درمان طبیعی گونه‌های خشک و ترک‌خورده

مهرناز زاوه
محصولاتی که مدعی درمان خشکی پوست هستند، اغلب حاوی مواد شیمیایی مصنوعی مانند روغن‌های آلی و پارافین هستند که معمولا کمکی به درمان خشکی پوست نمی‌کنند.

لب‌های خشک، گونه‌های ترک‌خورده و کوتیکول ریش‌شده، همگی از نشانه‌های خشکی پوست هستند. محصولاتی که مدعی درمان خشکی پوست هستند، اغلب حاوی مواد شیمیایی مصنوعی مانند روغن‌های آلی و پارافین هستند که معمولا کمکی به درمان خشکی پوست نمی‌کنند. عطر و پارابن‌های مصنوعی موجود در این محصولات حتی می‌توانند موجب تشدید این مشکل شوند. 
خوشبختانه، محصولات گیاهی بسیار زیادی برای درمان این عارضه وجود دارد که همگی از طبیعت گرفته می‌شوند. محصولاتی که از گیاهانی مانند برگ درخت چنار، گل اشرفی و علف زمستانی تهیه می‌شوند، با ترمیم بافت عمیق پوست به رفع خشکی و ترک‌خوردگی سطح پوست کمک می‌کنند. روغن‌های گیاهی مانند روغن نارگیل، روغن زیتون، روغن هسته انگور و روغن گل رز نیز گزینه‌های خوبی هستند. 
آیا به دنبال گزینه‌های دست‌ساز هستید؟ می‌توانید با چند عنصر سازنده که در هر آشپزخانه‌ای پیدا می‌شوند، یک مرهم فوق‌العاده موثر برای گونه‌هایتان درست کنید: گیاهان مختلف، روغن زیتون و موم. موم به سفت شدن مرهم کمک می‌کند تا محصول نهایی به عنوان یک لایه محافظ روی پوست قرار بگیرد. قبل از بیرون رفتن از خانه مرهم را به پوست صورت‌تان بمالید تا از آن در برابر عناصر مضر محافظت کنید. اگر پوستتان در حمام تحریک‌پذیر است، قبل از آبکشی کردن از مرهم استفاده کنید. شاید این کار کمی غیرمنطقی به نظر برسد، اما کمک می‌کند که از خشک شدن پوست‌تان به وسیله آب گرم جلوگیری کنید. با این کار، ترکیبات گیاهی به عمق پوست نفوذ کرده و پوستتان را التیام می‌بخشند. 
برای تهیه مرهم می‌توانید از ترکیبات زیر استفاده کنید:  
•گل اشرفی خشک‌شده
•روغن زیتون
•موم  
۱. روغن زیتون و گل اشرفی را مخلوط کنید و آن را در یک دیگ بخارپز به مدت ۸ ساعت روی حرارت کم بگذارید. این کار را می‌توانید در یک خمره هم انجام دهید. مراقبت باشید که دمای مخلوط از ۱۳۰ درجه بالاتر نرود، در غیر این صورت خواهد سوخت. 
۲. گل اشرفی را از روغن زیتون بیرون بکشید. 
۳. گل اشرفی را مجددا در دیگ بخارپز بریزید و موم را به آن اضافه کنید. آنقدر حرارت دهید تا موم ذوب شود. قوام مخلوط را با اضافه کردن موم یا روغن کنترل کنید. 
۴. مخلوط را از روی حرارت بردارید و آن را در قالب‌های آماده بریزید. پماد را در یک محل خنک نگهداری کنید. 
برای پوست‌‌های چرب و مختلط بهتر است از یک هیدروسل گیاهی تسکین‌دهنده استفاده کنید. هیدروسل گل رز باعث طراوت، هیدراته شدن و درخشندگی پوست‌های چرب می‌شود. شما می‌توانید از اسپری هیدروسل در بین نوبت‌های حمام یا به عنوان بخشی از برنامه پاکسازی روزانه خود استفاده کنید. هیدروسل را در ماشین یا کیف دستی خود نگهدارید تا در موقع لزوم از آن برای تازه‌سازی پوست استفاده کنید. هیدروسل‌ها که نوعی عرقیجات هستند، از محصولات جانبی فرآیند تقطیر به شما می‌آیند. شما می‌توانید از ترکیبات زیر برای تهیه یک هیدروسل در خانه استفاده کنید. 
هیدروسل رز
•یک قابلمه بزرگ در‌دار
•آجر یا سنگ
•یک کاسه فلزی کوچک که درون دیگ جا بگیرد
•۳ تا ۴ فنجان گل رز خشک‌شده
•یخ
۱. آجر یا سنگ صاف را در ته دیگ بگذارید. کاسه کوچک را روی آنها گذاشته و مطمئن شوید که نمی‌افتد. 
۲. گل را ته دیگ بریزید و آب را اضافه کنید، تا جایی که آجر یا سنگ زیر آب برود. 
۳. درِ دیگ را به صورت برعکس بگذارید و یخ را توی آن بریزید. یخ با ایجاد یک سطح سرد امکان تراکم محصول در زیر در را فراهم می‌کند. 
۴. دیگ را به مدت ۳۰ دقیقه بجوشانید و اجازه دهید بخار متراکم در زیر درِ آن جریان یابد و سپس به کاسه داخل دیگ برسد. مطمئن شوید که درِ دیگ مناسب باشد تا مایع داخل آن به نقطه جوش نرسد. 
۵. با دقت تمام درِ دیگ را بردارید. یخ با جوش آمدن آب داخل دیگ باید ذوب شده باشد. وقتی در را برمی‌دارید، مراقب نشت آب داغ داخل دیگ باشید. 
۶. هیدروسل نهایی در کاسه کوچک داخل دیگ جمع می‌شود. 
۷. هیدروسل را داخل یک بطری بریزید و آن را به مدت ۳ ماه در یخچال نگه دارید. 
فراموش نکنید؛ هر چهره درخشانی به یک فونداسیون سالم نیاز دارد. مرهم‌های گیاهی پوست شما را تسکین می‌دهند، اما درمان خشکی و زبری پوست به آب‌رسانی منظم و تغذیه مناسب هم نیاز دارد. سبزیجات سرشار از کاروتنوئید و چربی‌های سالم به تولید کلاژن کمک می‌کنند. اگر از خشکی پوست رنج می‌برید، سعی کنید از ابزار مناسب جهت بازسازی و ترمیم پوست خود استفاده کنید.
منبع: webmd

اگر پوستتان خشک و تحریک‌پذیر است، بخوانید

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ