تخمه آفتابگردان مفید یا مضر؟!

jalalvand
متخصصان علوم تغذیه، فواید، مضرات و خواص مختلفی را برای تخمه های خام گل آفتابگردان و مغز آن ها متصور هستند. حال این تخمه خوش خوراک که در هنگام دیدن فیلم سینمایی یکی از پر کاربردترین تخمه هاست، چه فواید و مضراتی دارد؟!

همانطور که می دانید، تخمه های آفتابگردان از جمله تنقلات محبوب ایرانی ها به حساب می آید که میزان مصرف بالایی دارد. این دانه های گیاهی سرشار از خواص مختلفی بوده، اما استفاده بی رویه از آن ها مضراتی را نیز به همراه دارد.

مضرات تخمه آفتابگردان خام

تخمه های آفتابگردان در کنار فواید فراوان و قابل توجه، مضراتی را نیز برای بدن انسان دارد. البته ضررهای این دانه های گیاهی در صورت استفاده زیاد و نامتعارف آن ها می باشد. یکی از مشکلاتی که در صورت مصرف زیاد تخمه برای انسان به وجود می آید، اضافه وزن است. دلیل این موضوع نیز میزان چربی بالای این محصول است و به همین دلیل توصیه می شود در مصرف آن زیاده روی نکنید.

مضرات مغز تخمه آفتابگردان

یکی از مغزهای گیاهی که امروزه به نسبت بسیار بالایی مورد استفاده قرار می گیرد، مغز تخمه های آفتابگردان می باشد. در بسیاری از موارد مشاهده شده که در جداسازی پوست از مغز، نکات بهداشتی رعایت نشده و مصرف این دانه ها مشکلاتی را برای شخص مصرف کننده به وجود آورده است. مغز آفتابگردان، کالری بسیار بالایی داشته و اگر در استفاده از آن ها زیاده روی شود عوارض ناگواری برای دستگاه گوارش انسان خواهد داشت.

خواص و مضرات تخمه آفتابگردان

همانطور که می دانید تخمه های آفتابگردان دارای خواص زیادی می باشد، اما طبیعی است که مصرف نادرست و غیر اصولی هر ماده غذایی، مضراتی را نیز به همراه خواهد داشت. از جمله خواصی که می توان برای این دانه های آجیلی نام برد، میزان پروتئین بالا، ویتامین های E و B و همچنین انواع مواد معدنی از جمله آهن، منیزیم و کلسیم می باشد. اما همانطور که اشاره شد، مصرف بی رویه تخمه ها باعث اضافه وزن، جوش های روی صورت و بدن، و همچنین درد معده می شوید. پس بهتر است با استفاده متعادل از این دانه های خوشمزه، از خواص بی نظیر آن بهره مند شوید.

مضرات مصرف تخمه آفتابگردان

متاسفانه در کشور ما، استفاده بی رویه از تخمه های آفتابگردان در بین مردم زیاد بوده و به همین دلیل مضراتی را نیز برای آن ها به همراه داشته است. یکی از مشکلات بسیار مهمی که مصرف بالایی این دانه ها ایجاد می کند، چرب شدن بدن و موی سر است که طبیعتاً باعث ایجاد جوش های زیادی می گردد. از دیگر مضرات بسیار مهم این دانه ها، چاقی مفرط است، چرا که میزان چربی این دانه ها بالا بوده و باعث افزایش وزن انسان می گردد.

از جمله مضراتی که می توان برای تخمه های آفتابگردان نام برد میزان چربی بالای آن هاست که اگر به صورت بو داده مورد استفاده قرار گیرد، باعث افزایش کلسترول خون می شود. البته نوع بو داده این تخمه به  دلیل نمکی که دارد باعث افزایش فشار خون نیز می گردد و در نتیجه توصیه می شود که در مصرف آن ها افراط نکنید.

منبع: بازار آجیل ایران

لینک مرتبط: خواص خوراکی های مشکی را می دانید؟

سرما که خوردیم، تخمه آفتاب گردان بخوریم و یا خیر؟

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ