۱۲ راه برای قوی نگه داشتن مغز

مهرناز زاوه
اگر می‌توانستیم علائم آلزایمر را به تاخیر بیاندازیم و زمان بیشتری با خانواده و دوستان خود باشیم، بهتر نبود؟ پس ذهن خود را آماده کنید و از این فعالیت‌ها برای تقویت مغزتان استفاده کنید.

دانشمندان هنوز به دنبال راهی برای جلوگیری از بیماری آلزایمر هستند، اما تحقیقات آنها نشان می‌دهد که فعال نگه داشتن مغز در طول زندگی می‌تواند علائم این بیماری را به تاخیر بیاندازد. برخی تحقیقات حاکی از به تاخیر افتادن علائم تا ۵ سال هستند. اگر می‌توانستیم علائم آلزایمر را به تاخیر بیاندازیم و زمان بیشتری با خانواده و دوستان خود باشیم، بهتر نبود؟ پس ذهن خود را آماده کنید و از ۱۲ فعالیت زیر که با ورزش آغاز می‌شوند، برای تقویت مغزتان استفاده کنید.
۱.ورزش
مطالعات محققان نشان می‌دهد که ورزش کردن فواید شناختی بسیاری دارد. دانشمندان یک بدن سالم را هم‌تراز یک ذهن سالم می‌دانند. پس قبل از شروع تمرین نرمش کنید و مطمئن شوید که پزشکتان برنامه تمرینی شما را تایید کرده باشد. ۳ بار در هفته پیاده‌روی آرام گزینه مناسبی خواهد بود.
۲.یادگیری زبان دوم
تحقیقات نشان می‌دهند که علائم آلزایمر در افرادی که دو زبانه هستند، به شکل قابل‌توجهی به تاخیر می‌افتد. با این حال، مشخص نیست این اتفاق چرا و چگونه رخ می‌دهد. یک توجیه این است که مغز دوزبانه‌ها کسورات ناشی از آلزایمر را جبران می‌کند و باعث می‌شود که این افراد آسیب کمتری از علائم آلزایمر ببینند. اکثر تحقیقات روی کسانی انجام گرفته است که در تمام عمرشان دوزبانه بوده‌اند؛ اما شروع یادگیری زبان دوم در هیچ سنی دیر نیست. شما می‌توانید با شرکت در کلاس‌های آموزشی عمومی یا از طریق خودآموزها یک زبان جدید بیاموزید.
۳.نواختن یک آلت موسیقی
آیا ساز می‌زنید یا دوست دارید ساز بزنید؟ تحقیقات دانشمندان نشان می‌دهد که موسیقی از بخش متمایزی از مغز استفاده می‌کند که از بخش مربوط به صحبت کردن یا نوشتن جداست. به عنوان مثال، افرادی که سکته مغزی کرده‌اند و مشکل گفتاری دارند، به راحتی می‌توانند ترانه مورد علاقه خود را با آواز بخوانند.
استفاده از بخش‌های مختلف مغز از شما در برابر آلزایمر محافظت نمی‌کند، اما تحقیقات نشان داده که افراد مبتلا به فراموشی به موسیقی واکنش خوبی نشان می‌دهند. حداقل می‌توان گفت که موسیقی چیز لذت‌بخشی است و می‌شود با آن وقت گذراند.
۴.حفظ کردن
آیا کتاب، شعر یا ضرب‌المثل محبوبی دارید؟ برنامه‌ریزی کنید که هر هفته یکی دو شعر حفظ کنید. چیزی را انتخاب کنید که مفید باشد و ذهن‌تان را درگیر کند. با این کار، نه تنها مغزتان را به کار می‌گیرید، بلکه از واژگانی که حفظ کردید نیز در طول روز استفاده می‌کنید.
۵.بازی 
بازی‌های استراتژیک را امتحان کنید. شما می‌توانید به صورت فردی یا با دیگران به صورت آنلاین بازی کنید. بازی‌های سرگرم کننده مثل شطرنج، پل‌سازی یا بازی‌های معمایی و تعقیب و گریز گزینه‌های خوبی هستند. بازی‌های استراتژیک بر خلاف بازی‌های شانسی، مغزتان را بیشتر به چالش می‌کشند.
۶.خواندن کتاب
کتاب همیشه در دسترس است. حالا که تمام کتاب‌ها به صورت آنلاین هم در دسترس هستند، دیگر نیاز نیست حتی از خانه بیرون بروید. اگر از خواندن لذت می‌برید، سعی کنید یک کتاب متفاوت با ژانر همیشگی خود بخوانید. به عنوان مثال، اگر از خواندن کتاب‌های عاشقانه لذت می‌برید، سعی کنید کتابی در مورد باغبانی یا برنامه‌ریزی مالی بخوانید. همچنین می‌توانید در یک باشگاه کتاب عضو شوید تا پس از خواندن کتاب درباره آن به بحث و تبادل نظر بپردازید.
۷.حل کردن پازل
جدول کلمات متقاطع، سودوکو و پازل‌های به هم ریخته مغز شما را فعال نگه می‌دارند. سعی کنید حل کردن پازل را به بخشی از روال روزانه خود تبدیل کنید.
۸.سفر کردن
اگر از تماشای مناظر لذت می‌برید، چیزی بهتر از سفر نخواهد بود. تجربیات جدید و مواجهه با شرایط ناآشنا می‌تواند ذهن شما را درگیر کند. البته شواهدی مبنی بر تاثیر مستقیم سفر با کاهش خطر ابتلا به بیماری آلزایمر وجود ندارد؛ اما سفر به کاهش سطح استرس کمک می‌کند که خود به عنوان یکی از عوامل مرتبط با فراموشی در نظر گرفته می‌شود.
۹.محاسبه مسائل ریاضی
به جای استفاده از ماشین حساب یا برنامه‌های محاسباتی آنلاین سعی کنید از مغزتان برای حل مسائل ریاضی استفاده کنید. توجه به مهارت‌های ریاضی باید بخشی از برنامه هفتگی شما باشد. آیا نوه دارید؟ کمک کردن به نوه‌ها در حل کردن مسائل ریاضی می‌تواند به نفع هر دوی شما باشد.
۱۰.شرکت در کلاس‌های آموزشی
آیا به نقاشی علاقه دارید؟ در یک کلاس هنری ثیت نام کنید. آیا در کار تعمیرات مهارت دارید؟ در کلاس‌های فنی شرکت کنید. شاید حتی بتوانید یک مدرک پیشرفته بگیرید. تحصیل هیچ محدودیت سنی ندارد. شما می‌توانید به روش‌های مختلف، چیزهایی را که یاد می‌گیرد به ذهن بسپارید.
۱۱.مشارکت اجتماعی
گذراندن وقت با دیگران، صحبت کردن در مورد آخرین اخبار سیاسی، ورزشی، اتفاقات داخل خانواده و خنده در کنار همدیگر از جمله فعالیت‌های مفید اجتماعی است. اگر مغز را به عنوان یک عضله در نظر بگیرید، باید آن را به روش‌های مختلف تقویت کنید. به عنوان مثال، خندیدن برای ذهن، بدن و قلب شما مفید است.
۱۲.داوطلب شدن
داوطلب شدن می‌تواند چند راهبرد مختلف را در بر بگیرد. به عنوان مثال، شما می‌توانید هفته‌ای یک بار به یک دانش‌‌آموز مقطع ابتدایی درس بدهید. تدریس می‌تواند شامل مهارت‌های اجتماعی، خواندن یا ریاضی باشد؛ یا حتی بازی و یاد گرفتن یک زبان جدید را شامل شود. کارهای داوطلبانه یکی از راه‌هایی است که می‌توانید از آن برای به اشتراک گذاشتن قابلیت‌های خود استفاده کنید تا هم خود و هم دیگران را از این قابلیت‌ها بهره‌مند سازید.
منبع: thehealthsite

هفت توصیه برای تقویت حافظه

روش‌های موثر برای تقویت حافظه

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ