سردی ماست را با این خوراکی ها برطرف کنید

a.mahammadi
طبع شیر، سرد است و به این دلیل ماست هم جزء مواد غذایی با طبع سرد و تر به شمار می‌رود.

سردی ماست را با این خوراکی ها برطرف کنید

ماست به عنوان یک محصول لبنی از تخمیر شیر با کشت ماست تهیه می شود. ماست ضمن تامین پروتئین و کلسیم مورد نیاز برای بدن باکتری های سالم روده را تقویت می کند.

هر آنچه باید در مورد ماست بدانید

مزایای سلامتی ماست از محافظت در برابر پوکی استخوان گرفته تا تسکین بیماری روده تحریک پذیر و کمک به هضم غذا متغیر است، اما این موارد به نوع ماست مصرفی بستگی دارد. افزودن قند و مواد نگهدارنده می تواند برخی از ماست ها را ناسالم کند.

ماست به عنوان شیر یا خامه تازه اغلب ابتدا پاستوریزه می شود، سپس با انواع مختلف باکتری های زنده تخمیر می شود و در دمای خاصی برای تاثیر در رشد باکتری ها انکوبه می شود. این باکتری لاکتوز، قند طبیعی موجود در شیر را تخمیر می کند. این امر باعث تولید اسید لاکتیک و طعم متمایز ماست می شود.

مصلحات را فراموش نکنید

برای ماست، سه مصلح وجود دارد که ناراحتی ناشی از خوردن ماست را از بین می‌برد؛ گیاه نعناع، آویشن و زنیان را اگر همراه ماست بخورید به هضم آن کمک می‌کند. افرادی که طبع‌شان سرد است در فصل گرم و سرد (به‌خصوص در فصل سرد سال) می‌توانند مقدار مصلحات بیشتری را استفاده کنند ولی در مقابل کسانی که گرم‌مزاج هستند، بهتر است در فصول گرم سال مقدار کمتری مصلحات را به ماست بیفزایند اما در فصل سرد در این زمینه محدودیتی ندارند.

زیـاد ماست و خیار نخورید

آب‌دوغ خیار (ترکیبی از ماست و خیار) یکی از مهم‌ترین ترکیبات سردی بود که به عنوان غذای رایج خورده می‌شد و البته مفید هم بود اما امروزه همه محیط‌ها به وسیله کولر خنک می‌شوند و فعالیت جسمی‌آن‌چنانی هم در کار نیست بنابراین مصرف بیش از حد ماست و خیار حتی در فصل تابستان به هیچ‌وجه توصیه نمی‌شود. سردی و رطوبت‌بخشی زیاد در طولانی‌مدت در سنین پایین باعث اختلال حافظه و در سنین بالا باعث بزرگ شدن پروستات می‌شود. ماست و خیار بهتر است هر چند وقت یک‌بار همراه نعناع مصرف شود تا به اصلاح سردی آن کمک کند.

اصلاح طبع ماست

غیر از سه مصلح اصلی ماست، گیاهان خوراکی دارویی دیگری هم هستند که می‌توانند طبع ماست را اصلاح کنند.

گل سرخ: دو نوع گل سرخ وجود دارد؛ گل سرخ کاشان و گل سرخ اردبیل و تبریز. از بین این دو، گل سرخ کاشان است که اثر خوبی روی ماست می‌گذارد و آن را اصلاح می‌کند. گل سرخ تبریز باعث ایجاد یبوست می‌شود و بهتر است جز با تجویز پزشک مصرف نشود.

دلال: ترکیبی از سبزیجاتی مثل پونه، سبزیجات معطر محلی و نمک است که طبع ماست را متعادل می‌سازد. معمولا خیار را با دلال می‌خورند اما می‌شود این ترکیب خوب را با ماست هم میل کرد.

گردو و کشمش: گردو و کشمش که بیشتر در آب‌دوغ خیار به کار می‌رود، مصلح خوبی برای ماست به شمار می‌رود و از پیش آمدن عوارض سوء آن جلوگیری می‌کند.

منبع: روزنامه آرمان

اصلاح طبع ماست

آیا مصرف ماست برای همه افراد مفید است؟

چه موقع مصرف ماست مفید است؟

این که آیا ماست انتخاب سالمی است یا خیر بستگی به فرد مصرف کننده و نوع ماست دارد. ماست ها سرشار از پروتئین، کلسیم، ویتامین ها و باکتری زنده یا پروبیوتیک ها هستند که می تواند میکروبیوتای روده را افزایش دهد. این موارد ضمن محافظت از استخوان ها و دندان ها از بروز مشکلات گوارشی جلوگیری می کنند.

ماست کم چرب منبع مفیدی از پروتئین در رژیم کاهش وزن محسوب می شود. پروبیوتیک ها نیز سیستم ایمنی بدن را تقویت می کنند. برخی معتقدند بر عملکرد مغز نیز تاثیر می گذارند، اگرچه تحقیقات بیشتری برای تایید برخی از این ادعاها لازم است.

در سال 2014، محققان دریافتند مصرف ماست به محافظت در برابر دیابت نوع 2 کمک می کند. به نظر نمی رسد انواع دیگر محصولات لبنی بر احتمال ابتلا به این بیماری تاثیر بگذارد. دانشمندان دیگر پیشنهاد کرده اند ماست حاوی باکتری های پروبیوتیک با موفقیت از کودکان و زنان باردار در برابر اثرات قرار گرفتن در معرض فلزات سنگین محافظت می کند.

ماست هنگامی که جویدن غذا برای فردی مشکل باشد یک گزینه مغذی محسوب می شود. ماست های غیر لبنی جایگزین خوبی برای افرادی که از لبنیات یا محصولات حیوانی استفاده نمی کنند یا آلرژی یا عدم تحمل دارند، محسوب می شوند. ماست حاوی لاکتوز کمتری در مقایسه با شیر است زیرا لاکتوز در فرآیند تخمیر مصرف می شود.

چه موقع ماست مضر است؟

همه ماست ها هم گزینه های سالمی نیستند. ماست های فاقد قند اضافه یا مواد نگهدارنده غیرضروری گزینه مفیدی برای حفظ سلامتی محسوب می شوند در غیر این صورت احتمال می رود مفید نباشد. ماست طبیعی یک ماده غذایی کم کالری، دارای مواد مغذی بالا و حاوی پروتئین است. با این حال، بسیاری از تولید کنندگان قند، شیرین کننده های مصنوعی و سایر مواد غیرمفید را به آن اضافه می کنند.

همه ماست ها حاوی مقداری قند طبیعی هستند، اما به مصرف کنندگان توصیه می شود دنبال محصولی با قندی کمتر از 15 گرم قند باشند. هرچه میزان قند آن پایین تر باشد بهتر است به شرط آنکه حاوی شیرین کننده های مصنوعی نباشد.

برخی مطالعات ارتباط بین مصرف ماست با سلامتی را رد کرده اند. با این حال، افرادی که ماست می خورند به احتمال زیاد رژیم غذایی سالمی دارند.

چه موقع ماست مضر است؟

محصولاتی حاوی ماست

محصولات بسته بندی شده مانند غلات که ادعا می شوند “با ماست طبیعی تهیه شده اند”، کشمش های پوشیده از ماست و سایر محصولات با روکش ماست فقط مقدار کمی پودر ماست دارند. پودر ماست تحت عملیات حرارتی قرار می گیرد و گرما باکتری های مفید را از بین می برد. روکش ماست از قند، روغن، آب پنیر و پودر ماست تشکیل شده است.

انواع ماست

ماست انواع مختلفی دارد:

کم چرب یا بدون چربی

ماست کم چرب با شیر 2 درصد چرب تهیه می شود. ماست بدون چربی با صفر درصد یا شیر بدون چربی تهیه می شود.

کفیر

کفیر به عنوان یک ماست مایع برای نوشیدن شناخته می شود. کفیر حاوی پروبیوتیک است و به راحتی می توان با افزودن دانه های کفیر در شیر و نگه داشتن آن به مدت 12 تا 24 ساعت در خانه آن را تهیه کرد.

ماست یونانی

ماست غلیظ و خامه ای شکل یونانی گرما را بهتر از ماست معمولی تحمل می کند و اغلب در آشپزی و غذاهای سبک مدیترانه ای استفاده می شود. این ماده با فشار بیشتر در مقایسه با ماست معمولی برای از بین بردن آب پنیر مایع تهیه می شود.

در نتیجه به دلیل غلظت بیشتر پروتئین بالاتری وجود دارد، اما فشار اضافی منجر به کاهش کلسیم می شود. ماست یونانی به صورت کامل، کم چرب و بدون چربی یا صفر درصد در بازار به فروش می رسد.

ماست ایسلندی

ماست ایسلندی شبیه ماست یونانی غلیظ، خامه ای شکل و سرشار از پروتئین است. در مقایسه با ماست معمولی، ماسن ایسلندی برای تهیه به چهار برابر شیر نیاز دارد و حاوی دو تا سه برابر پروتئین بیشتر است.

ماست یخ زده

ماست های یخ زده اغلب به عنوان جایگزینی سالم برای بستنی مطرح می شوند. با این حال، بسیاری از ماست های یخ زده به اندازه بستنی معمولی دارای قند یا حتی بیشتر از این میزان هستند، همچنین بر اساس اعلام انجمن ملی ماست، همه ماست های به اصطلاح یخ زده حاوی باکتری های زنده و فعال نیستند. برخی از ماست های حرارتی استفاده می کنند که باعث کشتن باکتری های زنده و فعال می شود.

ماست غیر لبنی

جایگزین های ماست غیرلبنی شامل ماست سویا و ماست شیر ​​نارگیل است.

فواید ماست برای سلامتی

ماست طیف وسیعی از مواد مغذی مهم را برای بدن تامین می کند.

پروبیوتیک ها

به برخی از ماست ها پروبیوتیک اضافه شده است. پروبیوتیک ها به عنوان نوعی باکتری سالم برای روده مفید هستند. پروبیوتیک ها به تنظیم سیستم گوارش و کاهش گاز، اسهال، یبوست و نفخ کمک می کنند. برخی تحقیقات نشان می دهند پروبیوتیک ها می توانند سیستم ایمنی بدن را تقویت کرده، به کنترل وزن کمک کرده و خطر ابتلا به سرطان را کاهش دهند.

مصرف ماست و سایر مواد غذایی حاوی پروبیوتیک جذب ویتامین ها و مواد معدنی را افزایش می دهند. انجمن ملی ماست برای کمک به مصرف کنندگان در شناسایی ماست ها با باکتری های زنده و فعال، مهر و موم مخصوص آن را طراحی کرده اند. در بیشتر موارد، هرچه محصول تازه تر باشد حاوی باکتری های زنده بیشتری است.

مطالعه اخیر دانشگاه تورنتو نشان می دهد پروبیوتیک های مختلف اثرات متفاوتی خواهند داشت و برخی از ماست های حاوی پروبیوتیک سالم تر از بقیه هستند.

پروبیوتیک ها

کلسیم

محصولات لبنی یکی از بهترین منابع غذایی کلسیم از نظر فراهمی زیستی هستند. کلسیم برای رشد و نگهداری استخوان ها و دندان های سالم ضروری است، همچنین برای لخته شدن خون، بهبود زخم و حفظ فشار خون طبیعی مهم است.

مواد غذایی سرشار از کلسیم هنگام ترکیب با ویتامین D بهتر است زیرا ویتامین D به روده کوچک برای جذب کلسیم کمک می کند. علاوه بر این، اکثر ماست ها دارای مقادیر متفاوتی از ویتامین های B6، B12، ریبوفلاوین، پتاسیم و منیزیم هستند.

عدم تحمل لاکتوز

ماست حاوی مقدار کمی لاکتوز است، بنابراین برای افراد دارای عدم تحمل لاکتوز به احتمال زیاد از شیر بیشتر قابل تحمل است، همچنین حاوی باکتری هایی است که به هضم غذا کمک می کند. در نتیجه، افرادی که پس از مصرف شیر یا بستنی احساس ناراحتی، نفخ یا گاز می کنند اغلب ماست را بدون بروز علائم تحمل می کنند.

فرد باید مقدار کمی ماست به عنوان مثال یک چهارم فنجان را برای مشاهده واکنش بدن خود امتحان کند. این فقط در مورد عدم تحمل لاکتوز صدق می کند نه برای افرادی که نسبت به شیر حساسیت دارند. افراد مبتلا به عدم تحمل لاکتوز اغلب از کمبود کلسیم رنج می برند، بنابراین ماست می تواند جزء مهمی از رژیم غذایی آنها باشد. افرادی که نسبت به شیر حساسیت دارند مصرف ماست برایشان گزینه مفیدی محسوب نمی شود.

سردی ماست ا با این مواد غذایی برطرف کنید

برای ماست مصلح های مختلفی برای حذف ناراحتی ناشی از مصرف آن وجود دارد. مصرف گیاه نعناع، آویشن و زنیان همراه ماست به هضم آن کمک می ‌کند. افراد دارای طبع سرد در فصل گرم و سرد می‌توانند مقدار بیشتری از مصلحات استفاده کنند، اما در مقابل افراد گرم‌ مزاج بهتر است در فصول گرم سال مقدار کمتری مصلحات را به ماست اضافه کنند، اما برای مصرف آن در فصل سرما محدودیتی وجود ندارد.

ماست و خیار زیاد نخورید

مصرف ماست و خیار به عنوان یکی از رایج ترین ترکیبات سرد با وجود مفید بودن توصیه نمی شود. خنک شدن اغلب محیط ‌ها با کولر و عدم تحرک باعث تاکید بر انجام این توصیه می شود. سردی و رطوبت بخشی زیاد در طولانی ‌مدت در سنین پایین باعث اختلال حافظه و در سنین بالا باعث بزرگ شدن پروستات می ‌شود. ماست و خیار بهتر است هر چند وقت یک ‌بار همراه نعناع برای اصلاح سردی مصرف شود.

اصلاح طبع ماست

غیر از سه مصلح اصلی ماست، گیاهان خوراکی دارویی دیگری برای اصلاح طبع ماست نیز وجود دارند.

گل سرخ: گل سرخ کاشان، اردبیل و تبریز موجود است. از بین آنها تاثیر گل سرخ کاشان روی ماست بهتر است و به عنوان مصلح عمل می کند. گل سرخ تبریز باعث بروز یبوست می ‌شود، بنابراین بهتر است فقط با تجویز پزشک مصرف شود.

دلال: ترکیبی از سبزی هایی مانند پونه، سایر سبزی های معطر و نمک است که برای تعادل طبع ماست مصرف می شود. به طور معمول خیار را با دلال می‌خورند، اما همراه با ماست نیز مصرف می شود.

گردو و کشمش: گردو و کشمش مصلح خوبی برای ماست محسوب می شوند و از بروز عوارض جانبی جلوگیری می کنند.

ترجمه و گزارش: الهه زارعی

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ
نظرات
حسین ذوالقدر

حسین ذوالقدر

1400-01-21 - 20:29 پاسخ

سیر هم در کاهش طبع سرد ماست نقش قابل توجهی را دربر دارد