بخور نخورهای روزه اولی ها

faateme1366
با نزدیک شدن به ماه مبارک رمضان عده ای هستند که به عنوان روزه اولی شناخته می شوند که باید برای اجتناب از ضعف ناشی از روزه گرفتن نکاتی را رعایت کنند.

به گزارش خبرنگار کلینیک گروه علمی پزشکی ؛ بوی خوش ماه رمضان می آید و ما را به سوی خود می خواندٰماهی برای نزدیک تر شدن به خدا؛ماهی که کودکان هم برای آماده سازی خودشان روزه کله گنجشکی می گیرند اما در حالی که به این ماه نزدیک می شویم می بینم که هر ساله تعداد زیادی از دختران و پسران به عنوان روزه اولی شناخته می شوند که روزه گرفتن در این گرمای طاقت فرسا برای آنها مشکل خواهد شد اما قطعا روزه اولی ها باید از یک سری اصول تغذیه ای مناسبی پیروی کنند تا در روز های گرم تابستان به واسطه روزه گرفتن سلامت خود را به خطر نیندازند.

روزه داری و هزار و یک فایده!

تحقیقات فراوانی در خصوص روزه گرفتن صورت گرفته است که می تواند ثمراتی مانند کم شدن چربی های ذخیره، کم شدن میزان چربی خون و کلسترول و فعال شدن سیستم ایمنی بدن راه به همراه دارد اما مهم ترین نکته ای که باید در تغذیه نوجوانان در ماه مبارک رمضان در نظر گرفت ،مصرف سحری است زیرا در صورت عدم مصرف این وعده در روز های بلند تابستان عوارض زیادی همچون افت فشار خون و ضعف شدید را به همراه دارد هم چنین سال اولی ها نیز با توجه به اینکه در سن رشد قرار دارند باید حتما از چهار گروه مواد غذایی که شامل نان و غلات ،میوه جات،سبزیجات،گوشت،حبوبات،تخم مرغ و لبنیات میشود را در وعده غذایی خود قرار دهند.

روزه اولی ها چه بخورند؟

دکتر محسن قادری پزشک متخصص داخلی در همین زمینه می گوید:سال اولی ها در هنگام سحر باید از نوشیدن زیاد چای اجتناب کنند زیرا این عمل باعث دفع زیاد نمک های معدنی بدن می شود و دچار اختلال در بخش گوارشی آنها خواهد شد همچنین نوجوانان باید در نظر داشته باشند که در فاصله افطار تا سحر زیاد پرخوری نکنند و تنها موادی که برای رشد آنها لازم است را استفاده کنند.

دکتر پیام فرح بخش نیز در خصوص مواد مورد نیاز برای افطار و سحر روزه اولی ها اظهار داشت:بهتر است که افطار حتما با نوشیدن مایع گرم مثل شیر و یا آب باشد تا معده آمادگی پذیرش غذا را داشته باشد.

حداقل 8ساعت در طول روز بخوابید

وی ادامه داد:با توجه به اینکه فصل امتحانات رو به اتمام است و نوجوانان ممکن است در این ماه مشغول بازی شوند، باید در نظر داشته باشند که برای امتناع از گرمازدگی به جای ورزش کردن در هوای آزاد به خوابیدن در طول روز بپردازند و به مدت 9 الی 10ساعت در طول روز استراحت کنند.

وی تاکید کرد:خواب کافی در طول شبانه روز باعث می شود که بیدار شدن و سحری را خوردن برای روزه اولی ها آسان تر کند تا در طول روز دچار ضعف نشوند.

با فاصله کوتاه افطار وسحری چه باید کرد؟

این پزشک تغذیه بیان می کند: ازآن جایی که روزه اولی ها در سنین رشد هستند و بدنشان عادت به گرسنگی طولانی مدت ندارد، باید حتما مصرف سحری را جدی بگیرند.

وی ادامه داد: با توجه به فاصله کوتاه افطار و سحری هنگام افطار علی رغم گرسنه بودن ، نباید پرخوری کنند بلکه باید وعده ای مشابه صبحانه بخورند تا معده آمادگی پذیرش غذا را پیدا بکند و بعد از یک ساعت و نیم می توانند ازوعده شام استفاده کنند.

و بعد از آن نیز در نظر داشته باشند که هنگام سحر باید وعده ای مشابه ناهار را صرف کنند و حتما سالاد و یا سبزی جات را در وعده غذایی سحر بگنجانند زیرا به علت فیبر موجود در این مواد، فرد دیر تر تشنه می شود.

فرح بخش در پایان گفت:نوجوانانی که امسال برای اولین بار روزه می گیرند و میل به خوردن غذا در آنها کم است پیشنهاد می شود که والدین شان غذاهای مورد علاقه آنها را در اختیار شان بگذراند و به علایق آنها توجه شود و به مقوی بودن غذا هم توجه شود.

منبع: باشگاه خبرنگاران

توصیه‌های پزشکی برای روزه‌داری

۸ تأثیر شگرف روزه بر بدن/ از سم زدایی تا درمان افسردگی

شرط روزه گرفتن افرادی که سابقه سنگ کلیه دارند

با روزه چه اتفاقی برای بدن می‌افتد؟!

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ