چاقی چگونه باعث آسیب اعضای بدن می‌شود؟

مهرناز زاوه
چاقی از آنچه فکر می‌کنید خطرناک‌تر است. اخیرا محققان در جهت درک و شناخت ارتباط بین چاقی و بیماری‌هایی که به خاطر آن بروز می‌کند تحقیقات مهمی انجام داده‌اند.

چاقی از آنچه فکر می‌کنید خطرناک‌تر است. اخیرا محققان در جهت درک و شناخت ارتباط بین چاقی و بیماری‌هایی که به خاطر آن بروز می‌کند تحقیقات مهمی انجام داده‌اند. آنها ارتباط بین شاخص حجم بدن (BMI)‌، یکی از روش‌های بسیار شایع برای ارزیابی چاقی و انتشار ژن در ۴۴ نوع بافت مختلف از جمله بافت‌هایی که در نمونه‌های بزرگ، بسیار نادر هستند مانند اعضای داخلی و مغز را مورد بررسی قرار دادند.
برخی از نمونه‌های بافتی حالت پیشرونده دارند، اما می‌شد از پایگاه داده‌های GTEx مربوط به بافت‌های اهداکنندگان اعضای بدن هم استفاده کرد. این نخستین باری است که چنین تغییراتی در عملکرد بافت‌های انسانی در واکنش به تغییرات در BMI در بین بسیاری از سیستم‌های بدن به طور همزمان مورد بررسی قرار گرفته است. تغییرات همزمان در واکنش به چاقی تقریبا در تمام بافت‌ها مورد ارزیابی قرار گرفت. این نتایج نشان می‌دهد که چاقی نوعی بیماری سازگانی بوده و به نوعی آن را نوعی التهاب سازگانی و بافتی می‌دانند. از آن جالب‌تر این‌که به نظر می‌آید این تغییرات در عملکرد بافت‌ها در بین انواع بافت‌های مختلف مشترک باشد؛ برخی بافت‌ها به وضوح به شکل جفتی با نیمه‌ از بافتِ جفت دیگر به منظور تعدیل یا ارتقای میزان سوء‌عملکرد سایر بافت‌ها وارد فعالیت می‌شوند.
هرچند تغییرات مربوط به شیوه زندگی یکی از مؤثرترین راه‌ها برای مبارزه با چاقی است، اما حفظ آنها و انجام مداومشان کار سختی خواهد بود. بنابراین فرایندهای بیولوژیکی که توسط محققان شناسایی شده است می‌تواند با تعیین اهداف دارویی مشخص و خصوصا اهداف مخصوص بافت‌ها به درمان چاقی کمک کند. این نتایج به ما کمک خواهد کرد تا گروهی از افرادی را شناسایی کنیم که در معرض خطر عوارض پیشرونده بیماری‌ها قرار دارند.
منبع: prevention 

آیا واقعا چاق هستید+تست چاقی

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ