علائمی که به سکته مغزی منتهی می‌شوند-قسمت اول

مهرناز زاوه
هیچ‌کس نمی‌داند چه زمانی دچار سکته مغزی می‌شود، اما نشانه‌های خطر همیشه وجود دارد. ممکن است در معرض خطر باشید ...

هیچ‌کس نمی‌داند چه زمانی دچار سکته مغزی می‌شود، اما نشانه‌های خطر همیشه وجود دارد. ممکن است در معرض خطر باشید …
سکته مغزی را اغلب به نام «حمله مغزی» هم می‌شناسند چون آنچه واقعا رخ می‌دهد شبیه چیزی است که طی حمله قلبی اتفاق می‌افتد. در شایع‌ترین اَشکال سکته مغزی، وقوع یک گرفتگی باعث مسدود شدن جریان خون در رگ‌هایی می‌شود که منبع تأمین خون مغز هستند.
رسوبات چربی در دیواره رگ‌های خونی اغلب شروع می‌کند به مسدود شدن. سپس لخته‌های خون در ناحیه این رسوبات شکل گرفته و این انسداد را بدتر می‌کنند. از طرفی لخته‌های خون می‌تواند در جای دیگری از بدن شکل بگیرد و از طریق جریان خون، خود را به مغز برساند، جایی که می‌تواند مسبب سکته مغزی شود.
تقریبا ۸۷ درصد از سکته‌های مغزی، سکته مغزی ناشی از لخته‌های خون (سکته‌های مغزی ایسکمیک) هستند. از طرفی آنها زمانی رخ می‌دهند که رگ‌های خونی دچار پارگی شده و در مغز خونریزی می‌کنند. (سکته مغزی هموراژیک)
با آگاهی از عوامل شاخصی که ممکن است شما را در معرض سکته مغزی قرار دهد، می‌توانید از وقوع ناتوانی‌ها و معلولیت‌های بالقوه و حتی مرگ پیشگیری کنید. در اینجا به برخی از شاخص‌ترین عوامل خطرزای سکته مغزی و راهکارهای لازم برای بهبود شرایط و پیشگیری از آن می‌پردازیم.
۱.زن بودن
باور غلطی که وجود دارد این است که سکته مغزی، بیماری پیرمردهاست. اما حقیقت این است که آمار وقوع آن در بین زنان بیشتر از مردان است. در واقع بیش از ۶۰ درصد مرگ‌های ناشی از سکته مغزی در بین زنان رخ می‌دهد. 
۲.شجره خانوادگی
اگر مادر، پدر،‌ خواهر یا برادرتان سابقه سکته مغزی داشته باشند، خطر بروز این سکته در شما یک‌سوم بیشتر خواهد بود. در برخی مواقع، این خطر به خاطر اختلالی ژنتیکی رخ می‌دهد که می‌تواند به سکته مغزی بیانجامد. بیماری سلول‌های داسی‌شکل یک نمونه از این اختلالات است. یک جهش ژنی که آن را CADASIL می‌نامند (اتوزومال غالب سرخرگی مغزی با انفارکتوس و لولکو) هم اختلالی دیگر از این دست محسوب می‌شود.
فراموش نکنید که قومیت شما هم در این میان نقش مهمی ایفا می‌کند. خطر بروز سکته مغزی در نژاد‌های آمریکایی‌آفریقایی نسبت به نژادهای آسیایی بیشتر بوده، و علت این مسئله تا حدودی به این خاطر است که درصد وقوع خطرات قلبی‌عروقی که مسبب سکته مغزی می‌شود در بین آنها بیشتر است.
احتمال وقوع نخستین سکته مغزی در بین نژادهای آفریقایی‌آمریکایی تقریبا دو برابر نژاد‌های آسیایی است؛ از طرفی میزان مرگ و میر آنها هم بیشتر به دلیل سکته مغزی خواهد بود.
به خاطر داشته باشید که نمی‌توانید ژن‌هایتان را تغییر دهید، بنابراین هر کاری که می‌توانید انجام دهید تا عادات بد و مخرب مربوط به شیوه زندگی‌تان را تغییر دهید.
۳.سیگار کشیدن
سیگار کشیدن به سلول‌هایی که باعث ترتیب و قرارگیری رگ‌های خونی می‌شوند آسیب وارد کرده، سرخرگ‌ها را ضخیم و نازک می‌کند و شرایط را برای شکل‌گیری لخته‌های خون فراهم می‌کند. از طرفی فشار خون را افزایش داده، کلسترول HDL (خوب) را کاهش داده و تری‌گلیسیرید را افزایش می‌دهد که همه و همه احتمال بروز سکته مغزی را بالا می‌برد. 
سعی کنید از مصرف انواع تنباکو خودداری کنید و در معرض دود آن هم قرار نگیرید. تحقیقات نشان می‌دهد قرار گرفتن در معرض دود سیگار دیگران، خطر سکته مغزی را حتی در بین افراد غیرسیگاری تا ۳۰ درصد افزایش می‌دهد. اگر نمی‌توانید سیگار را به خاطر خودتان ترک کنید، لااقل این کار را به خاطر دیگران و بچه‌های اطرافتان انجام دهید.
۴.اضافه‌وزن
داشتن شاخص حجم بدن ۲۵ یا بیشتر از آن، خطر بروز مشکلات قلبی‌عروقی را افزایش می‌دهد. این عوامل عبارتند از:
-فشار خون بالا
-مقاومت انسولین
-تری‌گلیسیرید بالا
به خاطر داشته باشید که حتی کاهش ۵ کیلوگرم از وزنتان می‌تواند به شکل بارزی به کاهش عوامل خطرزای مربوط به سکته مغزی مانند کاهش فشار خون و ارتقای میزان کلسترول منتهی شود.
خوردن میوه‌ و سبزیجات بیشتر هم در برنامه کاهش وزن، نقش کلیدی بازی می‌کند. رژیم غذایی مدیترانه‌ای را هم فراموش نکنید. این رژیم سرشار از آجیل، روغن زیتون و غلات کامل است که خطر بروز سکته مغزی را کاهش می‌دهد.
منبع: lifescript

آیا خوردن شکلات خطر سکته‌های‌‌ مغزی و قلبی را کاهش می‌دهد؟

تاثیرات طولانی‌مدت سکته‌‌ مغزی بر حافظه

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ