نکات جالب درباره مصرف منیزیم که نمی‌دانید-قسمت دوم

مهرناز زاوه
منیزیم اغلب برای نرم‌تر شدن روند دفع استفاده می‌شود چرا که به جذب آب در آن کمک می‌کند و در نتیجه عمل دفع بدون درد و به نرمی انجام می‌شود.

در ادامه‌ی قسمت اول به نکات جالبی درباره منیزیم اشاره می‌کنیم.
شانه به شانه شدن و بی‌قراری در خواب را متوقف می‌کند
آیا زمانی که سعی می‌کنید بخوابید احساس بی‌قراری می‌کنید؟ به احتمال زیاد به منیزیم نیاز خواهید داشت. در واقع منیزیم به گیرنده‌های گاماآمینو بوتیریک اسید (GABA)‌ در بدن و سیستم عصبی کمک می‌کند. GABA نوعی انتقال‌دهنده عصبی است که در آرام‌سازی بدن تأثیر بسزایی دارد و بدون آن، احساس پُرتنش و بیداری خواهیم داشت. بنابراین علت آنکه بسیاری از افراد قبل از خواب از مکمل‌های منیزیم استفاده می‌کنند به خاطر همین عامل آرام‌بخش است.
درد میگرن را کاهش می‌دهد
سردرد میگرنی یکی از گیج‌کننده‌ترین بیماری‌ها در جهان است، اما این باور وجود دارد که حداقل برخی از آنها – خصوصا سردردهای پیشاقاعدگی – به خاطر میزان کم منیزیم رخ می‌دهد. البته دلایل کلی آن هنوز به طور کامل مشخص نیست، اما گفته می‌شود که منیزیم به تسکین درد و شل کردن عضلات و رگ‌های خونی مغز کمک می‌کند.
حجم شکم را هم کاهش می‌دهد
منیزیم نقش مهمی در کارکرد انسولین ایفا می‌کند و به بدن این امکان را خواهد داد تا به طور مؤثری گلوکز را به انرژی تبدیل کند. سعی کنید همیشه سطح منیزیم بدنتان در سطح متعادلی باشد چرا که باعث می‌شود همواره انرژی داشته باشید و چربی شکمی‌تان هم کمتر شود.
قلب را قوی نگه می‌دارد
بیماری قلبی قاتل بزرگ مردان و زنان است، اما میزان کافی منیزیم باعث دور نگه داشتن این خطر می‌شود. طی تحقیقی که در برنامه Honolulu Heart بر روی افراد شرکت‌کننده در آن صورت گرفت مشخص شد آنهایی که بیش از ۳۲۰ میلی‌گرم – در واقع کمتر از میزان عادی مصرف روزانه- منیزیم مصرف کردند از بین هر ۱۰۰۰ نفر تنها ۴ نفر دچار بیماری قلبی شدند. از سوی دیگر، از هر ۱۰۰۰ نفری که کمتر از ۳۲۰ میلی‌گرم منیزیم مصرف کرده بودند، هفت نفر ازآنها دچار بیماری قلبی شدند.
کافئین دشمن منیزیم است
به هزار و یک دلیل باید سعی کنید مصرف کولا را متوقف کنید، اما یکی دیگر از دلایل این است که مصرف آن می‌تواند باعث کم شدن میزان منیزیم بدن شود. دلیلش آن است که مصرف زیاد کافئین، عمل جذب منیزیم را توسط روده با مشکل مواجه می‌کند. 
زیاد باشگاه می‌روید؟ پس به منیزیم نیاز دارید
منیزیم به خاطر مزایای فراوانش برای قلب، برای ورزشکاران اهمیت فراوانی دارد، از سویی به بدن کمک می‌کند تا بتواند آدنوزین تری‌فسفات (ATP) بسازد که حین ورزش تجزیه می‌شود. علاوه بر این منیزیم به بدن کمک می‌کند تا به شکل مؤثرتری بتواند انرژی را بسوزاند و میزان اسید لاکتیک را که بعد از ورزش در بدن جمع می‌شود کاهش دهد. اسید لاکتیک کمتر به معنای درد عضلانی کمتر است. هم‌چنین ترکیبات شل‌کننده و تسکین‌دهنده عضلات موجود در منیزیم می‌تواند باعث کاهش دردهای عضلانی بعد از ورزش شود.
علائم غم و غصه را کاهش می‌دهد
منیزیم بر بسیاری از فرآیندهای عصب‌شناختی تأثیر می‌گذارد؛ از جمله بخش‌هایی از مغز که مسئول تغییر خلق و خو هستند. پیوند درست و دقیق میان میزان منیزیم و افسردگی هنوز به طور کامل مشخص نیست، اما تحقیقات بالینی در این زمینه نشان می‌دهد که میزان دقیق آن دقیقا به اندازه داروهای ضدافسردگی تأثیرگذار است.  
باعث کاهش خطر سرطان می‌شود
منیزیم می‌تواند باعث کاهش التهاب بدن شود. التهاب از علل اصلی بسیاری از بیماری‌ها از جمله سرطان محسوب می‌شود. سلول‌هایی که میزان منیزیم‌شان کم است اغلب سلول‌های ضعیف تری هستند و این مسئله باعث می‌شود نسبت به عوامل بیگانه آسیب‌پذیرتر شوند. تحقیقات نشان می‌دهد میزان کم منیزیم تأثیری منفی بر نفوذپذیری سلول‌ها دارد که می‌تواند آغازگر سرطان باشد.
روده را به کار می‌اندازد
منیزیم اغلب برای نرم‌تر شدن روند دفع استفاده می‌شود چرا که به جذب آب در آن کمک می‌کند و در نتیجه عمل دفع بدون درد و به نرمی انجام می‌شود. از طرفی تأثیر آن در قالب شل‌کننده عضلات هم باعث ساده‌تر شدن این کار می‌شود چرا که به شل کردن عضلاتی کمک می‌کند که مسئول دفع مواد زائد از بدن هستند. وقتی عضلات روده شل شوند، مواد زائد راحت‌تر از میان آن عبور می‌کنند.
منبع: eatthis

منیزیم بدن را با کدام ماده‌های غذایی تأمین کنیم‌؟

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ