چه کسانی آرتریت روماتوئید می گیرند؟ + انواع آن

jalalvand
آرتریت روماتوئید یک بیماری خودایمنی است که منجر به تورم، سفتی، درد و التهاب مفاصل خصوصا در دست و پاها می شود. این بیماری اگر درمان نشود باعث آسیب مفاصل یا حتی ناتوانی می شود که به همین دلیل متخصصان می گویند تشخیص و درمان زود هنگام این بیماری برای گرفتن بهترین نتیجه مهم است.اما باتوجه به این که علایم آرتریت روماتوئید شبیه انواع دیگر التهاب مفاصل است، پس پزشکان چگونه تشخیص درستی داشته باشند؟

متخصصان اغلب با مشاهده  نشانه های یک مفصل بیمار، تشخیص می دهند که شما آرتریت روماتوئید دارید یا به نوعی دیگر از التهاب مفاصل مبتلا شده اید. یکی از این نشانه ها، تقارن است به این معنی که اگر بدنتان را باخطی به دو قسمت تقسیم کنید در برخی شرایط درد مفاصل متقارن است؛ یعنی  هر دو قسمت بدن در همان جا درد می کند.

مثلا اگر آرنج چپ شما درد می کند، آرنج راستتان نیز باید درد کند. اگر درگیری مفاصل نامتقارن باشد، یعنی آرنج چپ شما درد می کند، اما آرنج راستتان درد نمی کند.

آرتریت روماتوئید: آرتروز متقارن

به گفته تری موور، پزشک بیمارستان دانشگاه سنت لوئیس و متخصص درمان روماتوئید، آرتروز روماتوئید نمونه ای قدیمی از آرتروز متقارن است. درواقع این تقارن مدت ها معیاری بود که دانشگاه درمان آرتریت روماتوئید آمریکا از آن برای تشخیص آرتروز روماتوئید استفاده می کرد. این معیار شامل التهاب در مفاصل در چندین ناحیه مثل دستان، پاها، مچ ها، آرنج ها و زانوان می شود که در هر دو سمت بدن باید باشد.

به گفته دکتر مور، این مساله که آیا درد مفاصل متقارن یا نامتقارن  است عموما در زمانی موثر است که پزشک شما می خواهد نوع آرتروزتان را کشف کند. اما اگر این کار جزئی از درمان باشد، در درمان جسمانی نیز نقش خواهد داشت.

اگر فکر می کنید مبتلا به آرتریت روماتوئید هستید، دقیقا به دکتر بگویید که کجای بدنتان درد می کند، آیا در هر دو بخش بدن درگیر است یا خیر،  این درد چقدر طول می کشد و چگونه است، تیر می کشد یا احساس کوفتگی است. هرچه بیشتر درمورد آرتروز بدانید ، بیشتر در تشخیص بیماری کمک می کند.

انواع دیگر آرتروز

بیش از 100 نوع آرتروز وجود دارد، اما فقط تعدادی از آن ها شایع اند:

استئوآرتروز: شایع ترین نوع آرتروز استئوآرتروز یا آرتروز متقارن است. به گفته دکتر موور، این آرتروز درنتیجه فرسودگی پیش می آید. استخوان ها در محل تماس، با غضروف های محافظی پوشانده می شوند که این غضروفها، در اثر بیماری فرسوده می شوند.

استخوان ها، روی هم می لغزند و انسان احساس درد می کند. چون معمولا وزن به شکل یکسان به هر دو بخش بدن وارد نمی شود، یک طرف بدن مثلا یک زانو یا یک آرنج بیشتر درگیر این بیماری می شود.

اسپوندیلیت انکیلوزینگ: این نوع آرتروز اغلب در ستون فقرات پیش می آید، اما در دیگر اعضای بدن مثل شانه ها، دست ها و پاها نیز بروز می کند. به گفته دکتر موور در مفاصل به شکل نامتقارن  نیز پیش می آید.

آرتروز پسوریاتیک: سی درصد افراد مبتلا به پسوریاتیک پوستی، مبتلا به آرتروز پسوریاتیک می شوند. این بیماری به شکل نامتقارن بر مفاصل اثر می گذارد؛ اما گاهی به شکل متقارن شده و شبیه آرتروز روماتوئید می شود.

نقرس: نقرس نوع بسیار دردناکی از آرتروز است که درشرایطی پیش می آید که بلورهای اسید اوره در مفاصل تجمع کنند. این بیماری ابتدا در انگشت شست پا ظاهر شده و آن را متورم و قرمز می کند، اما در بقیه مفاصل نیز ظاهر می شود. درد معمولا به سرعت در یک مفصل مثل شست پا، آرنج یا زانو، شدت می گیرد.

اما درد چه متقارن و چه نامتقارن باشد، درد است و بیمار به کمک نیاز دارد. در این مورد با پزشک خود صحبت کنید تا او تشخیص درست بدهد و بهترین درمان را برایتان تجویز کند.

منبع: مجله پزشکی مادر

لینک مرتبط: روماتیسم مفصلی چه نشانه هایی دارد؟

پماد درد مفاصل زنجبیل به بازار آمد!

 

 

 

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ