دانستنی هایی درباره سرخ کردن مواد غذایی

a.mahammadi
هنوز به طور دقیق نمی‌توان گفت که غذاهای سرخ شده از چه زمانی وارد برنامه غذایی شد اما مساله مهم این است که این غذاها امروزه بسیار فراگیر شده است

کمتر کسی است که بتواند در برابر طعم دلچسب آنها مقاومت کند. در حال حاضر ۱۱ میلیارد کیلو غذای سرخ شده در سال مورد مصرف قرار می‌گیرد.

روش پختی بسیار چرب

ساختار ترد و مزه بی نظیر خوراکی‌های سرخ شده سبب استقبال این روش پخت شده است که البته با انتقادهایی زیادی روبه‌روست. غوطه ور شدن مواد غذایی در روغن سبب افزایش مقدار روغن می‌شود به نحوی که چربی یک عدد سیب زمینی پس از سرخ شدن از ۱/۰ گرم به ۱۲ گرم می‌رسد. این جذب فوق‌العاده روغن به خاطر دو مکانیسم است؛ در ابتدا روغن جایگزین آب موجود در ماده غذایی که طی فرایند پخت بخار شده است، می‌شود و پس از سرد شدن نیز به آن نفوذ می‌کند. گرچه چربی‌ها جز مواد غذایی تامین انرژی محسوب می‌شونداما دلیلی ندارد تا در مصرف آنها افراط شود، چرا که بعضی از چربی‌ها از جمله اسیدهای چرب اشباع، تاثیرات سوئی بر سلامت سیستم قلبی و عروقی دارند. غذاهای سرخ شده حاوی مقدار قابل توجهی از این چربی هستند، با این حال می‌توان طی روند پخت از چرب کمتری استفاده کرد.

مواد غذایی نازک‌تر

معمولا هنگام سرخ کردن مواد غذایی، تمایل داریم تا آنها را به اندازه‌های کوچک و نازک‌تری برش دهیم. در این صورت تردتر شده و قرچ و قروچ دلچسب‌تری خواهند داشت. جالب است بدانید در این صورت مواد غذایی سه برابر بیشتر چربی دارند. در واقع، هر چه نسبت سطح به وزن بیشتر باشد، مقدار چربی بیشتری جذب می‌شود. به همین دلیل است که چیپس‌ها چرب‌ترین خوراکی‌های سرخ شده هستند.

توجه به مراحل آماده‌سازی

چیپس‌های منجمد امروزه یکی از دوستان آشپزها هستند که سبب صرفه جویی وقت می‌شوند، اما از نظر متخصصان تغذیه چندان مورد تایید نیستند. در واقع، این چیپس‌ها با روغن‌های ناسالمی تهیه می‌شوند. به علاوه، به خاطر تحمل مراحل پیش از طبخ، منافذ بیشتری نسبت به چیپس‌های تازه دارند. حذف آب از سطح سیب زمینی در مرحله پخت موجب افزایش جذب چربی طی پخت نهایی می‌شود. تصور کنید چیپس‌های منجمد که پخت مجددی را در منزل تحمل می‌کنند تا چه حد چربی بالایی دارند.

سرد شدن غذاهای سرخ‌شده

طی فرایند سرخ شدن، روغن جذب شده توسط سیب زمینی در سطح‌ آن باقی می‌ماند که این مقدار هنگام خنک شدن بیشتر می‌شود. این کار باید به سرعت انجام شود زیرا هنگامی که ماده غذایی در دمای بیشتر از جوش آب یعنی ۲۰ ثانیه پس از خروج از ظرف روغن قرار گیرد، روغن به درون آن نفوذ می‌کند. توصیه می‌شود خوراکی سرخ شده بلافاصله در سبدی ریخته و با چند تکان شدید فورا خنک شود. استفاده از کاغذهای جاذب نیز می‌تواند مفید باشد اما در این صورت کاهش چربی‌ها کندتر انجام می‌شود. بعضی از سرآشپزها توصیه می‌کنند که پس از سرخ شدن بلافاصله مقدار نمک روی ماده غذایی پاشیده شود تا روغن را جذب کند اما توجه داشته باشید که این کار بی ضرر نیست چرا که نمک نیز عامل خطر جدی برای سلامت محسوب می‌شود.

سبزیجات سرخ‌شده

به اشتباه تصور می‌شود که سبزیجات سرخ شده برای سلامتی مفید هستند. در واقع، این مواد نیز به شیوه چیپس تهیه شده و حاوی مقدار بالایی نمک و چربی هستند. اگر تمایل دارید تا این نوع سبزیجات را برای پیش غذا ‌آماده کنید، بهتر است آنها را در فر بدون روغن کبابی کنید. روش تهیه آن ساده است. سبزیجات را تمیز کنید، آنها را نازک برش بزنید و در فر با درجه ۲۰۰ درجه سانتی گراد به مدت ۱ ساعت قرار دهید.

منبع: روزنامه آرمان

نکاتی جالب که باید حین سرخ کردن مواد غذایی بدانید

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ