قیمت سفره افطار روزه داران!

faateme1366
به راستی چیدن یک سفره افطار ساده و سالم برای یک خانواده ایرانی چه میزان هزینه دربردارد؟

تا آغاز ماه رمضان تنها چند روز باقی مانده است. در این ماه که برای مسلمانان جایگاه ویژه‌ای دارد در هر کشوری سفره افطار بر مبنای آیین‌ها و سنت‌های خاص آن کشور چیده می‌شود

در ایران نیز سفره‌‌های افطار به طور معمول، ساده ولی با مواد غذایی مقوی چیده می‌شود. در این ماه کسب و کار آش و حلیم فروشی‌ها و قنادی‌ها نسب به ماه‌های دیگر رونق بیشتری پیدا می‌کند.

نان و پنیر و سبزی، خرما، گردو و زولبیا و بامیه به همراه یک ظرف سوپ، آش یا حلیم اقلام اصلی یک سفره افطار ایرانی را تشکیل می‌دهند. سفره‌ای که در عین سادگی از مواد بسیار مغذی و مفید تشکیل شده است.

 این طور که به نظر می‌رسد، امسال نسبت به سال گذشته در اقلام سفره افطار ایرانی شاهد افزایش قیمت زیاد یا کمبود در مواد غذایی  مورد نیاز نخواهیم بود. در ماه رمضان مصرف برخی مواد غذایی نسبت به قبل افزایش پیدا می‌کند. از جمله می‌توان به قند و شکر، خرما، شیر، گوشت و مرغ اشاره کرد. همچنین پزشکان بر مصرف تمام گروه‌های غذایی، به منظور جبران املاح و ویتامین‌های از دست رفته بدن در طول روزه داری تاکید می کنند. اما به راستی چیدن یک سفره افطار ساده و سالم برای یک خانواده ایرانی چه میزان هزینه دربردارد؟

در همین راستا روزنامه «قانون» قیمت مواد غذایی مختلف مورد نیاز برای سفره افطار را بررسی کرده تا پیش‌بینی کنیم که امسال هزینه یک سفره افطار ایرانی برای هر خانواده چقدر خواهد بود.

مرغ

مدیر اتحادیه سراسری مرغداران گوشتی کشور قیمت هر کیلو مرغ زنده را درب مرغداری 4 هزار و 500 الی 4 هزار و 600 تومان و برای مصرف کننده بین 6 هزار و 500 الی 6 هزار و 700 تومان اعلام کرد. در فروشگاه‌ها نیز مرغ کامل تازه بسته بندی بشقابی هر کیلو 6500 تومان و  مرغ کامل تازه بسته بندی بشقابی پاک شده، هر کیلو 7400 تومان به فروش می‌رسد.

گوشت

انواع گوشت قرمز اعم از گوشت گوساله و گوشت گوسفندی از اقلام اصلی سفره‌های ایرانی محسوب می‌شود. در حال حاضر گوشت گوساله قلوه‌گاه کیلویی 22300 تومان، گوشت گوساله راسته پاک کرده، هر کیلو 35900 تومان، گوشت گوساله ران پاک کرده، 33900 تومان، گوشت گوساله سردست پاک کرده، 32000 تومان، گوشت گوساله فیله پاک کرده نیز به قیمت 46900 تومان در فروشگاه‌ها فروخته می‌شود. همچنین گوشت گوسفندی راسته با استخوان هرکیلو 30000 تومان، ماهیچه گوسفندی 39000 تومان و ران گوسفندی پاک کرده با استخوان کیلویی 36500 تومان فروخته می‌شود.

برنج

در مورد انواع برنج با قیمت‌های متفاوتی روبه‌رو هستیم. برنج‌های ایرانی به دلیل کیفیت بالایی که دارند با قیمت بالاتری نسبت به برنج‌های هندی فروخته می‌شوند. در میان برنج‌های هندی هر کیسه آوازه طلایی 9500 تومان و آوازه نقره‌ای 9800 تومان فروش می‌رود. در میان برنج‌های ایرانی نیز طارم شیرودی کیلویی 7800 تومان، انواع دودی هر کیلو 8700 تومان، طارم اصل 9200، طارم رمضانی 7500، برنج فجر 8000 تومان، برنج ندا 7300 تومان، نیم دانه معطر 6000 تومان، نیم دانه معمولی 4600 تومان، برنج‌هاشمی هر کیلو 9100 تومان، برنج دم‌سیاه 9400 تومان و برنج قهوه‌ای ایرانی فاطیما کیلویی 9200 تومان در فروشگاه‌های سطح شهر موجود است.

نان وپنیر و سبزی

نان و پنیر و سبزی از اقلام اصلی سفره‌های افطار ایرانی است که به دلیل سبک بودن حجم غذا برای آغاز به خوردن غذا بعد از چند ساعت گرسنگی، مناسب است و به‌طور معمول با مقداری گردو، خیار و گوجه مصرف می‌شود. درحال حاضر در میان انواع نان، نان سنگک ساده به قیمت ۱۳۰۰ تومان، نان سنگک یک‌رو کنجدی 1500 تومان و نان سنگک دورو کنجدی  دانه ای 2000 تومان در نانوایی‌ها موجود است. همچنین قیمت نان بربری ساده 1000 تومان و نان بربری کنجدی 1500 تومان است.  هر کیلوگرم پنیر لیقوان به قیمت 28000 تومان و پنیر سفید آمل هر قالب 5300 تومان، پنیر آنا 4500 تومان و پنیر خامه ای کاله، قالبی 1350 تومان در فروشگاه‌ها به فروش می‌رسد. سبزی خوردن نیز در میوه فروشی‌ها و تره بار کیلویی 2000 تومان و سبزی خوردن پاک شده درجه یک کیلویی ۲۵۰۰ است. مغز گردوی معمولی تویسرکان هر کیلو 38000 تومان ، مغز گردوی آذرشهر 36000 تومان و مغز گردوی اعلای تویسرکان کیلویی 56000 تومان در بازار موجود است.

خرما

خرما به دلیل انرژی‌زا بودن و خاصیت‌های بسیار زیادی که دارد به طور معمول در کشور ما استفاده بسیاری از آن می‌شود و در ماه رمضان نیز از آنجایی که بدن در طول روز قند زیادی از دست می‌دهد، خرما به عنوان یک قند طبیعی می ‌تواند جایگزین قند از دست رفته بدن شود. در حال حاضر در میان انواع خرما هر کیلو خرمای پیارم 17900 تومان و خرمای زاهدی 4700 تومان است. خرمای بسته بندی شده مضافتی بم نیز با قیمتی حدود بسته‌ای 4500 فروخته می‌شود.

تخم مرغ

هر شانه تخم مرغ شناسنامه دار بسته بندی ۱۵ عددی ۴۱۰۰ تومان و شانه ۳۰ عددی ۸۰۰۰ تومان در بازار موجود است.

قند و شکر

قند و شکر نیز به همان دلیلی که برای مصرف خرما ذکر شد در ماه رمضان نسبت به ماه‌های دیگر سال مصرف بیشتری در میان خانواده‌ها خواهد داشت. با تمام این اوصاف نباید  مضرات استفاده بیش از حد از این دو محصول را نیز فراموش کرد. در حال حاضر شکر بسته‌بندی ۳ کیلویی به قیمت ۷۰۰۰ تومان، شکر بسته‌بندی ۵ کیلویی۱۱۵۰۰ تومان  و شکر فله کیلویی۲۲۲۵ تومان در بازار موجود است. قند شکسته بسته بندی  سه کیلویی، بسته ای  ۵۰۵۰ تومان  و  قند و شکر بسته بندی سه، پنج و ده کیلویی هرکدام به ترتیب به قیمت‌های 8200، 13500 و 26500 به فروش می‌رسد.

زولبیا و بامیه

زولبیا و بامیه از شیرینی‌های پرمصرف اما مضر در ماه رمضان است که مصرف کنندگان برای ضمانت سلامت محصول مورد ‌نظر باید آن را از  محل‌های مجاز‌ یعنی قنادی‌هایی خریداری کنند و از خرید این محصول از نا‌نوایی‌ها، سوپرمارکت‌ها و … که نظارتی بر تولید آنها وجود ندارد، خودداری کنند. درخصوص قیمت این محصولات برای سال 95 رئیس اتحادیه صنف شیرینی فروشان و قنادان اعلام کرده است: براساس برآوردهای اتحادیه، آنالیز قیمت تمام شده زولبیا و بامیه، ۱۱هزار تومان تعیین و به اتاق اصناف ارسال شد اما با افزاش قیمت این محصول تا سقف ۱۰ هزار تومان موافقت شد. بر اساس افزایش قیمت مواد اولیه، دستمزدها و سایر مواردی که قیمت تمام شده این محصول را تغییر می‌دهد نرخ تمام شده هرکیلوگرم زولبیا و بامیه ۱۱ هزار تومان برآورد شد. نرخ این محصول در سال گذشته کیلویی ۸ هزار و ۵۰۰ تومان بود و در سال جاری نیز اتاق اصناف اجازه افزایش قیمت تا سقف هرکیلوگرم ۱۰ هزار تومان را به اتحادیه متبوع داد. قیمت زولبیا و بامیه تا ابتدای هفته آینده به اتحادیه صنف شیرینی‌فروشان و قنادان ارسال می شود تا نرخ نامه مربوط در اختیار قنادی‌ها قرار گیرد.

آش و حلیم

در پایان به آش و حلیم می‌رسیم که از جمله غذاهای محبوب ایرانی‌ها و از اقلام اصلی سفره افطار ایرانی محسوب می‌شود. شاید بتوان گفت که در ماه رمضان از اکثر خانه‌های ایرانی بوی آش‌رشته به مشام می‌رسد، در مورد حلیم البته به دلیل سختی پخت، بیشتر ترجیح بر خریداری‌کردن آن وجود دارد. با وجود این افراد بسیاری هم هستند که ترجیح می‌دهند به جای وقت گذاشتن و پختن این غذاها به راحتی آن‌ها را از مکان‌های مطمئنی تهیه و مصرف کنند. قیمت هر کیلوگرم آش رشته، آش شله قلمکار و حلیم  در آش و حلیم فروشی‌های سطح شهر، 10هزار تومان است که افزایش قیمتی حدود 3000 تومان نسبت به سال گذشته داشته است.

منبع: مشرق

با روزه چه اتفاقی برای بدن می‌افتد؟!

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ