عامل اصلی بروز شوره سر چیست؟

مهرناز زاوه
تحقیقات اخیر نشان می‌دهد که علت بروز این مشکل تا حد زیادی به خاطر وجود نوعی باکتری به نام استافیلوکوکوس در پوست سر است نه قارچ.

تحقیقات اخیر نشان می‌دهد که نوعی باکتری علت اصلی بروز شوره سر است. در این تحقیق محققان ۳۶۳ فردی را که دچار شوره سر بوده و نبودند مورد بررسی قرار داده و دریافتند که علت بروز این مشکل تا حد زیادی به خاطر وجود نوعی باکتری به نام استافیلوکوکوس در پوست سر است نه قارچ. 
افرادی که دچار شوره سر می‌شوند میزان باکتری استافیلوکوکوس آنها بیشتر بوده و میزان یک باکتری متفاوت دیگر در آنها یعنی باکتری پروپیونیباکتریوم آنها نسبت به افرادی که شوره سر ندارند کمتر است. بنابراین این مسئله به خاطر وجود یک باکتری نبوده و بیشتر ریشه در عدم حضور باکتری دیگری است که تعیین می‌کند چه کسی دچار شوره سر شده و چه کسی به آن دچار نمی‌شود.
از طرفی محققان دریافتند افرادی که از شوره رنج می‌برند نسبت به دیگران سرشان کمتر دچار ترشحات روغنی و چرب می‌شود، اما هنوز مشخص نیست که آیا واقعا همین مسئله عامل اصل شوره سر بوده یا تنها یک نوع عارضه جانبی است.
در شرایطی که هنوز درمان مشخصی برای آن کشف نشده است، اما روش‌های درمانی فعلی برای شوره سر با استفاده از محصولاتی حاوی زینک-پریتیون – ترکیبی شیمیایی ضدقارچ که می‌تواند برخی باکتری‌های خاص مانند استافیلوکوکوس را بکشد – برای کاهش آن تأثیرگذار است. محققان معتقدند این ترکیب می‌تواند به متعادل شدن باکتری‌های پوستی کمک کرده و میزان پروپیونیباکتریوم را افزایش و استافیلوکوکوس را از بین ببرد.
منبع: medicaldaily

درمان‌های خانگی شوره سر

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ