رژیم غذایی پیشنهادی متخصصان برای مقابله با آسم

مهرناز زاوه
آیا بیماری آسم دارید؟ شاید بهتر باشد چند تغییر کوچک در رژیم غذایی خود اعمال کنید.

آیا بیماری آسم دارید؟ شاید بهتر باشد چند تغییر کوچک در رژیم غذایی خود اعمال کنید. برخی غذاها تسکین‌دهنده هستند و از حملات آسم جلوگیری می‌کنند؛ در حالی که سایر غذاها ممکن است باعث تشدید علائم آن شوند. بنابراین، با استفاده از دستورالعمل غذایی زیر که توسط متخصصان تغذیه ارائه شده با آسم خود مقابله کنید.
از پروبیوتیک‌ها استفاده کنید
اگر به دنبال یک راهکار طبیعی برای مقابله با آسم هستید، بیشتر از پروبیوتیک‌ها استفاده کنید. ماست یک پروبیوتیک بسیار عالی است. ماست، میسو و فرآورده‌های تخمیری شیر سرشار از پروبیوتیک هستند. پروبیوتیک موجب تقویت سیستم ایمنی بدن شده و باکتری‌های مفید روده را فعال نگه می‌دارد.
زنجبیل بخورید
زنجبیل سرشار از ترکیبات ضد التهابی است و خواص ضد آسم دارد. این ماده غذایی به کاهش التهاب کمک می‌کند و هیچ عوارض جانبی ندارد. شما می‌توانید از آن به اندازه دلخواه در طبخ غذا استفاده کنید. با این حال زنجبیل نمی‌تواند جایگزین داروهای آسم شود. اما افزودن آن به رژیم غذایی تاثیرات قابل‌توجهی به دنبال خواهد داشت.
از اسیدهای چرب امگا۳ استفاده کنید
دانه چیا که سرشار از اسیدهای چرب امگا۳ است، نقش قابل‌توجهی در یک رژیم غذایی ضد آسم دارد. اسیدهای چرب امگا۳ به کاهش التهاب کمک کرده و در نتیجه با علائم آسم مقابله می‌کنند.
به یک رژیم غذایی کم‌نمک پای‌بند باشید
یک رژیم غذایی کم‌نمک عملکرد ریه را بهبود می‌بخشد و باعث کاهش علائم آسم می‌شود. یک راهکار مناسب برای کاهش مصرف نمک در رژیم غذایی، کاهش مصرف غذاهای فرآوری شده و تصفیه شده و در عوض خوردن سبزیجات تازه است.
خوردن غذاهای سرشار از منیزیم
منیزیم عضلات ریه را شل می‌کند و از انقباض آنها جلوگیری به عمل می‌آورد. بنابراین از دریافت منیزیم کافی در رژیم غذایی خود اطمینان یابید. آجیل برزیلی، کاشو، موز و لوبیا بهترین منابع منیزیم هستند.
از عصاره برگ رزماری روی غذاهایتان استفاده کنید
اگر می‌خواهید ماهی کباب کنید یا مرغ بپزید، کمی عصاره برگ رزماری روی آن بریزید. عصاره رزماری نه تنها طعم و مزه غذا را بهبود می‌دهد، بلکه به کاهش علائم آسم نیز کمک می‌کند. این گیاه حاوی ماده‌ای به نام اسید رزمارینیک است که با رادیکال‌های آزاد مقابله کرده و از تولید مواد شیمیایی التهابی که عامل آسم هستند جلوگیری می‌کند.
روغن‌های گیاهی را با روغن زیتون جایگزین کنید
آیا می‌دانید رژیم‌های غذایی مدیترانه‌ای به درمان آسم کمک می‌کنند؟ سطح بالای امگا۳ موجود در رژیم غذایی مدیترانه‌ای خطر ابتلا به حملات آسم را کاهش می‌دهد. بنابراین، تا می‌توانید روغن‌های گیاهی و سایر انواع چربی‌ها را با روغن زیتون جایگزین کنید. فقط توجه داشته باشید که روغن زیتون نباید روی حرارت زیاد قرار بگیرد. چون درجه حرارت بالا مواد مغذی روغن زیتون را از بین می‌برد.
لبنیات را کنار بگذارید
آلرژی و عدم تحمل شیر در میان اکثر بیماران مبتلا به آسم یک امر شایع است. اگر تحمل شیر گاو و سایر محصولات لبنی را ندارید، بهتر است از مصرف آنها اجتناب کنید. علائم آلرژی غذایی را تحت نظر بگیرید. اگر آلرژی غذایی دارید و یا قادر به تحمل برخی از مواد غذایی نیستید، قطعا با علائم خاصی مواجه خواهید شد.
غذاهای خام مصرف نکنید
مصرف غذاهای خام مانند سیب یا کاهو را به حداقل برسانید، چون باعث آسم می‌شوند. در مقابل، خوردن غذاهای پخته‌ به کاهش خطر علائم آلرژی کمک می‌کند. پس تا حد امکان سالاد نخورید و به جای سیب خام از سیب پخته‌شده استفاده کنید.
مصرف امگا۶ را به حداقل برسانید
مقدار مصرف اسیدهای چرب امگا۶ را محدود کنید، چون مصرف بیش از حد آن با تولید پروستاگلاندین التهابی موجب بروز التهاب می‌شود. روغن آفتابگردان، گردو، دانه کدو تنبل، بادام زمینی و کنجد سرشار از امگا۶ است، بنابراین بهتر است از مصرف آنها اجتناب کنید.
از افزودنی‌های غذایی بپرهیزید
افزودنی‌های غذایی و مواد نگهدارنده باعث تحریک علائم آسم می‌شوند. مونو سدیم، گلوتامات و سولفیت موجود در مواد افزودنی و نگهدارنده‌ها علائم آسم را تشدید می‌کنند. افزودنی‌ها یکی از بخش‌های جدایی‌ناپذیر سبزیجات کنسروی، نوشابه‌ها، شیرینی‌جات، چیپس و سس هستند. بهترین راه برای جلوگیری از مصرف مواد افزودنی این است که از خوراکی‌های آلی فرآوری‌نشده استفاده کنید. افزودنی‌های غذایی باعث اضافه‌وزن هم می‌شوند. 
علاوه بر تغییر رژیم غذایی، به یوگا بپردازید و شیوه زندگی خود را با آن مطابقت دهید. حرکات یوگا به کاهش علائم آسم کمک می‌کنند. ورزش منظم به مدت ۳۰ دقیقه در روز کمک می‌کند با علائم آسم مقابله کنید.
منبع: thehealthsite

افراد مبتلا به آسم، یوگا کار کنند

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ