چطور بهترین میوه و سبزیجات را بخریم-قسمت دوم

مهرناز زاوه
هویج‌ باید صاف و سفت باشد و رنگ نارنجی روشن داشته باشد. از خرید آن دسته از هویج‌هایی که حالت ارتجاعی و یا ترک‌خورده دارند خودداری کنید.

در ادامه‌ی قسمت اول به نکات مهمی درباره نحوه انتخاب میوه‌ها و سبزیجات می‌پردازیم.
۸.کلم‌ بروکسل
به دنبال دسته‌ای از آنها باشید که کامل، سفت و تازه بوده و چروکیده نباشد و نسبت به اندازه‌اش، سنگین باشد. بهتر است آنهایی را انتخاب کنید که اندازه‌ کوچک‌تری دارند؛ چرا که به مراتب شیرین‌ترند و پختنشان راحت‌تر است. می‌توانید بروکسل‌های شسته‌نشده را در یک پلاستیک مشبک کیپ به مدت دو هفته در یخچال نگه دارید. بروکسل‌ها حاوی ترکیبات نیتروژن به نام ایندولها هستند که در برابر سرطان از بدن محافظت می‌کنند. 
۹.طالبی
بخش بالایی آن باید فرورفتگی صافی داشته باشد. سعی کنید به دنبال طالبی‌هایی با عطر شیرین، حالت بیضی‌شکل و پوشش تورمانند باشید. انتهای جوانه آن را باید بتوان کمی فشار داد. ترجیحا از خریدن طالبی‌هایی که لکه‌دارند خودداری کنید. طالبی رسیده را می‌توان داخل پلاستیک و در یخچال به مدت بیش از ۵ روز نگهداری کرد؛ چرا که بعد از این مدت، اغلب مزه آن از بین می‌رود. طالبی‌ منبع غنی ویتامین C است که در برابر سکته مغزی از شما محافظت می‌کند. این ویتامین باعث افزیش سطح خلق و خویتان شده و فعالیت هورمون استرس را کاهش می‌دهد؛ هورمونی که احساس تنش را در شما زیاد کرده و مسبب ذخیره‌چربی‌های شکمی خواهد بود.
۱۰.هویج
هویج‌ باید صاف و سفت باشد و رنگ نارنجی روشن داشته باشد. از خرید آن دسته از هویج‌هایی که حالت ارتجاعی و یا ترک‌خورده دارند خودداری کنید. برای نگهداری بهتر است برگ‌های آن را بکنید و داخل کیسه‌های پلاستیکی بیش از سه هفته در یخچال بگذارید. هویج‌‌ها سرشار ار بتاکاروتن هستند – ماده‌ای مغذی که به از بین رفتن عفونت‌ها کمک می‌کند. از طرفی مصرف آنها باعث افزایش قدرت باروری و تعداد اسپرم‌ها می‌شود.
۱۱.بادمجان
به دنبال بادمجان‌هایی باشید که وزن مناسبی داشته باشد و سفت، براق و بدون چروک باشد. وقتی آنها را فشار می‌دهید، باید حالت کشسان داشته باشد نه اسفنجی. ساقه و سر آن باید سبز باشد نه قهوه‌ای. بادمجان را می‌توانید در نقطه‌ای سرد (نه یخچال) و به مدت ۳ تا ۵ روز نگهداری کنید. بادمجان‌ حساسیت زیادی نسبت به سرما دارد؛ حاوی اسید کلروژنیک است، نوعی آنتی‌اکسیدان فنول که می‌تواند از بروز بیماری‌هایی که به خاطر مولکول‌های رادیکال آزاد رخ می‌دهد پیشگیری کند. از طرفی آنتی‌اکسیدان قدرتمندی به نام آنتوسیانین دارد که امتیاز بارز آن، محافظت از عصب‌هاست و می‌تواند حافظه کوتاه‌مدت را ارتقاء داده و حساسیت ازبین‌برنده خلق و خو را برطرف کند.
۱۲.رازیانه
ریشه رازیانه باید رنگِ یکدستی داشته باشد، بی‌هیچ لکه قهوه‌ای و از طرفی خوشبو باشد. ریشه‌های کوچکتر آن دارای طعمی مثل طعم شیرین‌بیان هستند. برای نگهداری، برگ‌ها و ریشه‌های آن را جدا کرده و هر کدام را بی‌آنکه بشویید در یک کیسه پلاستیکی به مدت ۳ تا ۵ روز در یخچال نگهداری کنید. رازیانه سرشار از آنتول است – ماده مغذی گیاهی که باعث کاهش التهاب و خطر سرطان می‌شود.
۱۳.انجیر
انجیر باید نرم باشد اما وقتی به آن دست می‌زنید حالت وارفته نداشته باشد. از خریدن انجیرهایی که رویشان لک دارد یا بوی تندی دارند خودداری کنید. بهتر است انجیرهای تازه را داخل ظرفی ریخته و رویش را با دستمال آشپزخانه بپوشانید و وقتی حالت رسیده پیدا کرد آنها را بخورید. معمولا خیلی سریع روی انجیرها لکه پیدا می‌شود، بنابراین موقع جابه‌جا کردن آن بسیار مراقب باشید. انجیر سرشار از فیتوسترول‌هاست که باعث متعادل نگه داشتن میزان کلسترولتان می‌شود. از طرفی مقادیر کلسیم موجود در آنها باعث تقویت ساختار استخوان می‌شود.
۱۴.سیر
سیر تازه باید با توجه به اندازه‌اش سنگین باشد، با ساقه‌هایی که تنگِ هم چسبیده‌اند که وقتی آنها را فشار می‌دهید، سفت باشد. سیر را می‌توانید در مکان خنک و با تهویه مناسب و بیش از یک ماه نگهداری کنید. سیر حاوی ترکیبی به نام آلیسین است که می‌تواند با سرطان مبارزه کند و از طرفی دشمن نوعی باکتری‌ست که مسئول رشد زخم‌ معده است.
۱۵.گریپ‌فروت
گریپ‌فروتی انتخاب کنید که پوست نازکی داشته باشد و کمی بتوان آن را فشار داد. عیب‌های موجود در رنگ و سطح پوست این میوه هیچ تأثیری روی مزه ترش و شیرین آن ندارد.  می‌توانید گریپ‌فروت را به مدت دو تا سه هفته در یخچال نگهداری کنید. محتوای لیکوپن موجود در آن دارای خاصیت ضدسرطانی دارد و یک فنجان از آن حدود ۱۲۰ درصد از نیاز روزانه ویتامین C شما را تأمین می‌کند.
منبع: eatthis

سبزیجات سرخ شده به یک شرط بهتر از سبزیجات پخته‌اند

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ