۵ جایگزین طبیعی برای دئودورانت‌

مهرناز زاوه
انواع مختلف دئودورانت‌ها و ضدعرق‌ها در فروشگاه‌های آرایشی و بهداشتی به فروش می‌رسند، اما اگر نگران سلامت خود هستید و اثرات زیست‌محیطی ناشی از استعمال این محصولات برای‌تان مهم است، بدانید که چند جایگزین خوب برای این محصولات وجود دارد.

انواع مختلف دئودورانت‌ها و ضدعرق‌ها در فروشگاه‌های آرایشی و بهداشتی به فروش می‌رسند، اما اگر نگران سلامت خود هستید و اثرات زیست‌محیطی ناشی از استعمال این محصولات برای‌تان مهم است، بدانید که چند جایگزین خوب برای این محصولات وجود دارد.

خیلی‌ها نگران مواد شیمیایی موجود در دئودورانت‌ها از جمله پارابن، فرمالدئید و تریکلوزان هستند، اما عمدتا بر روی آلومینیوم تمرکز می‌شود.

آلومینیوم در تولید محصولات ضدعرق استفاده می‌شود تا منافذ پوست را مسدود کند و مانع از عرق کردن شود. این عنصر نقش بسزایی در شیوع سرطان سینه و سایر بیماری‌ها دارد. با این حال، نهاد ملی سرطان بر این باور است که این مدعا نیازمند تحقیقات بیشتری است.

خوشبوکننده های طبیعی جایگزین مام

انفجار مجموعه ای از رفت و آمد با قطار شلوغ در مترو یا تردد و فعالیت بیش از حد در هوای گرم باعث عرق کردن در ناحیه زیر بغل و بد بویی می شود.

در حالی که دئودورانت ها و ضدعرق های سنتی برای حذف بوی بدن و رطوبت طراحی شده اند مواد مورد استفاده برخی از آنها می تواند مضر باشد و حتی بوی بد را در دراز مدت تشدید کند. این دئودورانت ها و ضدعرق ها حتی می توانند با تغییر تعادل pH باعث ایجاد محیط مناسب برای رشد باکتری ها شوند.

به گزارش هلث لاین، به همین دلیل در ادامه در مورد دئودورانت های طبیعی و حتی نحوه تهیه آن توضیح داده شده است.

چرا زیر بغل ما بو می دهد و دئودورانت چگونه کار می کند؟

زیر بغل انسان پاتوق گرمی برای باکتری ها ایجاد می کند. هنگام عرق کردن باکتری ها به طور اساسی رطوبت را می خورند. ضایعات ناشی از تنقلات آنها بویی است که با عرق ربط داده می شود.

در حالی که دئودورانت ها و ضدعرق ها کارهای متفاوتی انجام می دهند، اما بسیاری از محصولات موجود در قفسه های فروشگاه ها در واقع ترکیبی از ضدعرق ها و خوشبو کننده ها هستند.

دئودورانت های سنتی از عوامل ضدمیکروبی یا اتانول برای کشتن باکتری ها استفاده می کنند. از سوی دیگر، ضدعرق ها از نمک های مبتنی بر آلومینیوم برای بستن غدد عرق استفاده می کنند تا آلودگی های زیر بغل نتوانند خفه شوند و بوی بد ایجاد کنند.

یک مطالعه در سال 2016 نشان می دهد این محصولات سنتی اکوسیستم پوست را تغییر می دهند. شما می توانید بطور ناخواسته بوی بدن خود را تشدید کرده و سیستم ایمنی بدن را کاهش دهید. شرکت کنندگان در مطالعه که از محصولات مختص زیر بغل استفاده نمی کردند با کورینه‌ باکتریوم در زیر بغل خود دست و پنجه نرم می کردند. این باکتری BO تولید می کند، اما در برابر عفونت ها نیز به ما کمک می کند.

کورینه‌ باکتریوم به عنوان باکتری های رایج همراه با استافیلوکوک، ﭘﺮوﭘﻴﻮﻧﻲ ﺑﺎﻛﺘﺮﻳﻮم و میکروکوکوس در زیر بغل خانه ایجاد می کند.

سطح پوست مانند روده باکتری معمولی دارد برخی از اینها باکتری های خوبی هستند، اما استفاده از ضدعرق ها منجر به رشد یا معرفی باکتری های جدید و متفاوتی می شود حتی باکتری هایی که قبلا بوی بدتری داشتند.

ساخت یک دئو برای تکمیل شیمی

احتمال می رود این سوال برای شما پیش بیاید چه چیزی یک محصول را طبیعی می نامند. علاوه بر اجتناب از اجزای مصنوعی و شیمیایی این دئودورانت ها به طور معمول دارای این سه جزء هستند:

ترکیباتی با خاصیت ضدعفونی کننده یا ضدباکتریایی مانند روغن نارگیل و روغن درخت چای

روغن های ضروری مانند اسطوخودوس، چوب صندل یا ترنج برای ارائه رایحه دلپذیر

مواد طبیعی جذب کننده مانند جوش شیرین یا نشاسته ذرت برای مبارزه با رطوبت

دئودورانت های طبیعی مانند ضدعرق های معمولی غدد عرق را نمی بندند، اما حاوی عنصر غالبا نگران کننده آلومینیوم نیستند.


۱. دئودورانت‌های طبیعی

اگر دنبال یک دئودورانت طبیعی هستید، می‌توانید از گزینه‌های در دسترس استفاده کنید. سنگ‌های دئودورانت، کریستال‌های مسطح بزرگی از سولفات پتاسیم آلومینیوم هستند که باید مرطوب شده و مثل یک چوب دئودورانت استعمال شوند.

تفاوت بین آلومینیوم پتاسیم و آلومینیوم کلروهیدرات این است که مولکول آلومینیوم پتاسیم بسیار بزرگ‌تر است؛ به طوری که تصور نمی‌شود در سطح پوست قابل جذب باشد.

دئودورانت های طبیعی حذف کننده بوی بد نه عرق و این چیز خوبی است

هنگام تغییر به سمت یک محصول طبیعی انتظار نتایج مشابهی با دئودورانت های سنتی را نداشته باشید. چند روز یا چند هفته طول می کشد تا زیر بغل بتواند اکوسیستم خود را متعادل کند.

می توانید سم زدایی زیر بغل را برای سرعت بخشی این روند امتحان کنید، اما به خاطر داشته باشید دئودورانت های طبیعی عرق را متوقف نمی کند. در عوض، آنها برای کاهش بوی بد هنگام گرم شدن و عرق کردن موثر هستند.

اغلب از بوی بدن به عنوان یک مورد بد صحبت می شود. چشم ها ممکن است نخستین چیزی باشند که جاذبه های فیزیکی روی آن تمرکز می کنند، اما بینی ما نیز نقش مهمی در انتخاب افراد برای جفت شدن دارد.

بنابراین اگرچه مایل نیستید بدون دوش گرفتن بلافاصله بعد از یوگا به ملاقات بروید، اما عطر طبیعی و بدون نقاب شما در شرایط روزمره کاملا قابل قبول است و به احتمال زیاد یکی از ویژگی های جذاب شماست.

گزینه های طبیعی را انتخاب کنید

شما می توانید خوشبو کننده طبیعی را در اکثر فروشگاه های مواد غذایی طبیعی جایی که سایر محصولات مراقبت از پوست طبیعی به فروش می رسد بخرید یا به صورت آنلاین سفارش دهید.

یافتن دئودورانت طبیعی مناسب خود شامل کمی آزمایش و خطا درست مانند زمان جستجو برای پیدا کردن شلوار جین مورد علاقه است زیرا نه تنها همه ما بوی متفاوتی داریم بلکه از بوهای متفاوتی نیز خوش مان می آید.

مطالعه ای در سال 2013 نشان می دهد هریک از ما دارای مجموعه ای از تغییرات ژنتیکی منحصر به فرد هستیم که منجر به تغییراتی در نحوه درک بوها می شود.

به عنوان مثال، ممکن است دوست نداشته باشید بوی طبیعی شما با نعناع هندی جور شود، اما خواهر شما نحوه عملکرد و بوی آن را دوست دارد. برای پیدا کردن یک خوشبوکننده طبیعی مناسب خود آزمون و خطا کنید.

۲. جوش شیرین و نشاسته ذرت

استفاده از جوش شیرین به عنوان دئودورانت یک راه ساده برای مبارزه با بوی بد بدن است؛ بدون آنکه خود را در معرض انواع مواد شیمیایی مضر قرار دهید. ۱/۸ قاشق چای‌خوری جوش شیرین را با کمی آب مخلوط کنید، اما نگذارید جوش شیرین در آن کاملا حل شود.

سپس، آن را به زیر بغل‌تان بزنید. همچنین می‌توانید از مخلوط جوش شیرین و آرد ذرت استفاده کنید تا از شر بوی بد بدن خلاص شوید.

۳. آب لیمو

هیچ‌وقت آب لیمو را دست‌کم نگیرید. اسید سیتریک موجود در آب لیمو باکتری‌های بدبوی بدن را از بین می‌برد. افرادی که از از این روش استفاده کرده‌اند، این گفته را تایید می‌کنند.

جنیفر پالمر، مدیر اجرایی خط تولید محصولات بهداشتی آلی در مصاحبه‌ای با نیویورک‌تایمز عنوان کرد که هر روز زیر بغل‌اش را با تکه‌ای لیمو خوش‌بو می‌کند. توصیه می‌شود پس از اصلاح زیر بغل از آب لیمو استفاده نکنید!

بیشتر بخوانید:چرا باید روغن حیوانی را در رژیم غذایی خود گنجاند؟

۴. الکل

الکل یک دئودورانت ارزان‌قیمت و ساده است که باکتری‌های بدبوی بدن را می‌کشد. یک اسپری بردارید و آن را با الکل پر کنید؛ سپس آن را به زیر بغل‌تان بزنید. حتی می‌‌توانید چند قطره از اسانس مورد علاقه خود را به آن اضافه کنید تا عطر و بوی بهتری به خود بگیرد.

۵.منیزیم هیدروکسید

این‌یکی شاید کمی عجیب باشد. منیزیم هیدرکسید اغلب به عنوان ملین استفاده می‌شد، اما اگر از آن دسته افرادی هستید که بعد از استفاده از دئودورانت، در ناحیه زیر بغل جوش می‌زنید، بهتر است این ماده را امتحان کنید. بعد از استفاده از این ماده همچنان عرق خواهید کرد، اما دیگر به هیچ عنوان بوی عرق نمی‌دهید.

تنها مشکل استفاده از آن این است که کمی کثیف‌کاری دارد. پیش از آنکه لباس‌هایتان را بپوشید، صبر کنید تا کاملا زیربغل‌تان خشک شود، وگرنه روی لباس‌تان لکه‌های سفیدی ظاهر خواهد شد.

۶.سرکه سیب

سرکه سیب طبیعی یکی از دئودورانت‌های محبوب کسانی است که عادت دارند خودشان در خانه دئودورانت‌های طبیعی تهیه کنند؛ زیرا به عنوان یک ضدعفونی‌کننده خوب شناخته می‌شود و به همین دلیل است که اغلب از آن به عنوان یک راه حل سریع برای از بین بردن جوش‌ها استفاده می‌شود.

تنها مشکل استفاده از آن به عنوان دئودورانت بوی تند آن است و مطمئنا هیچ کس دوست ندارد بوی سالاد بدهد؛ هرچند اگر از پنبه برای مالیدن آن به زیربغل‌تان استفاده کنید، بوی آن سریعا محو خواهد شد.

۷. دئودورانت دلخواه خود را بسازید

تهیه دئودورانت دست‌ساز یک فرآیند ساده است؛ شما می‌توانید یک دئودورانت طبیعی مطابق نیازهای خود تهیه کنید. اینترنت پر از دستورالعمل‌های تهیه دئودورانت است که می‌توانید از آنها استفاده کنید. کمی جوش شیرین را با پودر ریشه اروروت (سیب‌زمینی چینی) مخلوط کنید و آن را با چنگال هم بزنید.

سپس، ۴ قاشق غذاخوری روغن نارگیل بردارید و آن را به مخلوط اضافه کنید تا به یک محصول خمیر مانند دست یابید. دئودورانت طبیعی خود را در یک ظرف کوچک و هوابندی‌شده نگه دارید یا آن را در ظرف دئودورانت‌هایی که قبلا استفاده کرده‌اید ذخیره کنید.

دئودورانت‌های طبیعی

در صورت علاقه مندی به دئودورانت طبیعی می‌توانید از گزینه ‌های در دسترس استفاده کنید. سنگ ‌های دئودورانت، کریستال ‌های مسطح بزرگی از سولفات پتاسیم آلومینیوم هستند که باید مرطوب شده و مانند یک چوب دئودورانت استفاده شوند. تفاوت بین آلومینیوم پتاسیم و آلومینیوم کلروهیدرات این است که مولکول آلومینیوم پتاسیم بسیار بزرگ‌تر است به طوری که تصور نمی ‌شود در سطح پوست قابل جذب باشد.

بیشتر بخوانید:علت کم شدن خونریزی در پریود

خوشبو کننده خود را تهیه کنید

اگر گزینه های آنلاین برای شما جذاب نیستند می توانید خودتان آن را بسازید. این دستور ساده را امتحان کنید، عناصر تشکیل دهنده آن عبارتند از:

1/3 فنجان روغن نارگیل

1/4 فنجان جوش شیرین

1/4 فنجان نشاسته پیکان ریشه

در صورت تمایل 6 تا 10 قطره روغن ضروری

دستورالعمل تهیه آن:

جوش شیرین و نشاسته پیکان ریشه را مخلوط کنید.

در روغن نارگیل له کنید تا یکدست شود. در صورت تمایل روغن های ضروری را به آن اضافه کنید.

مخلوط را در یک ظرف شیشه ای خالی قرار دهید.

برای استفاده فقط مقدار کمی بین انگشتان خود گرم کنید تا مایع شود سپس زیر بغل بمالید.

هنگام تهیه دئودورانت طبیعی با خیال راحت با پایه ها، پودرها و روغن های مختلف آزمایش کنید. شی باتر، کره کاکائو و روغن نارگیل به خوبی به عنوان پایه عمل می کنند، اما اگر فرمول تمام پودری را ترجیح می دهید نیازی به اضافه کردن آن نیست. فقط کافی است اندازه جوش شیرین و ریشه پیکان را به طور مساوی انتخاب کرده سپس روغن های دلخواه خود را به آن اضافه کنید و به خوبی برای مخلوط شدن هم بزنید.

رژیم غذایی نیز بر بوی بدن تاثیر می گذارد

اگر دئودورانت طبیعی را امتحان کرده اید و هنوز نگران بوی بدن خود هستید به مواد غذایی مورد مصرف خود توجه کنید. مطالعه ای در سال 2006 روی 17 مرد نشان داد مصرف گوشت قرمز ممکن است بر بوی ما تاثیر منفی بگذارد. به علاوه، به این فکر کنید مواد غذایی خاصی مانند سیر یا پیاز چگونه بر نفس شما تاثیر می گذارد، همچنین هنگام عرق کردن این مواد غذایی می توانند بوی بدن را قوی تر کنند.

در صورت وجود نگرانی حتی با وجود جادوی دئو با پزشک خود مشورت کنید. برخی بیماری ها یا شرایط بهداشتی نیز می توانند بوی بد فرد را تقویت کنند، اما مهمتر از همه به یاد داشته باشید عرق و بوی بدن طبیعی است!

ترجمه و گزارش: الهه زارعی

چطور شامپوی مخصوص خودتان را درست کنید؟

 

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ