چقدر بدویم تا خطر ابتلا به آلزایمر کاهش پیدا کند؟

مهرناز زاوه
میوه‌های دانه‌دار و سیب قویا باعث کاهش خطر مشکلات شناختی و ارتقاء کارکرد مغز می‌شوند.

اخیرا طی تحقیقاتی که در نشریه Journal of Alzheimer’s Disease منتشر شد، بحثی بر سر عوامل خطرزای مرگ و میر ناشی از بیماری آلزایمر مطرح شد. محققان در این تحقیق بیماری‌های مختلفی را مورد بررسی قرار دادند تا ببینند آیا باعث افزایش یا کاهش این خطر می‌شوند یا نه.
بیش از ۱۵۴۰۰۰ نفر از افرادی که دونده بودند یا عادت به پیاده‌روی داشتند به مدت ۱۱ سال مورد بررسی قرار گرفتند. طی این مدت، آنها عادات مربوط به رژیم غذایی خود را گزارش دادند از جمله اینکه روزانه چه میزان میوه می‌خورند و هر هفته چه میزان می‌دوند یا راه می‌روند. در پایان این تحقیق، حدود ۱۷۵ مرگ به خاطر بیماری آلزایمر گزارش شد.
نتایج
۱.آن دسته از افرادی که داروهای استاتین مصرف می‌کردند، خطر مرگ و میر ناشی از آلزایمر در آنها ۶۰ درصد کمتر بود. استاتین‌ها دسته‌ای از داروها هستند که برای درمان کلسترول بالا تجویز می‌شوند. پیش از این آنها را به عنوان داروی کاهنده خطر زوال عقل مورد استفاده قرار می‌دادند که تحقیقات جدید باعث تغییر این کاربرد شده است.
۲.عاشق میوه‌اید؟ پس بیشتر آنها را بخورید. شرکت‌کنندگانی که روزانه ۳ پرس یا بیشتر میوه می‌خوردند خطر مرگ و میر ناشی از آلزایمر در آنها ۶۰ درصد کمتر بود.
۳.دویدن. نتایج نشان داد افرادی که در هفته بیش از ۱۵ مایل می‌دوند خطر مرگ در آنها به خاطر آلزایمر تا ۴۰ درصد کاهش می‌یابد. این تحقیق به طور مکرر این مسئله را ثابت کرده که بین تمرینات فیزیکی و کم شدن خطر آلزایمر و سایر نمونه‌های زوال عقل، ارتباط‌هایی وجود دارد. 
چند توصیه:
۱.میوه بخورید. میوه‌های دانه‌دار و سیب قویا باعث کاهش خطر مشکلات شناختی و ارتقاء کارکرد مغز می‌شوند.
۲.اگر مشکلات کلسترول دارید، می‌توانید از پزشکتان بپرسید که آیا درمان با استاتین‌ها مناسب خواهد بود یا نه. با این حال، اهمیت رژیم غذایی سالم را به منظور بهبود وضعیت کلسترول فراموش نکنید.
۳.آیا باید هر هفته حدود ۱۵ مایل بدوید؟ بستگی دارد. اگر دوست دارید خطرات مربوط به زوال عقل در شما کاهش یابد و دکترتان هم مانعی برای این کار نمی‌بیند، پس این کار را انجام دهید و از مزیت‌های آن بهره‌مند شوید. اگرچه تحقیقات نشان داده تمرینات مقاومتی بهترین عملکرد را در جلوگیری از زوال عقل دارند.
منبع: thehealthsite

تاثیر طبیعت بر افراد مبتلا به زوال عقل

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ