راهکارهایی برای کاهش وزن افراد مبتلا به فیبرومیالژیا-قسمت اول

مهرناز زاوه
درد فلج‌کننده و خستگی ناشی از فیبرومیالژیا می‌تواند شما را خانه‌نشین و دچار اضافه ‌وزن کند. برخی از بیماران تا ۱۴ کیلوگرم وزن زیاد می‌کنند.

درد فلج‌کننده و خستگی ناشی از فیبرومیالژیا می‌تواند شما را خانه‌نشین و دچار اضافه ‌وزن کند. برخی از بیماران تا ۱۴ کیلوگرم وزن زیاد می‌کنند. علائم بیماری و حتی داروهای مصرفی نیز در روند این بیماری دخیل‌اند. این عوامل گاها موجب تشدید بیماری می‌شوند. این تقصیر شما نیست؛ شما می‌توانید بر بیماری خود کنترل داشته باشید. در ادامه شما را با نحوه مقابله با این عارضه بیشتر آشنا می‌کنیم.
فیبرومیالژیا با درد عضلانی، افسردگی و سردرد همراه است. اضافه وزن نیز بعضا به عنوان یکی از علائم این بیماری شناخته می‌شود. وضعیت این بیماری مثل داستان مرغ و تخم مرغ است، کسی نمی‌داند فیبرومیالژیا باعث اضافه وزن می‌شود یا برعکس.
این همه وزن از کجا آمده است؟ قطعا نمی‌شود تمام تقصیرها را به گردن ورزش نکردن بیاندازیم. فیبرومیالژیا به روش‌های گوناگون باعث اضافه وزن می‌شود. وقتی فیبرومیالژیا دارید، هورمون نشانگر اشتها یا لپتین در عملکرد خود با مشکلاتی مواجه می‌شود و پیام‌های نادرستی به مغز ارسال می‌کند. از این رو، بیشتر احساس گرسنگی کرده و پرخوری می‌کنید. حتی ممکن است تیروئید که سوخت و ساز بدن را تنظیم می‌کند، دچار اختلال شود و روند سوزاندن کالری را کندتر کند.
سوخت و ساز بدن بیماران مبتلا به فیبرومیالژیا ۲۵٪ کندتر از دیگران است؛ این افراد روزانه ۵۰۰ کالری کمتر می‌سوزانند. برخی از داروهای فیبرومیالژیا مانند پرگابالین نیز باعث افزایش اشتها می‌شوند.
مجموعه این عوامل باعث می‌شود که افراد مبتلا به فیبرومیالژیا وزن زیاد کنند. اما نباید ناامید شوید. شما می‌توانید با رعایت چند نکته ساده وزن خود را کنترل کنید و باید این کار را بکنید. بر اساس مطالعه محققان دانشگاه یوتا، چاقی می‌تواند علائم بیماری را تشدید کند. اما در اینجا متخصصان تکنیک‌های اثبات شده‌ی مختلفی برای غلبه بر موانع معمول کاهش وزن ارائه می‌دهند.
۱. همه جای بدن‌تان درد می‌کند
درد فیبرومیالژیا هر روز تغییر می‌کند و از جایی به جای دیگر بدن منتقل می‌شود. ممکن است تا چند روز احساس کنید نمی‌توانید حرکت کنید. وقتی تمام بدن‌تان درد می‌کند، سخت است باور کنید که فعالیت بیشتر، شدت درد شما را کم خواهد کرد. اما واقعیت دارد. انجام تمرینات سبک در طول روز کمک می‌کند بهتر حرکت کنید.
ورزش کردن درد فیبرومیالژیا را کاهش نمی‌دهد، اما باعث می‌شود در انجام فعالیت‌های روزانه راحت‌تر باشید. مهم این است که از یک برنامه منظم پیروی کنید. اگر دائما برنامه ورزشی خود را کنار بگذارید، عضلات‌تان به خانه اول برمی‌گردند.
راه‌حل: در استخر آب گرم ورزش کنید. آب گرم درد عضلانی را تسکین می‌دهد. برای این کار می‌توانید در کلاس‌های مربوط به ورزش‌های آب گرم شرکت کنید. اگر می‌خواهید روی زمین ورزش کنید، قبلش یک دوش آب گرم بگیرید تا عضلات‌تان گرم شوند. برای جلوگیری از کشیدگی عضلات، هرگز بدون گرم کردن تمرین نکنید.
۲. ورزش شما را بیش از حد خسته می‌کند
اگر نتوانید بعد از آخرین تمرین خود حرکت کنید، ممکن است از تکرار تمرینات بترسید. توجه داشته باشید که اگر با ورزش‌های سنگین شروع کنید، تا چند روز قادر به حرکت نخواهید بود.
راه‌حل: سبک شروع کنید و شدت تمرینات را به آرامی افزایش دهید. با ۳ دقیقه تمرین در روز شروع کنید. تمرینات سبک از تمرینات سنگین و تهاجمی بهتر عمل می‌کنند.
اگر مطمئن نیستید با چه ورزشی شروع کنید، بهتر است یک مربی اختصاصی بگیرید. فیزیوتراپ‌ها و متخصصان توانبخشی نیز می‌توانند به شما کمک کنند. کار کردن با کسانی که فیبرومیالژیا را می‌شناسند، کمک می‌کند که حد و مرز خود را بشناسید. تنها می‌بایست کمی به خود فشار بیاورید، نه آنقدر که نتوانید در ادامه هفته حرکت کنید. اگر کماکان درد دارید، می‌توانید از ماساژدرمانی (قبل یا بعد از ورزش) برای تسکین دردهای عضلانی استفاده کنید. ماساژدرمانی به نرم شدن عضلات و تسکین اسپاسم عضلانی کمک می‌کند.
۳. از کمبود خواب خسته شده‌اید
بسیاری از خانم‌های مبتلا به فیبرومیالژیا چندین بار در طول شب از خواب می‌پرند و دوباره به خواب می‌روند. سندرم پای بی‌قرار و آپنه خواب از رایج‌ترین علل بروز این عارضه هستند.
راه‌حل: از پزشک خود بخواهید با انجام آزمایشات لازم مشکل شما را شناسایی کند. برای این کار به یک متخصص مغز و اعصاب مراجعه کنید. متخصص مغز و اعصاب برای انتخاب روش درمانی صحیح، الگوهای مغز شما را با استفاده از یک الکتروانسفالوگرام مورد آزمایش قرار می‌دهد.
منبع:‌ lifescript

۱۳ اشتباه بیماران مبتلا به فیبرومیالژیا‌

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ