سفره یکبار مصرف ممنوع!

پانته آ توتونپیان
این محصول یکبار مصرف چطور سلامتتان را تهدید میکند؟

سفرههای یکبار مصرف فاقد کیفیت هستند و بهدلیل سرب و فلزات سنگینی که دارند سلامت مردم را تهدید میکنند. این موضوع بهانهای شد تا با دکتر رقیه سکوتیفر، دکترای بهداشت موادغذایی درباره  خطرات احتمالی استفاده از سفرههای یکبار مصرف گفتوگو کنیم. 
 رزیتا اشتری

رنگهایی که وارد بدنتان میشود
متاسفانه برای تولید برخی سفرههای یکبار مصرف از رنگهای غیراستاندارد که حاوی سرب و فلزات سنگین هستند، استفاده میشود. بهعلاوه این مواد غیراستاندارد در برابر حرارت ناپایدار هستند و در صورت بروز حرارت از پلاستیک جدا میشوند. بهعنوان مثال اگر نان داغ را روی این سفرهها قرار دهید مشاهده میکنید که در مدت کوتاهی جوهرهای چاپ شده روی سفره روی نان میچسبد. این اتفاق میتواند مشکلآفرین باشد چراکه از این طریق سرب و مواد فلزی بهراحتی وارد بدن فرد مصرفکننده میشوند و به مرور زمان او را با مشکل مواجه میکنند.

فلزات سنگین با بدنتان چه میکنند؟
فلز سرب یا رنگ صنعتی موجود در این سفرههای یکبار مصرف مانند پروتئین، چربی، قند و… قابل جذب نیستند و در معده شکسته و هضم نمیشوند. پس بهطور کلی این مواد دو راه بیشتر پیش رو ندارند؛ یا از بدن دفع شوند یا تجمع پیدا کنند. باتوجه به مطالعات انجام شده فلزات سنگین بهراحتی از بدن دفع نمیشوند مگر اینکه با کمک آبمیوههای طبیعی و سرشار از فیبر بتوان این کار را انجام داد. اما برخی افراد بهدلیل شرایط بدنی که دارند حتی بدنشان از این طریق هم قادر به دفع این مواد نیست و بههمین دلیل تجمع پیدا میکنند. با گذشت زمان این تجمعها تبدیل به یک عارضه مزمن میشود و بهقدری پیشرفت میکند که به برخی اندامها ازجمله کبد و اعضای گوارشی آسیب وارد میکند. همچنین ممکن است باعث اختلال در رشد و نمو کودکان شود. 

نکاتی که باید حین استفاده از سفرهها اجرا کنید!
تا جایی که امکان دارد بهتر است از مصرف سفرههای یکبار مصرف بهدلیل حفظ محیطزیست و ارتقای سلامت جامعه جلوگیری شود. با این حال گاهی اوقات نمیتوان از مصرف این دسته از سفرهها سر باز زد و بهترین و راحتترین کار بهکار بردن سفرههای یکبار مصرف است. برای همین باید نکاتی را در این مورد به مصرفکنندگان گوشزد کرد. 
• مراقب باشید محصولی که خریداری میکنید نشان استاندارد یا ناظر کیفیت را داشته باشد و در محیطی استاندارد تولید شده باشد.
• کارخانه تولیدکننده باید دارای تجهیزات آزمایشگاهی باشد تا بتواند تحتنظر خودش کیفیت ساخت، پلیمر و سایر موارد تولید را بررسی کند. پس باید سفرهها تحت یک استاندارد سلامت تولید شوند. 
• توصیه میشود از ارتباط مستقیم مواد غذایی روی سفرههای یکبار مصرف خودداری کنید. بهعنوان مثال بهجای اینکه نان را در این سفرهها قرار دهید بین پارچه یا بستههای مخصوص نان بگذارید. همچنین درمورد میوه و سبزیجات هم باید این نکات را رعایت کنید.
• اگر روی این سفرهها غذا میل میکنید، مراقب باشید که جوهر سفره با دستانتان تماس پیدا نکند یا بهطور کلی از سفرههای باکیفیتتر و استاندارد استفاده کنید. 
• غیر از سفرههای یکبار مصرف باید مراقب بستهبندیهای دیگر هم باشید. بهعنوان مثال بستهبندی برخی خوراکیها با رنگهای استاندارد درست نمیشود و بهراحتی با یک تماس دست با بستهبندی، جوهر رنگ به دستها انتقال پیدا میکند. همچنین توصیه میشود از قرار دادن نان و خوراکیهای دیگر در روزنامه پرهیز شود. 

حرف آخر:
  به گفته سیدرحیم مقیمی رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و فروشندگان پلاستیک و نایلون در ایسنا،  برخی تولیدکنندگان برای کاهش هزینهها در تولید سفرههای یکبار مصرف از کربن استفاده میکنند. بنا به گفته مقیمی «کربنات منجر به بروز مشکلاتی در معده شده و عوارضی همچون ریزش مو، کوتاهی قد و تبعات منفی دیگری را نیز درپی دارد.» بنا به هشداری که داده شده، توصیه میشود از سفرههای یکبار مصرفی استفاده کنید که وزارت بهداشت روی آنها نظارت داشته باشد. 

منبع : مجله ی سیب سبز 

 سفره یکبار مصرف استفاده نکنید!

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ