اشتباهات غذایی در دوران پس از یائسگی-قسمت اول

مهرناز زاوه
اگر در دوران پس از یائسگی هستید و رژیم غذایی‌تان عمل نمی‌کند، احتمالا مرتکب یکی از این اشتباهات شده‌اید.

اگر در دوران پس از یائسگی هستید و رژیم غذایی‌تان عمل نمی‌کند، احتمالا مرتکب یکی از اشتباهات زیر شده‌اید. در وهله اول، می‌بایست وزن خود را کم کنید. یائسگی صرفا دوره‌های قاعدگی شما را متوقف نمی‌کند، بلکه سطح هورمون‌های بدن‌تان را نیز به شکل قابل‌توجهی تغییر می‌دهد. به علاوه، بر روند پردازش مواد غذایی و انباشت چربی در بدن و همچنین نگرش شما نسبت به بدن‌تان اثر می‌گذارد. از این رو، تغییر رژیم غذایی و توجه به انجام ورزش در این دوران از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.
اگر از تلاش برای کم کردن وزن خسته‌اید یا فکر می‌کنید به اندازه کافی متناسب نیستید، احتمالا مرتکب یک اشتباه بزرگ شده‌اید. خبر خوب این است که این اشتباهات قابل اصلاح هستند!
پایبندی به یک برنامه تمرینی
بعضی افراد سال‌ها در یک گروه پیاده‌روی می‌مانند و از صحبت کردن با هم‌گروهی‌هایشان حین پیاده‌روی لذت می‌برند. اما بعضا با وجود ۳۰ دقیقه پیاده‌روی روزانه در طول هفته نمی‌توانند وزن کم کنند.
لیزا جین، مربی تناسب اندام در این باره می‌گوید: «دلیل عدم موفقیت در کاهش وزن این است که بدن شما به اندازه کافی تحت فشار قرار نمی‌گیرد. در این سن، باید در مورد نحوه ورزش کردن‌تان تجدیدنظر کنید. بدن انسان یک ماشین هوشمند است و به سرعت خود را با شرایط ثابت وفق می‌دهد. بنابراین، باید در انجام ورزش‌های هوازی کمی خلاق‌تر باشید و خود را به چالش بکشید.»
بالا بردن ضربان قلب، سوخت و ساز بدن را افزایش می‌دهد و کمک می‌کند که چربی‌های بیشتری سوزانده شود. وقتی بدن قادر باشد چربی بیشتری بسوزاند، روند کاهش وزن تسریع می‌یابد. این مسئله فقط در مورد ورزش‌های قلبی نیست، بلکه درباره تمرینات مقاومتی هم صدق می‌کند. وزنه زدن یا استفاده از کش‌های مقاومتی کمک می‌کند که عضله بسازید. هر چقدر توده عضلانی بیشتری داشته باشید، چربی بشتری خواهید سوزاند، حتی اگر در حال استراحت باشید. عضلات به افزایش تراکم مواد آلی در استخوان کمک می‌کنند و با پشتیبانی از ساختار عضلانی اسکلتی بدن با پوکی استخوان مقابله می‌کنند.
راه حل: در یک کلاس ورزشی جدید ثبت‌نام کنید. ورزشی که پیش از این هرگز امتحان نکرده‌اید. ممکن است در ابتدا کمی سخت باشد، اما با پشتکار مناسب می‌توانید کم کم بر آن مسلط شوید. در آن زمان، حتی ممکن است به کلاس‌های‌تان علاقمند شوید! ورزش کردن در گروه کمک می‌کند که با افراد دیگر آشنا شوید و از آنها پشتیبانی بگیرید. پشتیبانی دیگران کمک می‌کند که به برنامه تمرینی خود پایبند شوید و آن را ادامه دهید.
تغذیه سالم، اما همان مقدار همیشگی
سالم غذا خوردن به خودی خود یک اشتباه نیست، اما اگر هر بار از همان غذاهای سالمی استفاده کنید که همیشه می‌خورید، به احتمال زیاد از مزایای آنها بهره‌مند نخواهید شد.
شاید همیشه میوه و سبزیجات تازه، محصولات سبوس‌دار، چربی‌های سالم و گوشت بدون چربی یا ماهی می‌خورید؛ اما باید این نکته را در نظر بگیرید. حتی اگر رژیم غذایی شما یک رژیم بی عیب و نقص باشد، باید آن را بسته به شرایط موجود تغییر دهید. سوخت و ساز بدن همیشه همان سرعت همیشگی را ندارد و با رسیدن به سن ۳۰ سالگی، هر سال ۱٪ از سرعت آن کاسته می‌شود.
راه حل: وعده‌های غذایی بیشتر با حجم کمتر بخورید. به جای دنباله‌روی از روال همیشگی ۳ وعده غذا در روز، بهتر است هر ۳ ساعت یک میان وعده کوچک بخورید.
وقتی ۸ صبح از خواب بیدار شدید، صبح‌تان را با یک عدد تخم‌مرغ و یک تکه نان تست سبوس‌دار آغاز کنید؛ سپس، در ساعت ۱۱ صبح یک تکه پنیر و یک عدد سیب بخورید. همچنین می‌توانید کمی هویج میل کنید یا از سبزیجات پخته شده استفاده کنید. در حدود ساعت ۱ بعد از ظهر، کمی سالاد به عنوان پیش غذا بخورید و سپس در ساعت ۲، از گوشت، ماهی، برنج، ماکارونی، نان یا سیب‌زمینی به عنوان غذای اصلی استفاده کنید. در ساعت ۶ عصر یک کاسه ماست بخورید و در ساعت ۷ یک کاسه سوپ، کمی آجیل یا پنیر و میوه میل کنید. این رژیم غذایی کمک می‌کند که اشتهای کاذب‌تان را کنترل و در عین حال کالری کمتری مصرف کنید.
منبع: parenting

آیا جایگزینی هورمون روش درمانی مطمئنی برای کنترل یائسگی است؟

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ