ترفندهای ساده و سریع برای از بین بردن دردهای معمول-قسمت دوم

مهرناز زاوه
اگر دست‌هایتان حین رانندگی یا نشستن در یک وضعیت عجیب و غریب خواب می‌روند، سر‌تان را به چپ و راست بچرخانید. این کار بدون کوچک‌تری دردی باعث می‌شود که احساس سوزن سوزن شدن در عضله خواب‌رفته در کمترین زمان ممکن برطرف شود.

در قسمت اول درباره رفع مشکلاتی نظیر خارش گلو، دندان درد، ریفلاکس معده و … راهکارهای ساده و مفیدی ارائه کردیم. در اینجا با نحوه مواجهه با برخی مشکلات رایج دیگر آشنا می‌شویم.
بند آوردن خون با انگشت
گرفتن نوک بینی و تکیه دادن به پشت روش مناسبی برای توقف خون دماغ شدن است. همچنین می‌توانید مقداری پنبه روی لثه پشت دندان‌های فوقانی بگذارید و آن را سخت بفشارید. اکثر موارد خونریزی از قسمت تیغه بینی آغاز می‌شوند؛ دیواره غضروف‌مانندی که بینی را به دو قسمت مساوی تقسیم می‌کند. پیتر دزماریس، متخصص گوش، حلق و بینی در بیمارستان دوربان در آفریقای جنوبی معتقد است که اعمال فشار در این ناحیه باعث توقف خونریزی می‌شود.
قلب‌تان را آرام نگه دارید
آیا می‌خواهید از اضطراب پیش از مصاحبه کاری‌تان خلاص شوید؟ روی انگشت شست‌تان با شدت فوت کنید. عصب واگ، که ضربان قلب شما را تنظیم می‌کند، از طریق نفس کشیدن کنترل می‌شود. بن ابو، پزشک خدمات اورژانس دانشگاه پیتسبورگ معتقد است این کار ضربان قلب شما را به حالت عادی بر می‌گرداند.
گرم کردن مغز
اگر احساس می‌کنید مغزتان یخ کرده، سطح زبان خود را به سقف دهان بفشارید و تا جایی که می‌توانید، کام دهان‌تان را تحت پوشش قرار دهید. وقتی عصب‌های سقف دهان سرد می‌شوند، ممکن است احساس کنید که مغزتان یخ کرده! این حالت درست مثل زمانی است که بستنی می‌خورید و احساس سرما می‌کنید. بن ابو معتقد است که این ترفند از یخ زدن مغز جلوگیری می‌کند.
جلوگیری از نزدیک‌بینی
ضعیف دوربینی به ندرت ریشه ژنتیکی دارد. آن باربر، عینک‌ساز ساکن تاکوما در واشنگتن معتقد است که این مشکل معمولا به دلیل فشار مضاعفی رخ می‌دهد که در حالت نزدیک‌بینی به چشم‌ها وارد می‌شود. به عبارت دیگر، وقتی برای مدت زمان طولانی به صفحه نمایش کامپیوتر خیره می‌شوید، به چشم‌ها فشار وارد می‌شود. بنابراین باید به فکر چاره باشید. برای این کار می‌توانید هر چند ساعت یک‌بار چشم‌های خود را ببندید، بدن‌تان را شل کنید و یک نفس عمیق بکشید. پس از چند ثانیه، نفس‌تان را بیرون دهید و ماهیچه‌های خود را به حالت عادی برگردانید.
رفع خواب‌رفتگی
اگر دست‌هایتان حین رانندگی یا نشستن در یک وضعیت عجیب و غریب خواب می‌روند، سر‌تان را به چپ و راست بچرخانید. این کار بدون کوچک‌تری دردی باعث می‌شود که احساس سوزن سوزن شدن در عضله خواب‌رفته در کمترین زمان ممکن برطرف شود. خواب‌رفتگی دست و بازو اغلب به دلیل فشرده‌سازی بیش از اندازه مجموعه عصب‌های گردن رخ می‎دهد. از این رو، شل کردن عضلات گردن از شدت فشارهای وارده می‌کاهد. عصب‌های پایین‌تنه بر پاها کنترل دارند، بنابراین نگذارید این عصب‌ها بیش از حد فشرده شوند. برای این کار بهتر است هرازگاهی بلند شوید و کمی قدم بزنید.
دوستان‌تان را تحت تاثیر قرار دهید
دفعه بعد که در یک مهمانی بودید، این ترفند را امتحان کنید: یک نفر را انتخاب کنید و بگویید که بازوی راستش را رو به جلو نگه دارد، کف دست‌ را رو به پایین بگیرد و در همین موقعیت ثابت بماند. سپس دو انگشت‌تان را روی مچ دستش بگذارید و فشار دهید. او مقاومت می‌کند. حالا به او بگویید یک پایش را روی یک سطح بلندتر بگذارد. سپس کار قبلی را دوباره تکرار کنید. خواهید دید که دوست‌تان از جا می‌پرد. بر هم زدن تعادل باسن، باعث می‌شود که ستون فقرات تحت فشار قرار بگیرند. در این حالت، مغز شما احساس خواهد کرد که ستون فقرات آسیب‌پذیر شده است، بنابراین کاری می‌کند که توانایی بدن برای مقاومت در برابر هرگونه فشار متوقف شود.
نفس کشیدن زیر آب
اگر برای شنا کردن در کف عمیق استخر مشکل دارید، اول چند نفس کوتاه بکشید؛ سعی کنید نفس‌هایتان سریع و منظم باشند. وقتی در زیر آب هستید، این فقدان اکسیژن نیست که باعث احساس خفگی می‌‌شود؛ بلکه انتشار دی اکسید کربن در بدن است که باعث این مسئله می‌شود. دی اکسید کربن خون را اسیدی می‌کند و سیگنال‌هایی به مغز می‌فرستد که می‌گوید یک جای کار می‌لنگد. وقتی نفس‌های سریع و عمیق می‌کشید، حجم اکسیژن ورودی به ریه‌ها سطح اسیدیته خون را کاهش می‌دهد. جاناتان آرمبروستر، استاد زیست‌شناسی در دانشگاه آبرن معتقد است که این ترفند باعث می‌شود مغز شما فکر کند اکسیژن بیشتری در اختیار دارد. این کار دست‌کم ۱۰ ثانیه زمان برای‌تان می‌خرد.
ذهن‌تان را آماده کنید
اگر فردا سخنرانی دارید، امشب متن سخنرانی‌تان را مرور کنید. کاندی هایم گارتنر، استاد علوم‌زیستی در دانشگاه آیداهو در این باره می‌گوید: «تثبیت حافظه در طول خواب اتفاق می‌افتد، بنابراین هر چیزی را که قبل از خواب بخوانید، به حافظه بلند مدت خود واگذار خواهید کرد.»
منبع: health

پاسخ به پرسش‌های رایج شما درباره تبخال

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ