردهای مفید دیگری هم دارد که در اینجا به تعدادی از انها اشاره می‌کنیم. 
۱.سفید کردن دندان‌ها
هرچند گفته می‌شود که مصرف زردچوبه باعث ایجاد لکه می‌شود، اما اغلب برای سفید کردن دندان‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد – از قرار معلوم آنقدر با مینای دندان در تماس نخواهد بود تا رنگ آن را تغییر دهد. می‌توانید مقداری از آن را روی خمیردندان خود بریزید و مثل همیشه دندان‌هایتان را با آن مسواک بزنید.
۲.کرم پودر سفارشی
آرایش خاکستری‌رنگ با پوست‌های درخشان چندان مطابقت ندارد. تاندی نیوتن، بازیگر انگلیسی با افزودن زردچوبه به مرطوب‌کننده‌اش برای رسیدن به میزان درخشندگی مناسب پوستی و ست شدن آن با رنگ پوست توانست این مشکل را حل کند. در حقیقت، زنان در هند اغلب در کرم‌های صورت و اسکراب‌های بدن به منظور افزایش میزان درخشندگی از زردچوبه استفاده می‌کنند.
۳.مزه‌دار کردن سوپ
اگر سوپ خانگی درست کردید، چند قاشق زردچوبه به آن اضافه کنید، چرا که این کار نه تنها به زیبایی رنگ غذا می‌افزاید، بلکه مزیت‌های فراوانی برای پوستتان دارد.
۴.نجات پوست سر
بسیاری از متخصصان معتقدند که ترکیب روغن زیتون و زردچوبه باعث از بین رفتن شوره سر شده و وضعیت کلی پوست سر را بهبود می‌بخشد. بهتر است مخلوطی از زردچوبه و روغن مورد نظرتان (مثلا روغن عناب یا روغن نارگیل) درست کنید و آن را روی پوست سرتان بمالید و بگذارید حدود ۱۵ دقیقه روی آن بماند، بعد می‌توانید آن را شامپو بزنید و مثل همیشه شستشو دهید.
۵.تزئین تاتوهای موقت
می‌توانید از زردچوبه برای درست کردن تاتوی طلایی مهنْدی استفاده کنید؛ مهندی یا حنانگاری، تاتوی موقتی است که از حنا درست می‌شود. از طرفی می‌توانید یک رنگ زیبای دیگر هم به تاتوی حنایی خود بیافزایید.
۶.کاهش فشار رگ‌به‌رگ شدن
درمان سنتی رگ به رگ شدن با روش همسان‌درمانی شامل درست کردن ترکیبی خمیری با استفاده از نمک و زردچوبه به میزان یک به دو پیمانه و مقدار کافی آب است تا بتوان آن را از هم جدا کرد. این ترکیب خمیرمانند را می‌توانید روی مفصل آسیب‌دیده بمالید و با پارچه سردی بپیچید و بگذارید به مدت ۲۰ دقیقه تا ۱ ساعت بسته بماند. این کار را یک بار در روز انجام دهید. ترجیحا بر روی بخش‌هایی از بدن که قابل رؤیت هستند این کار را انجام ندهید چرا که ممکن است اثر لکه زردی به جا بماند. متخصصان معتقدند که استفاده از زردچوبه باعث کاهش فشار ناشی از رگ به رگ شدن می‌شود و تأثیر برولین (ماده‌ای ضدالتهاب که از آنزیم‌های درخت آناناس به دست می‌آید) را قوی‌تر می‌کند. برای استفاده از آن باید ۲۵۰ تا ۵۰۰ میلی‌گرم از زردچوبه و بروملین را سه بار در روز و بین غذا مصرف کنید.
۷.تسکین علائم بیماری گوشِ شناگر
توصیه درمان‌های طبیعی برای علاقمندان به ورزش و ورزش‌دوستان استفاده از روغن سیر گرم‌شده برای کمک به خارج شدن آب از گوشِ شناگر است؛ برای آنکه این ترکیب تأثیر بیشتری داشته باشد بهتر است کمی زردچوبه به آن بیافزایید.
۸.کاهش دل‌درد
سال‌هاست که از زردچوبه برای تسکین مشکلات شکمی و معده‌ای که به خوبی کار نمی‌کند استفاده می‌شود. سازمان ملی سلامت (NIH) توصیه می‌کند که برای درمان شکم‌درد و دل‌پیچه روزانه ۵۰۰ میلی‌گرم زردچوبه استفاده کنید.
۹.تسکین درد آرتروز
توصیه NIH برای ورم مفاصل و استخوان‌ها، مصرف ۵۰۰ میلی‌گرم عصاره ویژه زردچوبه و دو بار در روز است؛  پیشنهاد این سازمان برای رماتیسم مفاصل، مصرف ۵۰۰ میلی گرم از نوع خاصی از کورکومین (ماده رنگی زردچوبه) است.
۱۰.کبدتان را دوست داشته باشید
بر اساس تحقیقات آزمایشگاهی، کورکومین موجود در زردچوبه می‌تواند باعث به تأخیر افتادن آسیب به کبد شود. همانطور که می‌دانید آسیب به کبد به مرور به سیروز کبدی می‌انجامد.
منبع: prevention

روش‌های هوشمندانه برای استفاده از نمک

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ