عادت شبانه‌ای که احتمال سرماخوردگی را ۲۸ درصد افزایش می‌دهد

مهرناز زاوه
کسانی که از اختلالات مربوط به خواب مثل آپنه رنج می‌برند، دو برابر بیش از سایر افراد در معرض خطر سرماخوردگی قرار دارند.

نداشتن خواب کافی می‌تواند منجر به سرما خوردن شود؛ تحقیقات محققان دانشگاه کالیفرنیا در سان فرانسیسکو نشان می‌دهد افرادی که به اندازه کافی نمی‌خوابند، بیشتر بیمار می‌شوند. در این مطالعه مشخص شد افرادی که در شبانه‌روز ۵ ساعت یا کمتر می‌خوابند، در مقایسه با کسانی که بین ۷ تا ۸ ساعت می‌خوابند، ۲۸ درصد بیشتر به سرماخوردگی مبتلا می‌شوند.
بدتر از این چه می‌شود؟ کسانی که از اختلالات مربوط به خواب مثل آپنه رنج می‌برند، دو برابر بیش از سایر افراد در معرض خطر سرماخوردگی قرار دارند.
سلول‌های تی (T) بخشی از سیستم ایمنی بدن هستند که با سرماخوردگی مقابله می‌کنند؛ نویسنده مطالعه، اریک اِی. پراتر در این باره می‌گوید: «در صورتی که خواب کافی نداشته باشید، این سلول‌ها عملکرد همیشگی خود را نخواهند داشت. این بدان معناست که سلول‌های مبارز کمتری در بدن به فعالیت خود ادامه خواهند داد. در نتیجه، در معرض ویروس‌ها قرار می‌گیرید و نمی‌توانید با یک سرماخوردگی ساده مقابله کنید.»
البته شواهدی وجود ندارد که نشان دهد برخورداری از خواب کافی، شانس ابتلا به عفونت و بیماری را کاهش می‌دهد. با این حال، پراتر توصیه می‌کند که در طول شبانه‌روز ۷ تا ۸ ساعت بخوابید. این همان دستورالعملی است که توسط آکادمی طب خواب آمریکا ارائه شده است؛ این مقدار خواب به حفظ سلامت جسمی و روانی فرد کمک کرده و عملکرد شناختی او را بهبود می‌بخشد.
مواجهه با مشکل خواب به صورت موقت یک امر طبیعی است، به خصوص در مواقعی که استرس دارید یا در حال اعمال یک تغییر عمده در زندگی‌تان هستید. اما اگر یک شب به یک هفته رسید و کماکان مشکل داشتید، باید به پزشک مراجعه کنید.
پروفسور کریس ایدزیکوزکی، مدیر بخش ارزیابی و خدمات مشاوره خواب، ۶ حالت رایج خواب را در یک مطالعه هزار نفری مورد بررسی قرار داد. او دریافت که نه تنها حالت خوابیدن بر سلامتی فرد اثر می‌گذارد، بلکه ویژگی‌های شخصیتی او را نیز آشکار می‎گرداند.
منبع: thehealthsite

حالات رایج خواب چگونه بر سلامتی‌تان تاثیر می‌گذارند؟

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ