تولید جریان الکتریسیته از گوجه‌فرنگی فاسد

مهرناز زاوه
احتمالا شنیده‌اید که دانشمندان می‌توانند با استفاده از پوست پرتقال، از اعماق اقیانوس جیوه به دست بیاورند. نوبتی هم باشد، نوبت گوجه‌فرنگی دورریختنی است که می‌تواند روزی به عنوان شارژر تلفن شما مورد استفاده قرار بگیرد.

احتمالا شنیده‌اید که دانشمندان می‌توانند با استفاده از پوست پرتقال، از اعماق اقیانوس جیوه به دست بیاورند. نوبتی هم باشد، نوبت گوجه‌فرنگی دورریختنی است که می‌تواند روزی به عنوان شارژر تلفن شما مورد استفاده قرار بگیرد. در سال ۲۰۱۳ ، ایالات متحده گوجه‌فرنگی‌هایی را پرورش داد و توانست چیزی حدود ۱۴ میلیون تن از آن غذا تولید کند. از آنجایی که بخش زیادی از آنها به محصولات فرآوری‌شده تبدیل شدند – یعنی کنسرو گوجه‌فرنگی، رب گوجه‌فرنگی، کچاپ و چیزهایی نظیر آن، این صنعت توانست نسبت به سایر محصولات، بیشترین میزان مواد زائد را از گوجه‌فرنگی بسازد.
در واقع تمام ساقه‌ها، برگ‌ها، دانه‌ها و پوست آن به اضافه گوجه‌فرنگی‌های ناقص و آسیب‌دیده که مناسب فروش نیستند، دور ریخته شدند که البته اصلا کار درستی نیست چرا که این بقایای زائد نسبت به مواد پلاستیکی، ضرر بیشتری برای محیط زیست دارند. اما اخیرا عده‌ای از محققان توانستند برای این مواد زائد و دورریختنی، راه‌حلی پیدا کنند و آن، یک سلول الکتروشیمیایی میکروبی است که از گوجه‌فرنگی‌های پلاسیده و خراب برای تولید جریان برق استفاده می‌کند.
سلول‌های سوختیِ میکروبی از طریق استفاده از باکتری به منظور تجزیه ضایعات گوجه‌فرنگی و انتشار الکترون در این فرآیند کار خود را انجام می‌دهند. در واقع لیکوپن موجود در گوجه‌فرنگی، عامل میانجی طبیعی برای کمک به انتقال الکترون‌ها از باکتری به الکترود بوده و جریان الکتریسیته تولید کرده و ضایعات گوجه‌فرنگی را به کامل‌ترین ماده برای این دست واکنش‌های تبدیل می‌کند.
یکی از محققان این تحقیق می‌گوید: جامعه میزان زیادی گوجه‌فرنگی پلاسیده و ناقص تولید می‌کند که جزو مواد زائد جامد تلقی می‌شوند. واقعیت این است که این مواد زائد سرشار از انرژی شیمیایی هستند و به طور غیرعادی جزو مواد مغذی هم محسوب می‌شوند و از طرفی ترکیبات منحصر به‌فردی دارند که آنها را به ماده خام مطلوبی در کاربردهای الکتروشیمیایی تبدیل می‌کند.
منبع: thehealthsite

با ذهن‌تان ویلچر را راه ببرید

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ