اگر سنگ کلیه دارید بخوانید

مهرناز زاوه
اگر قبل از این سنگ کلیه داشته‌اید، به احتمال ۵۰ درصد ممکن است تا ۴ سال آینده دوباره دچار آن شوید.

آقایان خوش‌شانس‌اند که درد زایمان را تحمل نمی‌کنند؛ اما این به آن معنا نیست که اصلا درد نمی‌کشند. بیش از ۱۰ درصد از مردان امریکایی در یکی از دوره‌های زندگی خود سنگ کلیه را تجربه می‌کنند. اگر قبل از این سنگ کلیه داشته‌اید، به احتمال ۵۰ درصد ممکن است تا ۴ سال آینده دوباره دچار آن شوید.
سنگ کلیه چیست؟
وقتی مواد معدنی در ادرار شما روی هم متمرکز می‌شوند، به شکل سنگ‌ریزه در کلیه انباشته می‌شوند. سنگ‌ریزه‌ها به خودی خود دردناک نیستند و می‌توانند تا ماه‌ها و حتی سال‌ها در کلیه بمانند، بدون آنکه مشکلی بیافرینند. اما وقتی عزم خروج می‌کنند، باعث درد می‌شوند. وقتی سنگ‌ریزه‌ها از کلیه خارج می‌شوند، وارد حالب می‌شوند؛ لوله باریکی که ادرار را از کلیه‌ها به مثانه می‌رساند.
این لوله باریک‌تر از کلیه‌های شماست، به طوری که سنگ‌ریزه‌ها نمی‌توانند بدون فشار از آن خارج شوند. در نتیجه، سنگ‌ریزه‌ها مخاط حالب را تحریک می‌کنند. اگر سنگ‌ریزه‌ها مانع از خروج ادرار از کلیه‌ها شوند، باعث تورم شده و پهلوهایتان را دردناک می‌کنند.
سنگ‌ریزه‌ها می‌توانند درد را از کلیه‌ها به سایر نقاط بدن نیز منتقل کنند؛ مثلا ممکن است بیضه‌ها یا نوک آلت تناسلی‌تان دردناک شوند، حتی اگر این نواحی مستقیما با سنگ‌ریزه‌ها برخورد نداشته باشند.
اگر با هر یک از این علائم مواجه شده‌اید، باید سونوگرافی یا سی تی اسکن انجام دهید. بسته به شکل و شمایل سنگ‌ها، دو راه پیش رو دارید که هیچ کدام خوشایند نیستند. سنگ‌های بزرگ‌تر به درمان تخصصی‌تری نیاز دارند. دکتر می‌تواند از امواج صوتی برای شکستن سنگ‌ها استفاده کند و آنها را از طریق مثانه بیرون بیاورد. حتی ممکن است تحت عمل جراحی قرار بگیرید. در این روش، دکتر با ایجاد یک برش کوچک در ناحیه کمر، سنگ‌ها را بیرون می‌آورد.
اگر سنگ کلیه کمتر از ۶ میلی‌متر ضخامت داشته باشد، به احتمال ۵۰ درصد به شکل طبیعی از بدن خارج می‌شود. وقتی سنگ آماده بیرون آمدن باشد، از طریق درد ناگهانی پهلوها متوجه آن خواهید شد. سعی کنید تا می‌توانید در طول درمان آب و مایعات مصرف کنید. نوشیدن مایعات کمک می‌کند که کلیه‌های شما سنگ را سریع‌تر پس بزنند. یک حمام آب گرم هم به این کار کمک می‌کند. جاری کردن آب گرم در ناحیه پایین‌تنه و کمر به تسکین درد و رفع اسپاسم در اطراف کلیه‌ها کمک می‌کند.
ممکن است دکتر چند داروی مخدر یا ضد التهاب برای شما تجویز کند تا از شدت درد خلاص شوید. آلفا بلاکرها باعث شل شدن عضلات پهلو شده و به حالب کمک می‌کنند که سنگ را با کمترین درد و در سریع‌ترین زمان ممکن از بدن خارج کند.
حالا نوبت نمایش است! سنگ باید از طریق ادرار از بدن‌تان خارج شود. این کار ممکن است درد شدیدی در ناحیه مثانه و کشاله ران ایجاد کند، یا باعث ایجاد درد و سوزش در نوک آلت تناسلی شما شود. همچنین ممکن است در ادرارتان خون ببینید که به دلیل خراشیده شدن پوشش حالب یا پیشابراه حین عبور سنگ رخ می‌دهد. این روند آنقدر ادامه می‌یابد که از شر سنگ‌ها خلاص شوید.
شما می‌توانید سنگ‌های بیرون آمده را بردارید و به دکترتان نشان دهید تا بررسی شوند. انواع سنگ کلیه از مواد معدنی مختلفی تشکیل می‌شوند که درمان هریک به راهبرد پیشگیرانه مشخصی نیاز دارد. سنگ کلیه با چشم غیرمسلح قابل مشاهده است و درست مثل سنگریزه‌های کوچک، سخت و قهوه‌ای‌رنگ دیده می‌شود.
جلوگیری از تشکیل سنگ کلیه در وهله اول
آیا می‌خواهید شانس ابتلای خود به سنگ کلیه را کاهش دهید؟ با ما همراه باشید:
۱. هر روز حدود ۶۰ تا ۸۰ اونس مایعات بنوشید. احتمالا لازم نیست این را به شما بگوییم، شاید خودتان این کار را انجام می‌دهید. اما وقتی دچار کم آبی می‌شوید، مواد معدنی این فرصت را پیدا می‌کنند که در کلیه‌ها انباشته شوند و تولید سنگ کنند. اگر ادرارتان همیشه رنگ‌پریده و زرد است، یعنی مایعات کافی مصرف می‌کنید.
۲. از مصرف نوشابه بپرهیزید. محققان دانشگاه هاروارد در مطالعات خود دریافتند افرادی که در روز یک وعده یا بیشتر نوشابه مصرف می‌کنند، در مقایسه با کسانی که هفته‌ای یک‌بار نوشابه می‌نوشند، ۲۳ درصد بیشتر در معرض خطر ابتلا به سنگ کلیه قرار دارند. فراکتوز موجود در نوشابه، مقدار کلسیم، اسید اوریک و اگزالات خروجی از طریق ادرار شما را افزایش داده و خطر ابتلا به سنگ کلیه را افزایش می‌دهد. نوشیدن قهوه و آب پرتقال می‌تواند از تشکیل سنگ جلوگیری کند. چون این نوشیدنی‌ها به واسطه اسید کلروژنیک و اسید سیتریک خاصیت آنتی اکسیدانی قوی دارند.
منبع: health

اگر سنگ کلیه دارید باید از خوردن ۵ نوع غذا پرهیز کنید

دفع راحت‌تر سنگ کلیه در مردانی که در هفته بیش از ۳ بار رابطه جنسی دارند

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ