اگر دوست دارید کودک‌تان باهوش‌تر شود، او را یک هفته بیشتر در شکم‌تان نگه دارید

مهرناز زاوه
تحقیقات نشان می‌دهد اگر بچه را یک هفته بیشتر داخل رحم نگه دارید، این مسئله به ارتقاء توانایی ذهنی او کمک می‌کند اما ممکن است کمی برایش خطر ناتوانی فیزیکی را به همراه داشته باشد.

تحقیقات نشان می‌دهد اگر بچه را یک هفته بیشتر داخل رحم نگه دارید، این مسئله به ارتقاء توانایی ذهنی او کمک می‌کند اما ممکن است کمی برایش خطر ناتوانی فیزیکی را به همراه داشته باشد. بچه‌هایی که دیر به دنیا می‌آیند – یعنی در هفته چهل و یکم از بارداری – تا حد مختصری در قالب بچه‌های باهوش دسته‌‌بندی شده و امتیازهای بالاتری در تست‌های استاندارد نسبت به سایر بچه‌هایی کسب می‌کنند که طی یک دوره کامل بارداری یا در هفته چهلم آن به دنیا می‌آیند. با این حال، بچه‌هایی که در هفته چهل و یکم به دنیا می‌‌آیند، نسبت به بچه‌‌هایی که ظرف ۴۰ هفته به دنیا می‌آیند میزان بروز ناتوانی‌های فیزیکی در آنها بیشتر خواهد بود. 
یافته‌ها نشان می‌دهد در حالی‌که ۴۰ هفته، امن‌ترین و مناسب‌ترین زمان برای زایمان بیشتر بچه‌ها محسوب می‌شود، اما بارداری‌های ناکامل می‌تواند تأثیرات زیادی بر روی کودک در دوران مدرسه داشته باشد.
محققان، یافته‌های این تحقیق را از ۱.۵ میلیون آمار زایمان نوزادان در فلوریدا بین سال‌های ۱۹۹۴ تا ۲۰۰۲ به دست آوردند. آنها ارتباط بین اطلاعات شناسنامه و آمار مدارس را هم بین سال‌های ۱۹۹۸ تا ۲۰۱۳ مورد بررسی قرار داده و با هم مطابقت دادند. بچه‌هایی که در هفته چهل و یکم از بارداری به دنیا آمده بودند در تست‌هایی که در کلاس سوم تا هشتم به آنها داده می‌شد، عملکرد بهتری داشتند. این کودکان حدود ۲.۸ درصد نسبت به آنهایی که طی دوران کامل بارداری یعنی چهل هفته به دنیا آمده بودند باهوش‌تر بودند و ۳.۱ درصد احتمال مشکلات شناختی در آنها کمتر گزارش شد. از طرفی میزان بروز ناتوانی‌های فیزیکی در آنها ۲.۱ درصد بیشتر از سایر کودکان بود که مستلزم رسیدگی بیشتر در مدرسه خواهد بود. ناتوانی‌های فیزیکی بیشتر شامل آسیب‌شناسی گفتاری و نیز اختلالات حسی و بیماری‌های ارتوپدی بوده و ممکن است باعث شود که این بچه‌ها مدام در خانه و یا در بیمارستان بستری باشند.
منبع: parenting

برای تقویت هوش کودک در بارداری چه کنیم؟

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ