اگر به اندازه کافی فیبر نخورید چه اتفاقی می‌افتد؟

مهرناز زاوه
آیا دوست دارید بدانید یکی از مؤثرترین رازهای کاهش وزن و سلامتی در هر زمان چیست؟ ترفندی که باعث می‌شود وقتی در حال کاهش وزن هستید، احساس سیری و اشباع بودن داشته باشید. بله. جواب واضح است: باید فیبر بیشتری بخورید.

مصرف کم فیبر می‌تواند به بالا رفتن خطر اضافه وزن و بیماری قلبی بیانجامد. اما اکثر امریکایی‌ها کمتر از نصف میزانی مصرف می‌کنند که به طور روزانه تجویز شده است. آیا دوست دارید بدانید یکی از مؤثرترین رازهای کاهش وزن و سلامتی در هر زمان چیست؟ ترفندی که باعث می‌شود وقتی در حال کاهش وزن هستید، احساس سیری و اشباع بودن داشته باشید. بله. جواب واضح است: باید فیبر بیشتری بخورید.
شاید برایتان کمی عجیب باشد، اما درست است. این ماده مغذی اغلب در میوه‌ها، سبزیجات، غلات کامل و حبوبات یافت می‌شود و مزایای فراوانی برای سلامتتان دارد و همین آن را به ماده‌ای حیاتی و ضروری در هر رژیم غذایی تبدیل می‌کند. «انجمن ملی فیبر» توصیه می‌کند که افراد بزرگسال روزانه ۳۲ گرم فیبر مصرف کنند، اما متأسفانه در عمل میزان مصرف اغلب افراد کمتر از این مقدار است. به طور خلاصه باید گفت که اکثر ما بین ۱۰ تا ۱۵ گرم فیبر در روز مصرف می‌کنیم. در واقع این مقدار معادل مصرف یک سیب بزرگ و سه قاشق نخود است که اصلا به چشم نمی‌آید. این مطلب را بخوانید تا متوجه شوید در صورت عدم مصرف فیبر کافی چه اتفاقاتی برای بدنتان می‌افتد.
دچار یبوست می‌شوید
یبوست مداوم می‌تواند نشانه کمبود فیبر باشد. وقتی به اندازه کافی فیبر مصرف می‌کنید، آب بیشتری در مدفوعتان جمع می‌شود و این به دفع راحت‌تر آن از روده کمک می‌کند. اگر فیبر به اندازه کافی مصرف نکنید، این مسئله باعث کند شدن عملکرد دستگاه گوارش شده و دفع مدفوع را سخت‌تر می‌کند.
همیشه گرسنه‌اید
اگر همین الان یک ناگت مرغ بزرگ خورده‌اید و بعد از چند دقیقه یا چند ساعت متوجه می‌شوید که شکمتان قار و قور می‌کند احتمالا دلیلش این است که غذایتان فیبر کافی نداشته است. در واقع فیبر منجر به کند شدن فرآیند هاضمه شده و باعث می‌شود برای مدت طولانی‌تری، احساس اشباع بودن داشته باشید. افزودن غذاهای سرشار از فیبر مانند آووکادو، لوبیا، برنج قهوه‌ای و گلابی به رژیم غذایی‌ و میان‌وعده‌هایتان باعث می‌شود که دیگر بعد از غذا شکمتان قار و قور نکند و این مسئله در فرآیند کاهش وزنتان هم تأثیر بسزایی خواهد داشت.
اضافه وزن پیدا می‌کنید
وقتی به اندازه کافی فیبر مصرف نمی‌کنیم، بیشتر احساس گرسنگی می‌کنیم و در چنین شرایطی احتمال پرخوری افزایش می‌یابد. تحقیقات نشان می‌دهد تغییر یک رژیم غذایی کم‌فیبر به رژیمی که کمکتان می‌کند در روز ۳۲ گرم فیبر مصرف کنید، باعث می‌شود حدود ۱۰۰ گرم کالری در روز بسوزانید. شاید ۱۰۰ کالری ناچیز به نظر برسد اما معادل کاهش ۵ کیلوگرم طی یک سال است.
کلسترول‌تان بالا می‌رود
هرچه فیبرهای محلول کمتری مصرف کنید (در واقع فیبرهایی که در جو دوسر، لوبیاها و جوانه بروکسل وجود دارد) خطر بالا رفتن کلسترولتان بیشتر می‌شود. محققان چنین می پندارند که فیبر وقتی در روده حرکت می‌کند، عملکردی مانند آهنربا دارد، و رسوباتی را که باعث مسدود شدن مسیر سرخرگ‌ها می‌شود و می‌تواند به بالا رفتن کلسترول بیانجامد به خود جذب می‌کند.
خطر سکته مغزی و بیماری قلبی‌ افزایش می‌یابد
وقتی میزان کلسترولتان بالاتر از حد طبیعی باشد -به دلیل رژیم غذایی کم‌فیبر یا هر چیز دیگری– این مسئله می‌تواند خطر بیماری قلبی و سکته مغزی را افزایش دهد. چرا که مسبب هر دوی این‌ها، تجمع رسوبات در سرخرگ‌هاست.
دچار کمبود سایر مواد مغذی می‌شوید
اگر غذاهای سرشار از فیبر مانند غلات کامل، حبوبات، میوه‌ها و سبزیجات نخورید، احتمال این‌که نتوانید مواد مغذی حافظ سلامتی خود را از آن غذاها به دست آورده و تأمین کنید افزایش می‌یابد. مولتی ویتامین و رژیم غذایی کامل می‌تواند شما را در مسیر درست قرار دهد. 
دیابتتان شدیدتر می‌شود
افرادی که همواره غذاهای کم‌فیبر و غذاهایی با گلوکز بالا می‌خورند که سریع هضم می‌شوند؛ مانند نان سفید، شیرینی، سودا و برنج سفید، خطر پیشرفت و بدتر شدن دیابت نوع ۲ در آنها نسبت به افرادی که به طور مرتب این مواد را مصرف می‌کنند دو برابر بیشتر است. اما ارتباط بین این دو چیست؟ غذاهای سرشار از فیبر مانع از افزایش قند خون و انسولین می‌شوند که به مرور زمان به دیابت می‌انجامد.
برای آنکه سد دفاعی بدنتان را در مقابل دیابت افزایش دهید، به جو دوسر، شیر اضافه کنید. سوای ۵ گرم فیبر موجود در نصف فنجان جو دوسر، افرادی که محصولات لبنی سرشار از فیبر می‌خورند خطر تشدید دیابت در آنها بسیار کمتر است. 
همیشه خواب‌آلود هستید
سوای بالا رفتن خطر دیابت، نوسان میزان قند خون می‌تواند باعث احساس خواب‌آلودگی و کسالت مداوم شود، حتی اگر شب قبل به اندازه کافی خوابیده باشد. برای آنکه میزان انرژی و قند خونتان در کل روز ثابت باشد، سعی کنید منبع پُرفیبری از کربوهیدرات همراه با کمی پروتئین و چربی استفاده کنید. 
منبع: eatthis

اصول اولیه رژیم غذایی با پروتئین بالا

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ