چه موقع روزه گرفتن مفید نیست؟!

jalalvand
روزه نوعی استراحت برای دستگاه گوارش انسان محسوب می‌شود تا بتواند پس از 11 ماه کار مداوم، استراحت یک ماهه‌ای را داشته باشد.

یک فوق تخصص بیماری‌های گوارش و کبد با اشاره به مفید بودن روزه‌داری برای سلامت دستگاه گوارش، تاکید کرد: افراد برای بهره‌مندی از فواید روزه‌داری، باید اجازه دهند بدن آنها در طول مدت روزه‌داری گرسنگی را تجربه کند.

دکتر مهدی زبیری اظهار کرد: روزه نوعی استراحت برای دستگاه گوارش انسان محسوب می‌شود تا بتواند پس از 11 ماه کار مداوم، استراحت یک ماهه‌ای را داشته باشد. زبیری تصریح کرد: در زمان روزه‌داری، با ایجاد گرسنگی بدن برای تامین سوخت و ساز خود به سمت استفاده از چربی‌های ذخیره شده که عمدتا تجمع آنها در بدن مضر است، پیش می‌رود و از بین رفتن این چربی‌ها قطعا نقش بسزایی در سلامت بدن خواهد داشت.

رییس دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه خاطرنشان کرد: زمانی روزه گرفتن در ماه مبارک رمضان برای بدن مفید خواهد بود که فرد طی مدت روزه‌داری، گرسنگی را احساس کند و قطعا در صورت گرسنه شدن، بدن از ذخایر چربی برای سوخت و ساز استفاده خواهد کرد.

زبیری یادآور شد: متاسفانه برخی افراد برای پیشگیری از گرسنگی در طول مدت روزه‌داری حجم بسیاری غذا را در طول فاصله افطار تا سحر مصرف می‌کنند که این مسئله موجب می‌شود روزه‌داری نتواند کمکی به دستگاه گوارش آنها کند.

وی با بیان اینکه حجم بالای مصرف غذا می‌تواند به ارگان‌های مختلف بدن آسیب وارد کند، افزود: در مجموعه دستگاه گوارش، کبد تنها عضوی است که مصرف غذای زیاد بر آن تاثیر مستقیم داشته و دچار آسیب می‌شود.

این فوق تخصص بیماری‌های گوارش و کبد توصیه کرد: افراد در ماه رمضان از مصرف غذاهای پرحجم و پر کالری خودداری کرده و میزان مصرف غذای خود را متناسب انتخاب کنند و اجازه دهند بدن در طول روزه‌داری گرسنگی را تجربه کند.

منبع: جام نیوز

لینک مرتبط: دیابت و روزه چگونه؟

۸ تأثیر شگرف روزه بر بدن/ از سم زدایی تا درمان افسردگی

 

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ