درمان گزش انواع حشرات-قسمت اول

مهرناز زاوه
زنبورها، پشه‌ها و سایر حشرات در فصل تابستان با تمام قدرت حضور دارند. بنابراین از راهنمایی‌های ما برای جلوگیری و درمان گزش این حشرات استفاده کنید.

زنبورها، پشه‌ها و سایر حشرات در فصل تابستان با تمام قدرت حضور دارند. بنابراین از راهنمایی‌های ما برای جلوگیری و درمان گزش این حشرات استفاده کنید. نیش حشرات یک خطر فصلی است که می‌تواند به راحتی روز‌تان را خراب کند. برجستگی‌های قرمزرنگ، خارش، درد و واکنش‌های آلرژیک از جمله پیامدهای رایج نیش حشرات هستند. در ادامه شما را با بدترین علائم ناشی از گزش حشرات آشنا کرده و نحوه درمان آنها را با شما در میان می‌گذاریم.
تاکتیک‌های پیشگیرانه
در هوای گرم و غبارآلود بیرون نروید: آب و هوای گرم، آفتابی و بدون باد، شرایط مورد علاقه بسیاری از حشرات است. بنابراین قبل از بیرون رفتن نگاهی به وضعیت پیش‌بینی هوا بکنید تا حتی‌الامکان از نیش حشرات در امان باشید. اگر داروی خاصی مصرف می‌کنید، از پزشک خود بخواهید یک ماده دفع‌کننده مناسب به شما معرفی کند.
سنبل هندی بسوزانید: بیشتر حشرات از بوی روغن سنبل هندی و روغن اوکالیپتوس بی‌زارند؛ بنابراین می‌توانید با سوزاندن برگ این گل‌ها از خطر گزش حشرات در حیاط پشتی خانه خود در امان باشید. روغن اوکالیپتوس نیز می‌تواند پشه‌ها را دور نگه دارد. همچنین می‌توانید از مواد دافع حشرات که حاوی DEET هستند استفاده کنید. البته این مواد برای همه مناسب نیستند و نباید در جایی که کودکان خردسال حضور دارند استفاده شوند. اگر از داروی خاصی استفاده می‌کنید، پیش از به‌کارگیری مواد دافع حشرات با پزشک خود مشورت کنید.
از پوشیدن رنگ‌های روشن خودداری کنید: حشرات به رنگ روشن علاقه دارند، بنابراین تا حد امکان رنگ‌های خنثی بپوشید، با بلوز آستین بلند و شلوار و کلاه. همچنین وقتی پیک‌نیک می‌روید، از زیراندازهای روشن استفاده نکنید.
وقتی کنار آب نشسته‌اید یا روی چمن راه می‌روید، مراقب باشید: خرمگس و پشه به آب علاقه دارند، بنابراین سعی کنید در این مکان‌ها دست و پایتان را کاملا بپوشانید. کنه نیز عاشق چمن و زمین‌های جنگلی است. بنابراین اگر خیال رفتن به جنگل را دارید، لباس‌های کوتاه نپوشید.
از حرکت دادن دست‌تان در کنار زنبور عسل خودداری کنید: این کار به احتمال زیاد واکنش متقابل آنها را در پی خواهد داشت و شانس نیش خوردن شما را افزایش خواهد داد. بنابراین اگر در اطراف‌تان کندوی زنبور عسل دیدید، به آرامی از آنجا دور شوید.
پشه
پشه یک حشره کوچک است. انواع مختلفی از آنها وجود دارد که خوشبختانه اغلب حامل ویروس نیستند.
نحوه درمان گزش پشه
•اگر پشه شما را نیش زده، یک پارچه خنک و مرطوب روی محل گزش بگذارید تا از احساس خارش و پوسته‌پوسته شدن آن نقطه جلوگیری شود.
•اگر خارش شدید دارید و نمی‌توانید بخوابید، از پزشک‌تان بخواهید برایتان یک پماد تجویز کند. پماد هیدروکورتیزون به تسکین خارش کمک می‌کند.
•قرص و شربت آنتی‌هیستامین نیز به کاهش خارش می‌کند. از پزشک خود بپرسید کدام آنتی‌هیستامین برایتان مناسب‌تر است.
ریزپشه
این موجودات کوچک در هوای گرم، مرطوب و ابری پرواز می‌کنند. نیش آنها دردناک است و به تناسب محل گزش باعث تورم شده و ایجاد خارش می‌کند.
نحوه درمان گزش ریزپشه
از پزشک خود بخواهید چیزی مثل پماد هیدروکورتیزون برای تسکین خارش‌تان تجویز کند. از خاراندن محل گزش خودداری کنید چون با این کار به پوست‌تان آسیب می‌رسانید و ممکن است منجر به عفونت ‌آن شوید. اگر محل گزش التیام نیافته یا عفونی شده، به پزشک معالج خود مراجعه کنید.
زنبور
عمدتا دو نوع زنبور وجود دارد؛ یکی زنبور عسل که تهاجمی‌تر است و دیگری زنبور درشت. زنبور عسل نیش خود را در محل گزش باقی می‌گذارد و می‌میرد. اما زنبورهای درشت بدون آنکه نیش خود را از دست بدهند، شما را نیش خواهند زد.
نحوه درمان گزش زنبور
نیش زنبور در اکثر موارد درد دارد و باعث ایجاد تورم می‌شود. تورم ناشی از گزش زنبور معمولا پس از ۲۴ ساعت برطرف می‌شود. از این رو، به عنوان یک واکنش موضعی شناخته می‌شود. اگر یک زنبور شما را نیش زد، سریعا نیش را با استفاده از یک کارت بانکی یا ناخن از محل گزش بیرون بیاورید.
منبع: health

به این دلایل پشه‌ها را به خودتان جذب می‌کنید

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ