نکات ایمنی برای سالم نگه داشتن غذاها در تابستان

مهرناز زاوه
به منظور پیشگیری از مسمومیت غذایی و یا مراجعه به پزشک، سعی کنید همیشه آداب غذا خوردن در فضای آزاد را در تابستانِ پیشِ رو رعایت کنید.

تابستان، فصل برپا کردن باربیکیو در بالکن یا حیاط، پیک‌نیک‌های کنار رودخانه و یا دورهمی‌های عصرانه است. واقعا چه چیزی بهتر از لذت بردن از آب و هوای تازه همراه با فعالیت در محیط بیرون و یا شام خوردن با خانواده در فضای آزاد است؟ یکی از چیزهایی که شاید دوست نداشته باشید در دورهمی‌های فضای آزاد برایتان رخ دهد، خطرهای پنهانی هستند که نمی‌توانید آنها را ببینید؛ منظورمان بیماری‌های قابل انتقال از هوا است. پس به منظور پیشگیری از مسمومیت غذایی و یا مراجعه به پزشک، سعی کنید همیشه آداب غذا خوردن در فضای آزاد را در تابستانِ پیشِ رو رعایت کنید. به خاطر داشته باشید که مسمومیت غذایی می‌تواند ظرف چند ساعت بعد از صرف غذا آغاز شود و تا چند روز بعد از خوردن غذاهای فاسد ادامه داشته باشد. برخی از علائم شایع این نوع مسمومیت‌ها عبارت است از گرفتگی‌های شکمی و درد، استفراغ، اسهال و یا تب. علائم حادتر عبارت است از کم‌آبی و وجود خون در استفراغ یا مدفوع. اگر به هر یک از این علائم دچار شدید و شک داشتید که آیا مسمومیت غذایی است یا نه، بلافاصله با پزشکتان تماس بگیرید. در اغلب مواقع، این نوع علائم ظرف چند روز به خودیِ خود برطرف می‌شود، اما گاهی اوقات پزشک مجبور می‌شود آنتی‌بیوتیک تجویز کند.
غذاهای خام حاوی نوعی باکتری هستند که حین فرآیند پختن غذا از بین می‌روند. تلفیق غذاهای خام آلوده و غذاهای پخته هم می‌تواند شما را در معرض خطر مسمومیت قرار دهد. سعی کنید همیشه ظرف‌ها و وسایل غذاخوری را پیش از استفاده مجدد و سرو غذاهای پخته یا خام یا غذاهای دریایی با آب داغ و مایع ظرفشویی بشویید.
اگر در فضای آزاد و در جایی آشپزی می‌کنید که جای مناسبی برای شستن دست‌ها ندارد، از ژل‌های پاک‌کننده آنتی‌باکتریال استفاده کنید. از مچ دست شروع کنید و لای انگشتانتان را حسابی بمالید و مطمئن شوید که زیر ناخن‌هایتان حسابی تمیز شده است. ژل آنتی‌باکتریال را می‌توانید به اندازه یک بند انگشت روی دستتان بریزید و استفاده کنید. 
هرگز ‌غذا را پیش از پختن برای سرد شدن یا خواباندن در گوشت، روی پیشخوان آشپزخانه یا بیرون روی میز پیک‌نیک نگذارید. باکتری‌هایی که از راه غذا منتقل می‌شوند، وقتی غذا سرد شده یا در هر جایی غیر از یخچال در گوشت و چاشنی خوابانده ‌شود، سریع‌تر انتقال پیدا می‌کنند. اگر تصمیم گرفته‌اید چاشنی‌تان را به عنوان سس استفاده کنید، از این مسئله مطمئن شوید که مقداری از آن را برای آنکه دیرتر روی غذا بریزید کنار گذاشته‌اید. هرگز از میزان اضافه‌ای که پروتئین خام را در آن خوابانده‌اید استفاده نکنید چرا که منجر به بروز مشکلات روده‌معده‌ای شده و بعد از صرف شام، باعث کاهش لذت آن می‌شود.
وقتی پای مهمانی به میان می‌‌آید و همه احساس شادی و خوشحالی دارند، احتمال آنکه یادتان برود که چه مدت است غذا در فضای بیرون مانده بسیار زیاد خواهد بود. غذاهای گرم و سرد نباید بیش از دو ساعت در فضای بیرون بماند. اگر می‌بینید خورشید عمیقا در حال تابیدن و گرمای هوا زیاد است، حواستان باشد که غذا بیشتر از یک ساعت بیرون نماند. غذاهای داغ را باید در ورق‌های آلومینیومی به خوبی بپیچید تا گرم بمانند. اگر می‌خواهید در فضای آزاد مرغ یا بوقلمون بپزید، حتما مطمئن شوید که به خوبی پخته شده است. تمام غذاهای داغ باید ظرف دو ساعت بعد از پخته شدن یا خواباندن در مواد، خورده و مصرف شود.
غذاهای سرد، سالادهایی که سس مایونز دارند، پنیر و محصولات لبنی و دسرها را باید لابه‌لای یخ نگهداری کرد. وقتی یخ آب می‌شود، باید به خوبی آن را آبکشی و تخلیه کرده و روی غذاها را پوشاند. مادامی که این نوع غذاها در سرمای مناسب نگهداری شوند و رویشان پوشیده باشد، هیچ مشکلی وجود نخواهد داشت. هرگز غذاها یا نوشیدنی‌هایی را نخورید که برای مدت طولانی بدون درپوش و در فضای باز مانده‌اند. غذاهایی که این وضعیت را دارند باید دور ریخت. هم‌چنین به خاطر داشته باشید اگر مهمانی‌تان در جای دوری برگزار می‌شود، از گذاشتن کولمن در صندوق عقب خودداری کنید. این مکان‌ها، مکا‌ن‌هایی هستند که گرما را در خود نگه می‌دارند و باعث می‌شود غذاهایی که می‌خواهید سرد بمانند، در این فضاها گرم شوند. 
اگر به ظرفشویی و یا آب تمیز دسترسی ندارید، قبل از آنکه خانه را ترک کنید بهتر است تمام میوه‌ها و سبزیجات را آماده کرده و حسابی بشویید. هر نوع باکتری‌ای روی پوست می‌تواند هنگام برش دادن میوه‌ها با چاقو به آنها منتقل شود و شما و مهمانانتان را در معرض خطر مسمومیت سالمونلا قرار دهد. همیشه قبل از استفاده از چاقو برای بریدن میوه‌ها و سبزیجات، آن را حسابی بشویید.
منبع: mayoclinic

چطور در شب‌های گرم تابستان راحت بخوابیم؟

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ