با بالا رفتن سن چه اتفاقی برای موها می‌افتد؛ حقایق و باورهای غلط

مهرناز زاوه
آیا واقعا استرس باعث تغییر رنگ و سفید شدن موها می‌شود؟ آیا رشته‌های مو با بالا رفتن سن کم‌پشت می‌شوند؟ وقتی بحث مو و بالا رفتن سن به میان می‌آید، سؤالات زیادی مطرح می‌شود چرا که باورهای غلطی درباره این مسئله وجود دارد.

آیا واقعا استرس باعث تغییر رنگ و سفید شدن موها می‌شود؟ آیا رشته‌های مو با بالا رفتن سن کم‌پشت می‌شوند؟ وقتی بحث مو و بالا رفتن سن به میان می‌آید، سؤالات زیادی مطرح می‌شود چرا که باورهای غلطی درباره این مسئله وجود دارد. در اینجا به باورهای غلط و حقایقی اشاره می‌کنیم که در پسِ شایع‌ترین سؤالات شما قرار دارند.
حقیقت: موهای شما با بالا رفتن سن می‌ریزند
نیمی از زنان وقتی به سن پنجاه سالگی می‌رسند موهایشان کم‌پشت می‌شود. مو معمولا سه مرحله را تجربه می‌کند؛ مرحله رشد، مرحله تغییر و مرحله استراحت. وقتی سن‌تان بالا می‌رود موهایتان بیشتر وقت خود را در مرحله آخر سپری می‌کنند، و این بدان معناست که میزان ریزش آنها سریع‌تر از رویش آنها خواهد بود. برخلاف ریزش موها در مردان که اغلب با عقب رفتن رستنگاه مو و کم‌پشت شدن جلوی سر همراه است، کم‌پشت شدن مو در زنان اغلب و به تدریج در سرتاسر سرشان رخ می‌دهد. در واقع شما متوجه نخواهید شد که آیا این اتفاق در حمام رخ می‌دهد یا حین شانه زدن. تنها متوجه می‌شوید که به مرور زمان، بخش بیشتری از کاسه سرتان معلوم می‌شود.
باور غلط: استفاده از مکمل بیوتین باعث پیشگیری از ریزش مو می‌شود 
قرص‌های بیوتین باعث افزایش میزان موهای سرتان نمی‌شوند، اما به ضخیم‌تر شدن موهای فعلی‌تان کمک می‌کنند و این باعث می‌شود موهایتان پرپشت به نظر برسد. در واقع این قرص، باعث ایجاد اسیدهای چرب و پروتئین در ساقه مو شده و آن را کلفت‌تر و قوی‌تر می‌کند. یکی دیگر از چیزهایی که می‌توانید در رژیم غذایی خود از آن استفاده کنید ماهی‌های چرب مانند سالمون یا ماهی تُن است که سرشار از اسیدهای چرب حاوی امگا۳ بوده و این ترکیبات باعث افزایش درخشندگی و قطر موها می‌شوند.
حقیقت: لیزر به رشد مجدد مو کمک می‌کند
بسیاری از کلنیک‌های ترمیم مو، از لیزردرمانی برای تحریک رشد مجدد آن استفاده می‌کنند. این روش با این‌که بسیار مفید است اما انجام آن هزینه زیادی دارد. اخیرا لیزرهایی به بازار آمده که می‌توانید در خانه از آنها استفاده کنید مانند HairMax LaserComb یا مدل جدیدتری به نام HAirMax LaserBand. این لیزرها باعث می‌شود مو از مرحله استراحت خارج شده و وارد مرحله رشد شود. آمار نشان می‌دهد که این لیزرها توانسته در ۹۰ درصد استفاده‌کنندگان باعث رشد مجدد مو در سطح متوسط شود. اگر نمی‌توانید هزینه زیادی بابت ابزارهایی با تکنولوژی بالا برای مو بپردازید، همیشه می‌توانید بخش بیشتری از طاسی سرتان را با کرم و پودرهای مخصوص بپوشانید.
باور غلط: رشد بیشتر موهای بدن با بالا رفتن سن امری عادی است
شاید زیاد خوشتان نیاید که در میانسالی و بعد از آن روی بازو و ساق پایتان مو دربیاید، اما تغییرات مشابه هورمونی که منجر به کم‌پشت شدن موهای سرتان می‌شود، می‌تواند مسبب رویش مو روی صورتتان شود و کاری کند که همیشه روی صورتتان ته‌ریش به جا بماند.
با اینکه رویش هرازگاه مو روی چانه و یا کرک‌های ضخیم امری طبیعی است، اگر دیدید این نوع موها روی صورتتان به وفور رشد می‌کند حتما با پزشک عمومی یا یک متخصص در این زمینه صحبت کنید؛ چرا که احتمال دارد یک مشکل پزشکی منجر به بروز این اختلال شده باشد، مشکلاتی مانند اختلالات تیروئیدی، سندروم تخمدان چندکیستی، کم‌خونی و یا اختلال خودایمنی مانند سل پوستی که با بالا رفتن سن احتمال وقوعشان بیشتر می‌شود.
حقیقت: نگرانی و استرس باعث سفید شدن موها می‌شود
نظریه‌ای در این زمینه وجود دارد که می‌گوید هورمون استرس یعنی آدرنالین باعث آسیب به ملانوسیت‌ها می‌شود؛ ملانوسیت‌ها سلول‌های مویی هستند که ملانین تولید می‌کنند و ملانین رنگدانه‌ای است که رنگ مو را می‌سازد. زمانی که سن‌تان کمتر است، استرس باعث تغییر رنگ موهایتان نمی‌شود، اما می‌تواند باعث تسریع فرایند سفید یا خاکستری شدن مو شود که اغلب در سنین ۳۰ یا ۴۰ سالگی آغاز می‌شود. از طرفی می‌دانیم که قرار گرفتن در یک بحران می‌تواند مسبب طاسیِ منطقه‌ای شود، نوعی بیماری خودایمنی که منجر به بروز التهاب شده و ملانوسیت‌ها را غیرفعال می‌کند. در نتیجه، لکه‌های سفید و خاکستری را لابه‌لای موهای طبیعی خود خواهید دید.
باور غلط: اگر یک موی خاکستری را بکنید، دو تار مو به جای آن رشد خواهد کرد
به کارتان ادامه دهید و هرچند تار مو که دوست دارید بکنید؛ این مسئله به هیچ وجه باعث رشد سریع‌تر موها نمی‌شود. این یک داستان خیالی در بین زنان است – زنان در قدیم یک موی خاکستری را می‌کندند بعد متوجه می‌شدند که موی بیشتری جای آن رشد می‌کند و چنین می‌پنداشتند که حتما باید ارتباطی بین این دو مسئله وجود داشته باشد. کندن موهای زائد خاکستری که هر از گاهی روی چانه یا ابرو رشد می‌کند مشکلی به همراه ندارد، اما سعی کنید بر روی سرتان بحران ایجاد نکنید – کندن زیاد موها باعث ضعیف شدن آنها شده و میزان شکنندگی آنها را افزایش می‌دهد.
منبع: prevention 

محصولات مراقبت از مو که می‌توانید در آشپزخانه‌ تهیه کنید

روش‌های مراقبت از مو برای شما که به استخر می‌روید

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ