5 مرحله اصلی و جالب به خواب رفتن

a.mahammadi
چرخه خواب دارای 5 مرحله اصلی است که اتفاقات جالبی در هر کدام از این مراحل رخ می‌دهد.
به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان: شاید برای شما هم همواره سوال بوده که وقتی دراز می‌کشید یا در حالت نشسته قرار دارید چگونه ناگهان به خوابی عمیقی فرو می‌روید. در واقع چرخه خوابیدن دارای 5 مرحله اصلی است که در اینجا به بررسی آن‌ها می‌پردازیم.
مرحله اول: این مرحله شامل 4 تا 5 درصد از چرخه خواب است که فرد به خوابی سبک می‌رود به طوری که فعالیت ماهیچه‌ها کند شده و گاهی فرد دچار کشش عضلات می‌شود.
مرحله دوم: این مرحله شامل 45 تا 55 درصد از چرخه خواب است که تنفس، ضربان قلب و دمای بدن کمی کاهش می‌یابد.
مرحله سوم: این مرحله شامل 4 تا 6 درصد از چرخه خواب است. در واقع، خواب عمیقی شروع شده و مغز شروع به تولید امواجی به طور آهسته می‌کند.
مرحله چهارم: این مرحله شامل 12 تا 15 درصد از چرخه خواب است. در واقع در این مرحله فرد به خوابی بسیار عمیق فرو رفته و نفس‌های وی ریتم خاصی را دنبال می‌کند. در این مرحله حرکت بسیار جزئی برخی ماهیچه‌ها و تولید امواجی از طریق مغز قابل مشاهده است.

مرحله پنجم: این مرحله شامل 20 تا 25 درصد از چرخه خواب است که فرد دارای حرکت‌های سریع چشم، افزایش سرعت تولید امواج از طریق مغز، آرامش ماهیچه‌ها، رویاپردازی، افزایش ضربان قلب و افزایش سرعت تنفس می‌شود.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

مراحل خواب کدامند؟

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ