نکاتی برای درست کردن صابون خانگی-قسمت دوم

مهرناز زاوه
از آنجایی که بسیاری از مواد شیمیایی که در صابون‌های صنعتی وجود دارد، در صابون‌های خانگی و دست‌ساز نیست، می‌توان گفت که همین مسئله باعث می‌شود تا این صابون، گزینه‌ای مناسب برای افرادی باشد که پوستی حساس دارند.

در ادامه به نکات مهمی برای ساخت صابون خانگی اشاره می‌کنیم.
از خطرات آب قلیایی آگاه بوده یا از استفاده از آن پرهیز کنید
یکی از ترکیبات اصلی در صابون، ماده سوزانی به نام هیدروکسید سدیم یا آب قلیایی است. سال‌های سال افراد با استفاده از آب قلیایی، صابون‌های خانگی درست می‌کردند اما این ماده، ماده‌ای خطرناک است و به دست گرفتن و استفاده از آن نیاز به دقت و توجه فراوانی دارد.
آب قلیایی در هر شکل و قالبی – اعم از دانه‌دانه، ورقه‌ورقه و یا حبه‌ای – می‌تواند باعث پایین آمدن کیفیت ترکیبات، از بین بردن رنگ، تضعیف بافت و از همه مهم‌تر سوزاندن چشم‌ها و پوست شود.
سعی کنید به منظور پیشگیری از این علائم، از عینک‌های مخصوص و دستکش‌های بلند استفاده کنید. فراموش نکنید که بقایای صابون خام هم خطرناک است، بنابراین حتی زمانی که مشغول پاک‌سازی آن هستید، احتیاط کرده و دقت را فراموش نکنید.
اگر آب قلیایی با پوستتان تماس پیدا کرد، بلافاصله روی آن سرکه بمالید تا اثر آن را خنثی کند؛ اگر آب قلیایی تنها با سطح پوستتان تماس پیدا کرده، بلافاصله آن را با آب و مایع ظرفشویی بشویید. فراموش نکنید که حتی بخار آن هم می‌تواند باعث ایجاد سوزش شود، بنابراین سعی کنید عملیات صابون‌سازی را در مکانی انجام دهید که تهویه خوبی داشته باشد.
یکی از راه‌های استفاده از آب قلیایی بدون نگرانی این است که تکه‌های صابون را آب کرده و بعد روغن‌های ضروری، مواد معطر و رنگ‌های مخصوص را طی فرآیند ذوب و ریختن یا ریخته‌گری صابون به آن بیافزایید.
برای درست کردن صابون در خانه، از روش‌های مختلف استفاده کنید
وقتی صحبت از چگونگی درست کردن صابون به میان می‌‌‌آید، گزینه‌های زیادی خواهید داشت. شما مقید نیستید که حتما از فرآیند استاندارد درست کردن صابون با افزودن آب قلیایی یا آب به چربی‌هایی نظیر دمبه، پیه گاو و یا روغن زیتون استفاده کنید؛ فرآیندی که آن را به نام فرآیند سرد هم می‌شناسند.
از روش‌های کمتر شناخته‌شده فرآیند گرم است که طی آن آب قلیایی و یا آب و چربی به منظور پختن با هم، گرم می‌شوند و تا وقتی حالت صابونی پیدا کنند می‌پزند. البته مدت زمان فرآیند گرم به اندازه فرآیند سرد طولانی نخواهد بود و می‌توان آن را روی گاز و یا آرام‌پز هم انجام داد.
فرآیند رنده کردن مجدد صابون هم یکی دیگر از گزینه‌هایی است که اغلب برای اصلاح اشتباهات در رنده ‌کردن صابون طی مرحله پردازش سرد انجام می‌شود که طی آن صابون را رنده کرده، آن را با یک مایع مخلوط نموده، سپس ذوب می‌کنید و بعد آن را در مواد افزودنی دیگری که انتخاب کرده‌اید قرار می‌دهید و در انتها در قالب مخصوص می‌ریزید. این روش، یکی از ساده‌ترین روش‌ها برای درست کردن صابون‌ است.
از دستورالعمل‌های مختلف استفاده کنید یا دستورالعمل خاص خود را به کار ببرید
برای درست کردن صابون می‌توانید از روغن‌های مخصوص محصولات حیوانی مانند پیه گاو و یا روغن‌های سبزیجات مانند روغن آفتابگردان یا روغن کانولا استفاده کرده و یا غیر از آب از مایعاتی مانند شیر، چای و حتی ماءالشعیر استفاده کنید.
سوای ترکیبات ضروری و اولیه در صابون، می‌توانید از مواد افزودنی مختلف دیگری هم استفاده کنید مانند: روغن‌های ضروری، روغن رزماری، روغن ترنج و اسطوخودوس، روغن‌های سبزیجات مانند روغن خرما، روغن نارگیل و روغن زیتون؛ روغن‌های معطر مانند روغن وانیل، رز و پونه؛ رنگ‌های طبیعی اعم از خاک رس، مواد گیاهی، انواع روغن‌ها، ادویه‌ها و یا گیاهان و حتی موارد زینتی مانند گبلرگ‌ گل‌ها.
پیش از استفاده از این ترکیبات حتما در موردشان تحقیق کنید چرا که بعضی از آنها ممکن است برای صابون‌سازی مناسب نباشند، یا مثلا بعضی دیگر در صورت اضافه شدن به صابون ممکن است فاسد شده و از بین بروند؛ فراموش نکنید که روغن‌های ضروری را باید با روغن‌های حامل مانند روغن زیتون به منظور خنثی‌سازی خواص التهاب‌آور آن ترکیب کنید.
برخی صابون‌های خانگی معروف شامل صابون شیر-نارگیل است که جایگزین آب شده و باعث می‌شود به شکل خامه‌مانندی کف کند؛ صابون‌های کاستیل که از روغن زیتون خالص ساخته شده و صابون اسطوخودوس سرشار از سایر روغن‌های ضروری مانند روغن نعناع هندی و روغن پرتقال هستند.
منبع: medicaldaily    

مواد شیمیایی موجود در لوازم آرایش که باید از آنها بپرهیزید

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ
نظرات
یلدا

یلدا

1398-09-22 - 19:24 پاسخ

ببخشید صابون ذوب نمیشه هرکار میکنم. با روش ین ماری نشد. ذوب فر هم گذاشتم نشد. چیکار باید بکنم؟