۲۰+۱ کاربرد جالب زردچوبه که نمی‌دانید-قسمت دوم

مهرناز زاوه
به تازگی محققان دریافته‌اند که کورکومین موجود در زردچوبه باعث متوقف شدن رشد ملانوما شده و از پیشروی سرطان سینه و رسیدن به ریه‌ها جلوگیری می‌کند.

در قسمت او برخی کاربردهای جالب زردچوبه را برایتان گفتیم. در اینجا با موارد بیشتری آشنا می‌شوید.
۱۱.جلوگیری از سرطان پوست
زردچوبه مزایای زیادی برای پوست و درمان بیماری‌های آن دارد و از طرفی می‌تواند از بروز اشکال مختلف سرطان پوست پیشگیری کند. به تازگی محققان دریافته‌اند که کورکومین موجود در زردچوبه باعث متوقف شدن رشد ملانوما شده و از پیشروی سرطان سینه و رسیدن به ریه‌ها جلوگیری می‌کند.
۱۲.مبارزه با انواع دیگر سرطان
«انجمن سرطان امریکا» می‌گوید که تحقیقات آزمایشگاهی نشان داده کورکومین در بسیاری از مجاری مولکولی که در پیشرفت سرطان، رشد و شیوع آن دخیل هستند نقش بسزایی دارد. محققان می‌گویند کورکومین می‌تواند در شرایط آزمایشگاهی سلول‌های سرطانی را بکشد و از بین ببرد و از طرفی می‌تواند رشد سلول‌های به جا مانده را کُند کند.
۱۳.کاهش علائم آلزایمر
تحقیقات اخیری که روی عصاره کورکومین انجام شد نشان می‌دهد که مصرف این ترکیب توانست تا ۳۰ درصد باعث کاهش رسوبات مغزی مرتبط با آلزایمر در مغز موش‌ها شود، آن هم تنها ظرف یک هفته.
۱۴.راز طول عمر با چای زردچوبه
دکتر اندرو وِیل می‌گوید که مردمِ جزیره اُکیناوا در ژاپن، بیشترین طول عمر را در جهان دارند و مشخص شده که به طور روزانه چای زردچوبه مصرف می‌کنند. برای آنکه خودتان بتوانید این چای را درست کنید، چهار فنجان آب را بجوشانید، بعد یک قاشق زردچوبه به آن بیافزایید و بگذارید تا به مدت ۱۰ دقیقه به حالت نیم‌جوش درآید. برای مزه‌دار کردن می‌توانید به آن زنجبیل یا عسل اضافه کنید.
۱۵.به عنوان رنگ برای تی‌شرت‌های باسمه‌کاری‌شده
بله، زردچوبه می‌تواند روی پارچه لکه ایجاد کند… این بدان معناست که رنگِ فوق‌العاده‌ای برای پارچه محسوب می‌شود. برای استفاده از آن سه قاشق زردچوبه را به یک کتری آب در حال جوش اضافه کنید و بگذارید به حالت نیم‌جوش برسد. حمام رنگتان آماده است.
۱۶.رنگ طبیعی تخم‌مرغ‌ها در عید
له کردن رنگدانه‌های طبیعی در یک کاسه و تماشای تغییر رنگ تخم‌مرغ‌های آب‌پز به رنگ طلایی طبیعی کار لذت‌بخشی است. عصاره ریشه چغندر، پوست پیاز، بلوبری و البته زردچوبه همه و همه می‌توانند این کارِ فوق‌العاده را انجام دهند.
۱۷.ایمن‌تر کردن گوشت 
محققان دانشگاه کانزاس به تازگی دریافته‌اند که افزودن زردچوبه به گوشت می‌تواند تا ۴۰ درصد باعث کاهش میزان آمین هتروسایکلیک (HCAs) شود. HCAs زمانی در مرغ‌ها و گوشت شکل می‌گیرند که در حرارت زیاد طبخ شوند،‌ مانند زمانی که کباب می‌شوند. مصرف HCAs با افرایش احتمال بروز سرطان ارتباط نزدیکی دارد.
۱۸.پودر کاری مخصوص خودتان را درست کنید
اگر یک چیز باشد که زردچوبه معروف بودن خود را مدیون آن باشد، نقش آن در ادویه کاری هندی است (در غرب، این امتیازی بزرگ تلقی می‌شود، خصوصا زمانی که پی بردند زردچوبه تنها یک ادویه نیست و می‌توان در خیلی چیزها آن را ترکیب کرد). درست کردن ترکیب کاری مخصوص به خودتان بسیار ساده است و مزه‌ای فوق العاده عالی دارد؛ و می توانید خودتان بر اساس ذائقه‌ای که دارید میزان آن را تعیین کنید.
۱۹.درست کردن خمیر به رنگ جعفری
درست کردن خمیر بازی خانگی همانقدر لذت‌بخش است که بازی کردن با آن. از آن جالب‌تر رنگ کردن آن است. شما می‌توانید از میان سایر ترکیبات، تنها با استفاده از زردچوبه، خمیرتان را به رنگ‌های مختلفی درست کنید. از طرفی می‌توانید برای بودار کردن خمیرتان، عصاره وانیل یا نعناع به آن بیافزایید.
۲۰.روح بخشیدن به غذاهای بی‌حال
شما می‌توانید با از بین بردن رنگ‌های مصنوعی یا صنعتی و افزودن مقداری زردچوبه، رنگ و روی غذا را بهبود ببخشید. مادرها و آشپزهای ماهر می‌توانند آن را به تخم‌مرغ، پوره سیب‌زمینی، انواع سوپ، گل کلم و یا هر آنچه دلخواهشان است بیافزایند تا ظاهر غذایشان زیبا شود.
۲۱. پختن کیک 
کیکِ زردچوبه؟ بله درست است. این دسر لبنانی زیاد شیرین نیست و مزه‌ی عجیبی دارد که به خاطر زردچوبه است. در تهیه این کیک از آرد سمولینا، شکر سفید، شیر، روغن سبزیجات، بیکینگ پودر و زردچوبه استفاده می‌شود.
به خاطر داشته باشید که زردچوبه را می‌توان به شکل پودر و یا قرص هم استفاده کرد، اما سعی کنید مصرفتان با تجویز پزشک و تحت نظارت او باشد. این ماده قوی است. بر اساس گزارش‌های سازمان ملی سلامت، مصرف زردچوبه در دوران بارداری می‌تواند مضر باشد و مشکلات کیسه صفرا و مشکلات معده مانند ریفلاکس معده به مری را بدتر کند. همچنین می‌تواند عمل لخته‌شدن خون را کُند کرده و میزان خونریزی را قبل و بعد از عمل افزایش دهد.
منبع: prevention

از کدام نوع شکر کجا استفاده کنیم؟

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ