کاربرد طب سوزنی در درمان کمردرد چگونه است؟+ تعداد جلسات

jalalvand
فوق تخصص ستون فقرات با اشاره به تأثیر طب سوزنی در درمان کمردرد گفت: در صورتی که پس از 3 جلسه هیچ اثر مثبتی از طب سوزنی احساس نشد، نباید این روش درمانی را ادامه داد.

رامین کردی در ارتباط با طب سوزنی و درمان کمردرد اظهارداشت: مطالعات علمی نشان داده‌اند که طب سوزنی می‌تواند در درمان برخی از کمردردها مؤثر باشد.

وی افزود: اگر کمردرد مدت طولانی یعنی بیش از 4 هفته طول کشیده و درد به گونه‌ای نیست که به زیر زانو کشیده شود. احساس بی‌حسی یا سوزن شدن در پاهای خود را ندارید و به درمان‌های دارویی مثل ضددردها پاسخ نداده‌اید، با نظر پزشک متخصص می‌توانید از طب سوزنی استفاده کنید.

فوق تخصص ستون فقرات ادامه داد:گاهی نقاط دردناک به صورت گره‌هایی در عضلات اطراف ستون فقرات کمری شما ایجاد می‌شود که ممکن است عامل تمام یا قسمتی از درد شما باشد، با انجام طب سوزنی در این مناطق احتمال دارد درد شما کاهش یابد.

 کردی اضافه کرد: طب سوزنی با ایجاد آرامش در عضلات و نیز ترشح مواد ضد درد درونی در بدن میزان کمردرد را کاهش می‌دهد. همچنین طبق راهنمای بالینی در جهان طول درمان طب سوزنی برای کمردرد به طور متوسط 12 جلسه است.

به گفته وی عموماً از همان جلسات اول باید اثرات درمانی را احساس کرد و اگر پس از 3 جلسه هیچ اثر مثبتی از طب سوزنی احساس نشد نباید آن را ادامه داد.

فوق تخصص ستون فقرات در مورد اینکه آیا تزریق داخل کمر می‌تواند سبب کاهش درد کمر شود؟ گفت: اگر کمردرد به گونه‌ای است که درد به زیر زانوهای شما انتشار می‌یابد و برای کاهش درد سایر اقدامات درمانی مؤثر نبوده است بر طبق نظر پزشک‌ شاید تزریق موادی مانند کورتن و ماده بی‌حسی در محل‌هایی خاص در ستون فقرات‌ بتواند به فرد در کاهش کمردرد کمک کند.

کردی عنوان داشت: کورتن باعث کاهش التهاب در اطراف ریشه‌های عصبی نخاع می‌شود و در نتیجه دردهای سیاتیکی را کاهش می‌دهد.

وی با بیان اینکه گاهی نیز درد کمر مربوط به برخی ساختارهای مهره‌ای مانند مفاصل کوچک در کمر است، افزود:  تزریق کورتن نزدیک این ساختارهای مهره‌ای نیز در کاهش درد مؤثر است. البته این تزریق‌ها در همه بیماران مؤثر نیست اما عموماً کاهش درد به مدت 2 تا 3 ماه ایجاد می‌شود

به گفته فوق تخصص ستون فقرات عوارض این نوع تزریق‌ها عموماً کم است. البته عوارض مربوط به تزریق کورتن بستگی به تعداد دفعات تزریق و مقدار ماده تزریق شده دارد. معمولاً تا 3 بار در سال تزریق کورتن عوارض درازمدت نمی‌دهد.

کردی تأکید کرد: در صورتی که تصمیم به عمل جراحی دارید این تزریقات را قبل از اقدام به جراحی امتحان کنید.

وی در ارتباط با اینکه آیا غذای خاصی در پیشگیری یا درمان کمردرد مؤثر است؟ خاطر نشان کرد: مبتلایان به کمردرد پرهیز غذایی خاصی ندارند. مطالعات علمی نشان نداده که غذای خاصی باعث کمردرد شود یا از آن پیشگیری کند.

فوق تخصص ستون فقرات در پایان گفت: البته کمبود برخی از مواد مانند ویتامین د می‌تواند باعث مجموعه‌ای از علایم شامل کمردرد شود که پزشک‌ با انجام آزمایش می‌تواند این کمبودها را مشخص کند.

منبع: تابناک

لینک مرتبط: رهایی از کمر درد به روش های خاص!

در چه مواقعی کمردرد نیاز به مراقبت‌های فوری دارد؟

کمردرد زیر ذره‌ بین طب سنتی

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ