در این موقعیت‌های خطرناک باید به کدام‌یک مراجعه کنید؛ پزشک یا اورژانس؟-قسمت دوم

مهرناز زاوه
درد بهترین شاخص شدت یک سوختگی است. چون پایانه‌های عصبی در موارد سوختگی شدید از بین می‌روند.

در ادامه‌ی قسمت اول شما را با نحوه انتخاب مقصد در مواجهه با مشکلات زیر بیشتر آشنا می‌کنیم.
۴. درد قفسه سینه
حتی اگر جوان و سالم باشید، نباید درد قفسه سینه را دست‌کم بگیرید. بسیاری از عوامل خطر مربوط به حملات قلبی مانند فشار خون و کلسترول بالا اغلب نشانه خاصی ندارند.
به اورژانس مراجعه کنید، اگر:
سایر علائم حمله قلبی را دارید. اگر مشکل تنفسی، تهوع، استفراغ، درد در بازوی چپ و فک خود دارید، با ۱۱۵ تماس بگیرید.
علائم خطر بیماری‌های قلبی یا حملات قلبی را دارید. اگر اضافه وزن دارید یا چاق هستید، درد قفسه سینه خود را بلافاصله معاینه کنید؛ فشار خون و کلسترول بالا یا سابقه خانوادگی ابتلا به بیماری‌های قلبی نیز مستلزم معاینه فوری هستند.
به فوریت‌های پزشکی مراجعه کنید، اگر:
چیز سنگینی را بلند کرده‌اید. بلند کردن اجسام سنگین ممکن است باعث پارگی عضلات دیواره قفسه سینه شود. انگشت خود را روی جناغ سینه فشار دهید، اگر احساس درد می‌کنید اما علائم حمله قلبی را ندارید، ممکن است دچار کشیدگی شده باشید.
به پزشک مراجعه کنید، اگر:
-به تازگی غذا خورده‌اید. اگر پس از غذا خوردن با درد قفسه سینه مواجه می‌شوید و علائم حمله قلبی را ندارید، ممکن است ریفلاکس داشته باشید.
-یک طرف از بدن‌تان جوش می‌زند. ممکن است زونا داشته باشید؛ این بیماری توسط همان ویروسی شیوع پیدا می‌کند که باعث آبله‌مرغان می‌شود. این بثورات ممکن است در سمت چپ یا راست بدن شما ظاهر شوند و یا قفسه سینه شما را پوشش دهند.
۵. اسهال و استفراغ
اسهال و استفراغ اغلب ویروسی هستند و ممکن است شما را ۲۴ ساعت تمام در توالت نگه دارند. اگر بیماری شما پس از این بازه زمانی بهبود پیدا نکرد و با علائم زیر مواجه شدید، بهتر است به دنبال راه درمان باشید.
به اورژانس مراجعه کنید، اگر:
-استفراغ و مدفوع شما حاوی مواد قرمز یا سیاه رنگ است. این‌ها از علائم خونریزی داخلی هستند که ممکن است به دلیل زخم معده یا روده رخ داده باشد. جلوگیری از این عارضه نیازمند درمان فوری است. وجود خون در مدفوع نیز می‌تواند نشانه سرطان کولورکتال (روده بزرگ و مقعد) باشد که باید سریعا تحت درمان قرار بگیرد.
-احساس می‌کنید یک فیل روی قفسه سینه‌تان نشسته است. اگر پس از استفراغ در ناحیه قفسه سینه احساس درد یا گرفتگی دارید یا با علائم حمله قلبی مواجه شدید، با ۱۱۵ تماس بگیرید.
به فوریت‌های پزشکی مراجعه کنید، اگر:
نمی‌توانید آب و غذا بخورید. اگر خوردن و نوشیدن را کنار بگذارید، آب بدن‌تان را از دست خواهید داد و باید سرم بزنید. گرفتگی عضلانی، ضعف، خشک شدن دهان، سرگیجه، و ادرار تیره رنگ از جمله نشانه‌های کم آبی بدن هستند.
به پزشک مراجعه کنید، اگر:
اسهال شما پس از ۷ تا ۱۰ روز کماکان ادامه دارد. این عارضه می‌تواند به علت باکتری‌هایی مانند کمپیلوباکتر یا انگل‌هایی مثل ژیاردیا رخ دهد؛ برای درمان این عارضه باید آنتی بیوتیک مصرف کنید.
۶. سوختگی
درد بهترین شاخص شدت یک سوختگی است. چون پایانه‌های عصبی در موارد سوختگی شدید از بین می‌روند. محل و اندازه سوختگی مهم است. اگر سطح سوختگی بیش از ۷ سانتیمتر است، به دکتر مراجعه کنید.
به اورژانس مراجعه کنید، اگر:
-سطح سوختگی تاول زده است و تحت فشار درد می‌گیرد. این احتمال وجود دارد که دچار سوختگی درجه ۳ شده باشید. در این موارد، پوست و لایه‌های چربی زیرین آسیب می‌بینند و باید فورا تحت درمان قرار بگیرید تا دچار آسیب‌های دائمی نشوید.
-نقاط حساس آسیب دیده‌اند. سوختگی در سطح صورت، دست‌ها، پاها و اندام تناسلی نیازمند درمان فوری است. چون زخم ناشی از سوختگی در این نقاط می‌تواند بر عملکرد این ارگان‌ها اثر بگذارد.
به فوریت‌های پزشکی مراجعه کنید، اگر:
سوختگی دردناک بوده و تاول زده است. به احتمال زیاد سوختگی درجه ۲ دارید. در این شرایط پزشک برای درمان عفونت آنتی بیوتیک تجویز می‌کند و سطح زخم را پانسمان می‌کند. سوختگی‌های کوچک‌تر از ۷ سانتیمتر که تاول نزده‌اند، در خانه قابل درمان‌اند.
به پزشک مراجعه کنید، اگر:
وضع سوختگی بهبود نمی‌یابد. اگر سوختگی سطحی شما پس از گذشت چند روز کماکان ملتهب به نظر می‌رسد، درمان خانگی را کنار بگذارید و به یک پزشک مراجعه کنید. احتمالا به آنتی بیوتیک نیاز دارید تا عفونت برطرف شود. همچنین ممکن است پماد سیلوادین برای‌تان تجویز شود تا از اثرات حفاظتی آن استفاده کنید.
منبع: health

انواع سوختگی کودکان و شیوه مواجهه با آنها

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ