روزه و مقابله با گرمای روزهای بلند

jalalvand
با توجه به مدت زمان طولانی روزه داری و همزمان بودن آن با گرمای طاقت فرسای فصل تابستان مساله تشنگی و راه های کاهش آن در طول مدت روزه داری اهمیت ویژه ای است. دکتر مسعود کیمیاگر-استاد انستیتو تحقیقات تغذیه ای کشور و دانشگاه شهید بهشتی در این باره توضیحات مفیدی را در اختیار شما قرار داده است که در مطلب زیر می خوانید.

بر اساس مطالعات فیزیولوژیک همه انسان ها می‌توانند به مدت 40 روز گرسنگی را تحمل نمایند اما ساختار بدن به گونه ای طراحی شده است که کاهش بیش از  5 درصد از آب بدن باعث بروز اختلالات جبران ناپذیری می‌شود.

اگر چه با ترشح هورمون کاهنده ادرار (ADH) کم آبی جبران می‌شود و دفع ادرار کاهش می‌یابد اما این روند جوابگوی کم آبی بدن نیست. احساس تشنگی در ماه رمضان به فعالیت های بیرونی و نوع تغذیه مربوط می‌شود.

منظور از فعالیت های بیرونی انجام فعالیت های سنگین ، حضور در محیط های گرم و غیره … می‌باشد. در ارتباط با نوع تغذیه ، توصیه هایی به منظور کاهش احساس تشنگی در طول مدت روزه داری خدمتتان ارائه می شود.      

– بهتر است برای وعده افطاری و سحری سالادهایی تهیه کنیم که بیشتر مواد تشکیل دهنده آن گوجه فرنگی ، خیار و کاهو باشد. با خوردن این سبزی ها احساس تشنگی کاهش می‌یابد زیرا جذب آب این مواد به طور تدریجی است و آب آن ها تا چند ساعت در دستگاه گوارش باقی می‌ماند.

– در وعده سحر توصیه می‌شود افراد معده خود را با نوشیدن آب فراوان پر نکنند زیرا در طول روز تشنه خواهند شد و بهتر است به جای این کار از میوه های آبدار مانند هندوانه ، انگور ، آلو و هلو تناول نمایند.

– در وعده سحر باید از مصرف زیاد غذاهای پروتئینی و گوشتی پرهیز نمود. همچنین برای حفظ آب بدن غذاهایی مانند ماکارونی ، آش رشته ، کباب ، پلوی زیاد و ته دیگ که باعث جذب بیشتر آب بدن می‌شوند کمتر استفاده کنید. کاهش مصرف نمک و مواد غذایی سرخ شده نیز در حفظ آب بدن موثر است.

– در ماه روزه حتما در فاصله افطار تا سحر حداقل 6 لیوان آب بنوشید. البته توصیه می‌شود از نوشیدن آب یخ پرهیز و آب خنک را جایگزین آن نمایید. نوشیدن چای به مقدار 2 تا 3 فنجان در فاصله زمانی افطار تا سحر نیز بر خلاف این تصور که می‌گویند چای مدر است در کاهش احساس تشنگی موثر خواهد بود.

– مصرف نان های سبوس دار کمتر از نان های دیگر باعث تشدید حس تشنگی در بدنتان می‌شود و می توانید در وعده های  افطار و سحر نان هایی مانند نان سنگک میل کنید.

منبع: مجله پزشکی مادر

لینک مرتبط: رفع عطش روزه داران با نوشیدنی های سنتی

گیاهی که تشنگی در ماه مبارک رمضان را رفع می کند

با تشنگی ماه رمضان چه کنیم؟

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ