کولونوسکوپی؛ راه نجات شما از سرطان روده بزرگ

مهرناز زاوه
۵۰ سالگی اغلب در قالب مرز ابتلا به سرطان روده بزرگ تلقی می‌شود. بنابراین به افرادی که سابقه خانوادگی این سرطان را ندارند توصیه می‌شود که در این سنین بیشتر آزمایش‌های غربالگری را انجام دهند.

۵۰ سالگی اغلب در قالب مرز ابتلا به سرطان روده بزرگ تلقی می‌شود. بنابراین به افرادی که سابقه خانوادگی این سرطان را ندارند توصیه می‌شود که در این سنین بیشتر آزمایش‌های غربالگری را انجام دهند. در حالی‌که آمار کلی این سرطان طی سال‌های اخیر کاهش یافته است، تحقیقات جدید نشان می‌دهد که سرطان روده بزرگ در یک گروه رو به افزایش است؛ گروهی که به طور طبیعی در معرض خطر این سرطان نبوده‌اند.
تست غربالگری برای سرطان روده بزرگ باعث نجات شما می‌شود
برخلاف سایر سرطان‌ها، تست غربالگری سرطان روده بزرگ نه تنها به شناسایی این بیماری کمک می‌کند، بلکه می‌تواند از وقوع آن هم جلوگیری کند. طی روش اصلی و اولیه غربالگری، پزشک متخصص یک دستگاه کولونوسکوپ را وارد راست‌روده بیمار می‌کند؛ این دستگاه لوله‌ای دراز همراه با دوربین بوده و چراغی در انتهای خود دارد. وقتی که این لوله به سمت بالا و در امداد روده حرکت می‌کند، تصاویر دوربین بر صفحه کامپیوتر ظاهر می‌شوند. با دیدن و تشخیص غده گوشتی که آن را پولیپ می‌نامند، ‌پزشک می‌تواند آن را برش داده و برای آزمایش به آزمایشگاه بفرستد.
از آنجایی که پولیپ‌ها اغلب پیشاسرطانی هستند، برداشتن یکی از آنها می‌تواند از پیشرفت سرطان جلوگیری کند. هرچند انجام کولونوسکوپی باعث نجات جان بیمار می‌شود، بسیاری از افراد علاقه چندانی به انجام آن ندارند؛ چرا که آماده‌سازی شرایط آن بسیار سخت و طاقت‌فرساست: شما مجبورید یک شب قبل از عمل، از داروهای ملین بسیار قوی برای پاکسازی کامل روده خود استفاده کنید. البته آزمایش‌های غربالگری با میزان پیشروندگی کمتر هم وجود دارد، مانند تست‌های خون پنهان در مدفوع یا تست کولوگارد که می‌تواند هم شاخص‌های سرطان ژنتیکی و هم خون را در مدفوع شناسایی کند. 
از آنجایی که سطح بیماری هنگام تشخیص در بین بیماران جوان‌تر به مراتب پیشرفته‌تر است، پزشکان حتما باید برای بیماران جوانی که در مدفوعشان خون دیده شده کولونوسکوپی انجام دهند. 
منبع: thehealthsite

نشانه‌های خاموش سرطان روده

خاصیت معجزه‌آسای عصاره‌‌ هسته‌ انگور در درمان سرطان روده‌‌ بزرگ

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ