درمان آکنه در افراد با پوست تیره و جوش‌زا-قسمت دوم

مهرناز زاوه
لایه‌برداری باعث از بین رفتن تجمع سلول‌های پوستی مرده می‌شود، شکل‌گیری جوش‌ها را کاهش داده و به نرمی و صاف شدن پوست کمک می‌کند.

در ادامه‌ی قسمت اول به راهکارهایی برای جلوگیری از بروز جوش در افرادی می‌پردازیم که پوستشن مستعد بروز جوش است.
به روش درست، پوستتان را پاک‌سازی کنید
پاکسازی پوست باعث می‌شود روغن‌ها، چرک، عرق و آرایش اضافی پوست از بین برود و پوستتان زیبا و تمیز شود تا به راحتی بتوانید محصولات درمانی مختلف را روی آن استفاده کنید. اما پاک‌سازی خوب و درست پوست، چیزی فراتر از استفاده از آب و صابون است. اول باید کارتان را با مواد پاک‌‌کننده مناسب برای پوست آغاز کنید – چیزی که نه زیاد زبر و خشن باشد و نه خاصیت‌خشک‌کنندگی داشته باشد (صابون‌های آنتی‌باکتریال به همین دلیل گزینه خوبی محسوب نمی‌شوند). بیشتر مردم عادت دارند روزی دو بار عملیات پاک‌سازی پوستی را انجام دهند. سعی کنید پیش از خوابیدن همیشه صورتتان را بشویید.
کلیدِ قضیه در لایه‌برداری پوست است
به منظور مبارزه با آکنه باید سعی کنید منشأ آن یعنی منافذ را مسدود کنید. لایه‌برداری مرتب باعث می‌شود تا پوستتان فاقد هر نوع سلول‌های پوستی اضافی و چربی باشد. در واقع لایه‌برداری باعث از بین رفتن تجمع سلول‌های پوستی مرده می‌شود، شکل‌گیری جوش‌ها را کاهش داده و به نرمی و صاف شدن پوست کمک می‌کند.
شاید از اولین گزینه‌هایی که در این زمینه به ذهن‌تان می‌رسد استفاده از اسکراب‌های بدنی است اما آنها را هم نمی‌توان محصولات لایه‌بردار خوبی برای پوست‌های حساس به آکنه تلقی کرد. اگر اسکراب‌ها را به طور منظم استفاده نکنید می‌توانند باعث ایجاد التهاب‌های پوستی شوند. اصلا نیازی نیست که یک محصول لایه‌بردار مجزا تهیه کنید. بسیاری از محصولات درمانی برای آکنه، ‌چه با نسخه چه بی نسخه دارای خواص لایه‌بردار هستند.
سفت کردن پوست باعث زیبایی آن می‌شود، اما عملی ضروری برای پوستتان نیست
تونورها و داروهای منقبض‌کننده پوستی در واقع محصولات مراقبت پوستی‌ای هستند که بسیاری از افراد آن را همراه با محصولا مراقبت پوستی روزانه خود استفاده می‌کنند. اگر آنها را بعد از مواد پاکسازتان استفاده کنید، باعث شادابی و نشاط پوستتان می‌شود.
محصولات مراقبت پوست اغلب با هدف از بین بردن روغن اضافی پوست طراحی شده‌اند. برخی از آنها هم حاوی ترکیباتی مانند اسید سالیسیلیک هستند که دشمن لکه‌های پوستی‌اند. اما تونرها اغلب محصولات ضروری برای مراقبت از پوست نیستند. استفاده یا عدم استفاده از آنها بسته به عوامل متعددی است. اگر پوستتان به خاطر استفاده از روش‌های درمان آکنه به پوستی حساس، خشک و یا ملتهب تبدیل شده است، تونرها و محصولات منقبض‌کننده می‌تواند آسیب بیشتری به آن وارد کنند.
مرطوب نگه داشتن پوست، خشکیِ‌ ناشی از درمان آکنه را کاهش می‌دهد
یک مرطوب‌کننده بدون روغن باعث تحریک جوش‌ها نخواهد شد، و در عوض مسبب کم شدن خشکی پوست و پوسته‌پوسته شدن آن می‌شود. بنابراین بهتر است بهترین مرطوب‌کننده را برای پوست حساس به لکه و جوشتان انتخاب کنید. بهترین گزینه، مرطوب‌کننده‌ای است که ترکیبات ضدجوش‌زا داشته باشد.
از پوست خود در مقابل خورشید مراقبت کنید
پوست شما نیازمند آن است که در برابر نور خورشید از آن محافظت کنید. در واقع کرم ضدآفتاب سوای محافظت از پوست در برابر سوختگی‌های ناشی از نور خورشید، می‌تواند خطر بروز چین و چروک و خط و خطوط زودهنگام، لکه‌های تیره و سرطان پوست را هم در شما کاهش دهد. کرم‌های ضدآفتاب متعددی وجود دارد که نه زیاد غلیظ بوده و نه زیاد چرب هستند و باعث مسدود شدن منافذ و بدتر شدن وضعیت آکنه خواهند شد. از آنجایی که داروهای مخصوص درمان آکنه، میزان حساسیت پوست شما را نسبت به نور خورشید افزایش می‌دهند، استفاده از کرم‌های ضدآفتاب به طور روزانه برای سلامت پوستتان اهمیتی به مراتب بیشتر پیدا خواهد کرد.
فراموش نکنید که کرم‌ ضدآفتاب فقط برای مراقبت از پوست در تابستان نیست. متخصصان پوست توصیه می‌کنند که برای مراقبت بهتر از پوست، باید سعی کنید تمام طول سال از این کرم‌ها استفاده کنید. این بدان معناست که باید هنگام زمستان هم از این کرم‌ها استفاده کنید.
منبع: dailymail
 

هورمون‌ها باعث ظاهر شدن جوش می‌شوند یا شما؟

۱۰ راه حل مؤثر برای درمان جوش بزرگسالان

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ