اثر روکش مبلمان قدیمی بر عقیمی مردان

a.mahammadi
پژوهشگران دانشگاه بوستون به ارتباطی میان مواد شیمیایی موجود در روکش ضد شعله مبلمان و کاهش تعداد اسپرم مردان پی برده‌اند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از آنا، مطالعه‌ای در شهر بوستون ماساچوست در ایالات متحده آمریکا از ارتباط بین مواد شیمیایی ضد شعله و کاهش سطح هورمون مرتبط با تعداد اسپرم و عملکرد تناسلی مردان حکایت دارد.
این مواد شیمیایی با نام PBDEs شناخته می‌شوند و در آمریکا به عنوان مواد به تأخیر اندازنده اشتعال در مبلمان از دهه 1970 تا سال 2004 مورد استفاده قرار می‌گرفتند. به گزارش futurity.org سایتی که پژوهش‌های برتر دانشگاهی را پوشش می‌دهد، تولیدکنندگان مواد شیمیایی در آمریکا در سال 2004 به طور داوطلبانه از تولید PentaBDE، یک ترکیب شیمیایی دربردارنده PBDEs دست کشیدند. با این حال، محصولات قدیمی‌تر حاوی PentaBDE همچنان در خانه‌ها، ادارات و وسایل نقلیه باقی مانده است. ماده PentaBDEs همچنین در برخی از مواد غذایی یافت می‌شود.
پژوهشگران در دانشکده بهداشت عمومی دانشگاه بوستون از نمونه‌های اسپرم 27 مرد سالم که در سه دوره زمانی گرفته شده بود، در این پژوهش استفاده کردند و به این نتیجه رسیدند که کاهش تعداد اسپرم با استفاده از مبلمان داری این نوع روکش ارتباط دارد. آنها البته خاطرنشان کرده‌اند که این مطالعه در سطحی کوچک انجام شده است و باید نتایج آن در یک مطالعه بزرگتر بررسی شود. نکته دیگری که پژوهشگران مورد اشاره قرار داده‌اند، این بود که شرکت‌کنندگان غالباً سفید و دارای تحصیلات عالی بوده‌اند و نمی‌توان آن‌ها را نماینده جمعیت عمومی دانست.
نتایج این پژوهش که در ژورنال Reproductive Toxicology (مجله سم شناسی باروری) منتشر شده است، ارتباط بین سطح PBDE و کاهش سطح هورمون inhibin-B به خصوص در مردان سنین 40 و بالاتر را نشان می‌دهد. inhibin-B در بیضه تولید می‌شود و در تولید مایع منی اهمیت دارد.
این اولین مطالعه‌ای است که در آن با اندازه‌گیری‌های مکرر اسپرم به بررسی ارتباط بین افزودنی‌های شیمیایی و هورمون‌های تولید مثلی جنس نر پرداخته شده است.

منبع: سلامت نیوز

آیا گرد و غبار سبب نازایی می شود

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ