مواد غذایی کلیدی برای کودکان گیاهخوار-قسمت اول

مهرناز زاوه
تمام والدین دوست دارند از این مسئله مطمئن شوند که کودکشان غذای خوب خورده و رشد خوبی دارد. در اینجا می‌خواهیم به مواد مغذی مهمی بپردازیم که برای کودکانی که پروتئین حیوانی نمی‌خورند اهمیت فراوانی دارد.

یکی از نگرانی‌های ما پدر و مادرها زمانی است که بچه‌ها غذایشان را تمام نمی‌کنند و یا کلا یک وعده غذایی را نمی‌خورند. معمولا نگران این هستیم که آیا میوه و سبزیجات به اندازه کافی می‌خورند یا نه. والدینِ کودکانی هم که رژیم غذایی گیاهی را دنبال می‌کنند از این قاعده مستثناء نیستند و چه بسا نگرانی‌های آنها بیشتر باشد؛ چرا که رژیم غذایی گیاهی با رژیم‌های عادی کاملا متفاوت است. تمام والدین دوست دارند از این مسئله مطمئن شوند که کودکشان غذای خوب خورده و رشد خوبی دارد. در اینجا می‌خواهیم به مواد مغذی مهمی بپردازیم که برای کودکانی که پروتئین حیوانی نمی‌خورند اهمیت فراوانی دارد.
نکته‌ای که باید یادآوری کنیم این است که تمام رژیم‌های گیاهی مثل هم نیستند. در رژیم‌های گیاهی مختلف، ممکن است غذاهای متفاوتی وجود نداشته باشد.
-گیاهخواران شیر و تخم‌مرغ‌خوار، اصلا گوشت حیوانی نمی‌خورند، اما در وعده‌های غذایی‌شان تخم‌مرغ و محصولات لبنی وجود دارد.
-گیاهخواران ماهی‌خوار که ماهی می‌خورند، اما گوشت سایر حیوانات را نمی‌خورند.
-و دسته سوم هم گیاهخوارانی هستند که گوشت هیچ نوع حیوانی را نمی‌خورند.
اگر به هر یک از این‌ها در چارچوب میزان ماده مغذی‌شان فکر کنیم، باید بدانیم که مواد مغذی خاصی وجود دارد که با توجه به این مسئله که کدام غذاها در این رژیم‌ها وجود ندارد،‌ می‌تواند عامل نگرانی محسوب شود. هر کدام از این رژیم‌ها می‌تواند فاقد مواد مغذی متفاوتی باشد و این به دلیل نوع غذاهایی است که در آن وجود ندارد. از آنجایی که تمام رژیم‌های غذایی شبیه هم نیستند، بنابراین تمام کودکان هم مثل هم نیستند. با توجه به سن و مرحله رشد، نیازهای غذایی آنها هم با هم تفاوت خواهد داشت.
از میان تمام کودکان، این نوزادان و کودکان نوپا هستند که بیشترین میزان رشد را دارند. نوزادان بیشترین میزان مواد مغذی خود را از شیر مادر و یا شیرخشک به دست می‌آورند. زمانی که شروع می‌کنند به خوردن غذاهای جامد، در اغلب مواقع این رژیم حاوی غلات غنی ‌شده با آهن است که بسیاری از نگرانی‌های غذایی مرتبط با رژیم‌های گیاهی آنها را برطرف خواهد کرد. 
به خاطر داشته باشید که نگرانی‌های غذایی مربوط به کودکان نوپا تا حد زیادی متفاوت است. سطح نیازهای غذایی کودکان و یا کودکان ۱ تا ۴ ساله به مراتب بالاتر است و علتش آن است که آنها در دوره رشد سریع قرار دارند. به دلیل این دوره رشد، مصرف مواد مغذی در آنها اهمیت فراوانی پیدا می‌کند. کودکان باید به جای هر وعده غذایی، هر چند ساعت غذاهایی با کالری بالا و اسنک بخورند. مکمل‌ها برای کودکان گیاهخوار می‌تواند نقشی مهم در دوران رشد ایفا کند. با هم به بررسی برخی از غذاهای مهم برای کسانی که رژیم غذایی گیاهی دارند یا گیاهخوارند می‌پردازیم.
پروتئین برای کودکان گیاهخوار
با این‌که کودکان اصلا نیازی به این ندارند که رژیم‌های غذایی سرشار از پروتئین داشته باشند، اما برای رشد سالم، به مقدار کافی پروتئین نیازمندند. پروتئین برای رشد اهمیت فراوانی دارد، چرا که پروتئین‌ها، سدهای ساختاری عضلات سالم تلقی می‌شوند. برخی از منابع غنی پروتئین در یک رژیم غذایی گیاهی برای کودکان عبارت است از:
-محصولاتی که حاوی سویا هستند مانند شیرسویا، توفو و دانه‌های سویای سبز
-حبوبات شامل انواع لوبیا، عدس و نخود
-آجیل و کره دانه‌های گل آفتابگردان
هر کودک به ازای هر یک کیلوگرم از وزنش به ۱ گرم پروتئین نیاز دارد. بنابراین یک بچه ۳ ساله که حدود ۱۳.۶ کیلوگرم وزن دارد، باید ۱۵ گرم پروتئین در روز مصرف کند.
چربی برای کودکان گیاهخوار
وقتی درباره چربی در رژیم غذایی کودکان صحبت می‌کنیم، اغلب صحبتمان پیرامون این است که مبادا آنها چربی زیادی مصرف کنند. اما درباره کودکانی که رژیم غذایی گیاهی دارند، باید حواسمان باشد که آنها در اکثر مواقع کمتر از حد نیازشان چربی مصرف می‌کنند. همانطور که می‌دانید مصرف چربی برای ساختن عصب‌ها و بافت‌های مغزی و نیز فراهم کردن انرژی برای کودکی که در دوران رشد است، اهمیت فراوانی دارد.
برخی از منابع غنی چربی عبارتند از آووکادو، زیتون، آجیل، روغن زیتون و سایر روغن‌ها. این مواد سرشار از چربی‌های اشباع ‌نشده‌اند که برای بدن تأثیر بسزایی دارند. کودکان باید ۳۰ تا ۳۵ درصد از کل کالری خود را از چربی‌ها به دست بیاورند.
منبع: parenting

جایگزین‌های مناسب برای کودکان مبتلا به آلرژی غذایی

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ