عوارض روزه گرفتن دیابتی ها بدون مشورت پزشک!

faateme1366
متخصصین شرکت کننده در سمپوزیوم دیابت و روزه داری ضمن هشدار به دیابتی ها درباره عوارض روزه داری برای برخی دیابتی ها برضرورت روزه گرفتن بیماران دیابتی بامشورت پزشکان متخصص تاکید کردند.

به گزارش اختصاصی خبرنگار اعزامی به مشهد در این همایش یک روزه ضمن بحث و بررسی در خصوص مشکلات مبتلایان به دیابت در ماه رمضان تلاش شد به راهکاری واحد و منطبق با شرایط جامعه ایرانی برای پیشگیری از بروز خطرات ناشی از روزه داری بیماران مبتلا به دیابت پیش بینی شود

دکتر مجید رمضانی- فوق تخصص غددو استاد دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله (عج)-با تاکید بر افزایش مبتلایان به دیابت در سالهای اخیر گفت: متاسفانه بررسی ها ازافزایش شیوع دیابت در ایران خبر می دهد به طوریکه حدود 10 تا 12 درصد جمعیت کشور با این بیماری دست به گریبانند و اما نکته نگران کننده این است که به دلیل تغییرات سبک زندگی ، طی سالهای آینده با شیوع بیش از 100 درصدی این بیماری در جهان و ایران مواجه خواهیم بود.

وی با اشاره به وجود شیوه نامه ای واحد برای بیماران دیابتیک بسیاری از کشور های اسلامی عنوان کرد: درحالیکه در کشورهایی مانند اندونزی و کویت بیش از 90 درصد پزشکان شیوه نامه بیماران دیابتی و روزه داری را رعایت کرده اند و در امارات و ترکیه رعایت این دستورالعمل از سوی پزشکان تا 50 درصد گزارش شده است، نامی از کشور ما در بین کشورهای مسلمان استفاده کننده از شیوه نامه مزبور وجود ندارد.

به گفته دکتر رمضانی، مطالعات نشان داده ، 38 درصد دیابتی های مسلمان بدون مشورت پزشک روزه می گیرند که به همین خاطر با عوارض خطرناک آن نیز مواجه می شوند.

فوق تخصص غدد با هشدار در خصوص عدم افزایش یا کاهش خودسرانه دارو در ماه رمضان توصیه کرد: بیماران حتما قبل از ماه مبارک به پزشک معالج خود مراجعه کنند و براساس نظر و شخصی خودشان روزه نگیرند .

دکتر شکوفه بنکداران – دانشیار مرکز تحقیقات غدد – نیزدر سخنانی به نیاز ایران به تهیه یک شیوه نامه واحد درزمینه کنترل دیابت در ماه مبارک رمضان اشاره کرد و گفت: امیدواریم با تلاش و مطالعات صاحب نظران به نتیجه ای واحد در خصوص اینکه آیا بیماران دیابتیک اجازه دارند روزه بگیرند ، و اگر اجازه دارند تحت چه شرایطی باید روزه بگیرند؟ برسیم و راهکاری واحد ارائه دهیم.

دکتر احمدرضا جنیدی – دبیر سمپوزیوم دیابت و روزه داری- نیز اظهارکرد: هدف از برگزاری این رویداد تخصصی ارائه راهکارهای علمی برای مدیریت و کنترل بهتر بیماران دیابتی در طول ماه مبارک رمضان و همچنین بیان این نکته است که مبتلایان به دیابت که قصد روزه داری دارند باید قبل از ماه رمضان با پزشک خود مشورت کرده و ضمن رعایت دقیق دستورات پزشک در طول ماه مبارک رمضان نیز از راهنمایی های وی بهره مند شوند تا بتوانند از بروز خطرات جدی ناشی از افت یا افزایش قند خون در امان بمانند.

این سمپوزیوم به همت شرکت دارویی سانوفی (sanofi)، تولید کننده داروهای مورد نیاز مبتلایان دیابت و همکاری اساتید دانشگاه های علوم پزشکی شهید بهشتی، مشهدو دانشگاه تهران به مدت یک روز در مشهد برپا شد.

منبع: شفاآنلاین

توصیه‌های پزشکی برای روزه‌داری

۸ تأثیر شگرف روزه بر بدن/ از سم زدایی تا درمان افسردگی

شرط روزه گرفتن افرادی که سابقه سنگ کلیه دارند

با روزه چه اتفاقی برای بدن می‌افتد؟!

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ