گیاهان آپارتمانی مناسب برای تصفیه هوا

مهرناز زاوه
در اواخر دهه ۸۰ میلادی، ناسا و انجمن پیمانکاران فضاهای شهری مطالعاتی بر روی گیاهان خانگی انجام دادند تا راهی برای تصفیه هوای ایستگاه‌های فضایی بیابند.خوشبختانه این گیاهان می‌توانند هوای روی زمین را هم پاک‌سازی کنند.

در اواخر دهه ۸۰ میلادی، ناسا و انجمن پیمانکاران فضاهای شهری مطالعاتی بر روی گیاهان خانگی انجام دادند تا راهی برای تصفیه هوای ایستگاه‌های فضایی بیابند. آنها گیاهان زیادی را یافتند که قادرند ترکیبات آلی متغیر و ناپایدار را تصفیه کنند. خوشبختانه این گیاهان می‌توانند هوای روی زمین را هم پاک‌سازی کنند؛ هوایی که به مراتب از هوای جو بیرونی زمین آلوده‌تر است. در اینجا به برخی از این گیاهان اشاره می‌کنیم.


آلوئه‌ورا
این گیاه شیره‌دار به سادگی رشد می‌کند و عاشق نور خورشید است. می‌تواند باعث پاکسازی فرم‌آلدهید و بنزن شود و در واقع از ترکیبات فرعی تمیزکننده‌های شیمیایی، رنگ‌ها و چیزهایی از این دست است. آلوئه‌ورا گزینه‌ای عالی برای قرار دادن پشت پنجره آفتابی آشپزخانه است. سوای قابلیت‌های پاکسازی هوا، ژل آلوئه‌ورا برای التیام زخم‌ها و جراحت‌ها بسیار مؤثر است. بیش از ۶۰۰۰ سال است که مردم از این ژل استفاده می‌کنند و در مصر باستان، آن را «گیاهِ جاودانه» نامیده بودند. این ژل برای بیماری‌های پوستی هم تأثیر فراوانی داشته و در قالب ماده ملین هم استفاده می‌شود.


گیاه عنکبوتی یا گل گندمی
این گیاه شاخ و برگ‌های زیادی و گل‌های سفید کوچکی دارد و قادر است با بنزن، فرم‌آلدهید، مونوکسید کربن  و زایلین – ماده حلالی که در صنعت چرم و نقاشی مورد استفاده قرار می‌گیرد- مبارزه کند. می‌توان گفت که حتی اگر حیوان خانگی در خانه داشته باشید این گیاه، گیاه امن و مطمئنی برای تصفیه هوا خواهد بود. رشد مجدد این گیاهان به راحتی صورت می‌گیرد. کافیست یکی از شاخه‌هایش را ببرید و در گلدان دیگری بگذارید. گیاه عنکبوتی اغلب در دمای خنک تا متعادل رشد می‌کند و خاک آن هم ترجیحا باید خاکِ خشکی باشد.


ژربرا
این گیاه در از بین بردن تری‌کلرواتیلن تأثیر بسزایی دارد، ماده‌‌ای که با لباسی که از خشک‌شویی گرفته‌اید به خانه می‌آید. از طرفی برای تصفیه بنزن که همراه با جوهر مرکب وارد خانه می‌شود بسیار مؤثر است. سعی کنید یکی از این گیاهان را در اتاق رختشویی یا اتاق خوابتان قرار دهید و ترجیحا نور کافی در اختیارش بگذارید. این گیاه عاشقِ خاکی است که به خوبی زهکشی شده باشد، بنابراین از این مسئله مطمئن شوید که سوراخ‌های گلدان به خوبی زه‌کشی شود.


سانسوریا (گیاه ماری)
این گیاه یکی از بهترین گیاهان برای تصفیه فرم‌آلدهید است که در محصولات تمیزکننده، کاغذ توالت، دستمال کاغذی و محصولات مراقبت شخصی به وفور وجود دارد و استفاده می‌شود. سعی کنید یکی از این گیاهان را در حمامتان قرار دهید – این گیاه در نور کم و فضای گرم و مرطوب رشد می‌کند و در همان حال هوا را از مواد آلوده‌کننده تصفیه می‌کند. شاید دوست داشته باشید چندتا از این گیاه برگ‌تیز را در اتاق خوابتان بگذارید. آنها می‌توانند دی‌اکسید کربن را در شب جذب کرده و اکسیژن منتشر کنند.


پوتوس
از دیگر گیاهان قدرتمند برای مبارزه با فرم‌آلدهید، پوتوس است که رشد سریع ساقه‌های آن می‌تواند باعث سرازیر شدن آبشاری سبز از گلدانی باشد که از سقف آویزان کرده‌اید. می‌توانید آن را در پارکینگ هم قرار دهید چرا که دود اگزوز ماشین سرشار از فرم‌آلدهید است. از امتیازهای جالب این گیاه آن است که حتی در تاریکی هم می‌توان آن را نگه داشت. فراموش نکنید که این گیاه سمی است و باید دور از دسترس اطفال نگهداری شود.


گل داوودی 
گل‌های رنگی این گیاه خواص فراوانی فراتر از روشن کردن دفتر یا خانه دارند، شکوفه‌های این گیاه می‌توانند فضا را از وجود بنزن پاک کنند؛ همانطور که می‌دانید بنزن در چسب، رنگ، پلاستیک‌ها و مواد ظرفشویی به وفور وجود دارد. این گیاه عاشق روشنایی است و برای تحریک جوانه‌های آن به باز شدن، باید جایی در نزدیکی پنجره آشپزخانه و در معرض نور مستقیم خورشید برایش پیدا کنید.


دراسینا مارگیناتا
بوته‌های این گیاه گاه به سقف هم می‌رسد. این گیاه، گزینه‌ای عالی برای از بین بردن زایلن، تری‌کلرو‌اتیلن و فرم‌آلدهید است که از طریق لاک و الکل، مواد صیقلی و بنزین از محیط بیرون وارد خانه می‌شود. این گیاه انواع مختلفی دارد. نوع شاخص و متمایز آن دارای برگ‌هایی با لبه‌های ارغوانی است. هرچند که به کُندی رشد می‌کند، اما می‌تواند به مرور به ارتفاعی حدود ۴ متر هم برسد. بنابراین بهتر است آن را در اتاقی با سقف بلند و نور متعادل خورشید قرار دهید.


فیکوس بنجامین
این گیاه می‌تواند فضای اتاق را از عوامل آلوده‌کننده‌ای که اغلب در فرش‌ها و کفپوش‌ها و مبلمان وجود دارد مانند فرم‌آلدهید، بنزن و تری‌کلرو‌اتیلن تصفیه و پاک کند. اگر به آن آب کافی بدهید و مرتب به آن برسید، عمری طولانی خواهد داشت.
منبع: health

گلدانی که خانه‌تان را سم‌زدایی می‌کند! + عکس

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ