۵ درمان خانگی برای خارش پوست سر

مهرناز زاوه
درمان خارش سر به اندازه برداشتن یک بطری شامپوی ضدشوره از داروخانه یا فروشگاه زنجیره‌ای، کار آسانی است. اما بسیاری از این شامپو‌ها حاوی ترکیباتی هستند که به طور بالقوه خطرناک و مضرّند و ضرورتا باعث درمان و از بین رفتن عامل اصلی شوره نمی‌شوند.

درمان خارش سر به اندازه برداشتن یک بطری شامپوی ضدشوره از داروخانه یا فروشگاه زنجیره‌ای، کار آسانی است. اما بسیاری از این شامپو‌ها حاوی ترکیباتی هستند که به طور بالقوه خطرناک و مضرّند و ضرورتا باعث درمان و از بین رفتن عامل اصلی شوره نمی‌شوند.
اما شوره چیست؟ در اکثر مواقع، شوره به سلول‌های مرده و خشک گفته می‌شود. در این مواقع، پوست سرتان حالت پوسته‌پوسته پیدا کرده و تکه‌های کوچک سفید لای موها و گاهی روی شانه‌هایتان به جا می‌ماند. در موارد نادر، چربی زیاد پوست، اگزمای پوستی، برخی محصولات پوستی خاص و قارچی به نام مالاسزیا که بر روی پوست اکثر افراد بزرگسال زندگی می‌کند، می‌تواند باعث بروز شوره‌ سر شود. شامپوهای شیمیایی هم در اکثر مواقع کارشان کاهش قارچ‌های طبیعی روی پوست سر است و یا فرآیند چگونگی مردن سلول‌ها را کاهش می‌دهند.
اگر دوست ندارید از شامپوهای شیمیایی استفاده کنید، گزینه‌های دیگری هم برایتان وجود دارد. در اینجا به برخی درمان‌های خانگی اشاره می‌کنیم که برای درمان خارش سر و خشکی آن تأثیر بسزایی دارند.
۱.آبلیمو
آبلیمو به خاطر داشتن خواص ضدعفونی‌کننده، می‌تواند باعث کاهش خارشِ سر شود. سعی کنید مقداری آبلیمو روی سرتان بریزید یا به حالت اسپری روی سر بپاشید. این عصاره می‌تواند عصاره لیموی تازه یا عصاره‌ لیمو شیشه‌ای باشد که از فروشگاه تهیه کرده‌اید. اگر مشکلتان خفیف است، می‌توانید اول آن را با آب کمی رقیق کرده و بگذارید به مدت ۵ تا ۱۰ دقیقه روی سرتان بماند و بعد سر را شستشو دهید. شما می‌توانید این روش درمانی را به طور روزانه استفاده کنید. از طرفی اگر به دنبال محصولی هستید که کمی موهایتان را هایلایت کند، این عصاره باعث شفاف‌تر شدن رنگ موهایتان می‌شود.
۲.جوش شیرین
جوش شیرین یک ماده بسیار کاربردی است؛ از نظافت دندان‌ها گرفته تا تمیز کردن یخچالی که تازه خریده‌اید، ضدعفونی کردن توالت و اجاق گاز، همه و همه با این ماده سفیدرنگ قابل انجام است. علاوه بر همه‌ی این‌ها می‌توانید اثر فوق‌العاده آن را روی موهایتان هم ببینید. خاصیت قلیایی جوش شیرین باعث متعادل شدن میزان pH موهایتان شده و خارش آن را کاهش می‌دهد. بهترین کار این است که با جوش شیرین و آب، مایه‌ای خمیرمانند درست کرده و آن را به پوست سرتان بمالید و بگذارید ۱۰ الی ۱۵ دقیقه روی آن بماند و بعد سرتان را شستشو دهید.
۳.موز و آووکادو
اگر به دنبال یک روش درمانی هستید که حال و هوای جزایر کارائیب را برایتان تداعی کند، از این دو میوه استفاده کنید. بهترین کار، خرد کردن و مخلوط کردن آنها با یکدیگر و مالدینشان روی پوست سر است. بعد از مالیدن بگذارید ۳۰ دقیقه روی سرتان بماند و بعد آن را شستشو دهید. آووکادو تأثیرات مثبتی روی مو دارد و از طرفی باعث براق‌تر شدن مو شده و رشد آن را هم افزایش می‌دهد.
۴.روغن نارگیل
یکی دیگر از روش‌های درمان خانگی برای خارش سر، استفاده از روغن نارگیل بوده که این روزها در بسیاری از فروشگاه‌ها در دسترس است و اصلا نیازی نیست برای پیدا کردن یک بطری از آن، تمام فروشگاه‌ها را بگردید. کافی‌ست با مقداری از آن پوست سرتان را ماساژ دهید و بگذارید چند دقیقه‌ای روی آن بماند و بعد موهایتان را شستشو دهید. بعد از این کار،‌ موهایتان به مراتب حالت روغنی‌تری پیدا می‌کند. در عوض خارشتان از بین می‌رود و موهایتان بوی خوبی خواهد داد.
۵.سرکه سیب
تأثیر سرکه سیب هم درست به مانند تأثیر آبلیمو است. کافی‌ ا‌ست مقداری از آن را همراه با مقدار کافی آب داخل یک افشانه بریزید و بعد آن را روی پوست سرتان بپاشید و بگذارید چند دقیقه به حال خودش بماند. در انتها سرتان را شستشو دهید.
همان‌طور که قبلا هم گفته شد، خارش سر می‌تواند به دلیل مصرف (یا سوء مصرف) محصولات مختلف مو باشد، بنابراین بهتر است به رژیم خوراکی موهایتان بیشتر دقت کنید تا ببینید دقیقا چه ترکیباتی را استفاده کرده و روی سرتان می‌مالید. این ترکیبات سمی نیستند، اما ممکن است آنقدر حساسیت‌زا باشند که به خارش پوست سر بیانجامند. بهتر است برچسب روی این محصولات را با دقت خوانده و اگر لازم دیدید درباره ترکیبات آن، تحقیقات لازم را انجام دهید. 
منبع: webmd

دلایلی که نشان می‌دهد باید امشب حمام کنید

باورهای غلط درباره اگزما

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ