آیا واقعا آب معدنی سرطان زاست؟!

faateme1366
شایداین شایعه به گوش شما هم رسیده باشد که در مورد آب‌های معدنی ایرانی می‌گویند که این آب‌ها مواد نگهدارند زیادی دارند و به همین دلیل تاریخ انقضای بالایی دارد یا می‌گویند که یکی از مواد نگه‌دارنده خطرناک که سرطان‌زا هم هست، فلوراید است.

این شایعات سال‌هاست که دهان به دهان می‌چرخد، در دوره‌ای اوج می‌گیرد، فروکش می‌کند و باز هم موج آن بعد از گذر زمان دوباره آغاز می‌شود. در برخی از این شایعات می‌گویند «شرکت‌های بسته‌بندی آب‌های معدنی، برای ماندگاری بیشتر آب‌، داخل آن به ازای هر یک لیتر نیم‌ میلی‌گرم فلوراید می‌ریزند. این ماده شدیدا نگه‌دارنده و بدون بو است و برای یک بدن ۱۰۰ کیلویی خطرناک و سرطان زا است. به همین خاطر هم است که در ایران تاریخ انقضای آب‌های معدنی چندین ماه است ولی در اروپا آب‌های معدنی فقط یک هفته اعتبار دارند.»

       بهروز جنت، مدیرکل نظارت و ارزیابی فراورده‌های خوراکی، آشامیدنی، آرایشی و بهداشتی سازمان غذا و دارو به خبرنگار سپید درباره فلوراید موجود در آب‌های آشامیدنی می‌گوید: «فلوراید در ایران به صورت عام به آب‌های آشامیدنی اضافه نمی‌شود و شاید شرکت‌های بسته‌بندی به صورت خاص این ماده را اضافه کنند.»

       حسین رستگار، مدیرکل آزمایشگاه‌های مرجع سلامت غذا و دارو نیز با رد سرطان‌زا بودن فلوراید موجود در آب‌های آشامیدنی، توضیح می‌دهد: «چنین اظهار نظری به لحاظ علمی کاملا غلط است باید توجه داشت که در آب‌های معدنی به طور طبیعی فلوراید وجود دارد و برخی از کارخانه‌ها تولیدکننده نیز به دلیل خاصیت نگه‌دارندگی و گندزدایی این ماده را با مقدار مشخص و استاندارد به آب‌های معدنی اضافه می‌کنند که این موضوع فقط مختص آب‌های معدنی کشور نیست بلکه تمام کشورها از این ماده در آب‌های معدنی‌شان استفاده می‌کنند.»

       جنت نیز در این خصوص می‌گوید: «فلوراید اصلا جز مواد نگه‌دارنده نیست و تنها برای دندان استفاده می‌شود. به همین خاطر برخی از کشورها تصمیم گرفتند تا آن را به آب‌های آشامیدنی خود اضافه کنند.»

تاریخ انقضای طولانی مدت یا کوتاه مدت؟

       مدیرکل آزمایشگاه‌های مرجع سلامت غذا و دارو با اشاره به تاریخ انقضای آب‌های آشامیدنی می‌گوید: «در این شایعه‌ها می‌گویند تاریخ انقضای آب‌های معدنی در اروپا تنها به مدت یک هفته است در صورتی که اصلا چنین موضوعی صحیح نیست و آب‌های معدنی تولیدی در کشورهای مختلف تا یک سال هم تاریخ انقضا دارند.»

       همچنین جنت می‌گوید در برخی از کشورها به دلیل ویژگی‌های خاصی که آن آب معدنی دارد در مدت کوتاهی آب آنها را از دست می‌دهد، تاریخ انقضا کوتاهی دارند. او می‌گوید: «به عنوان مثال برخی از آب‌ها ماده رادیواکتیو دارند و خاصیت آن آب همین ماده است که تنها مدت کوتاهی طول عمر دارد. این آب‌های معدنی بسته به نوع ماده موجود در آنها و کاربردی که دارند، تاریخ انقضای متفاوتی دارند.» به گفته این مقام مسئول خیلی از کشورهای دنیا خلاف آنچه در ایران رایج است، آب معدنی آب خاصی محسوب می‌شود که به صورت رایج مردم از آن استفاده نمی‌کنند بلکه آب آشامیدنی است که به صورت رایج در دسترس عموم قرار دارد.

منبع: روزنامه سپید

خطر نوشیدن آب سرد در اول افطار

8 راهکار ساده بـرای بـالا بـردن میـزان دریـافتـی آب درتـابستـان!

راهکار دوری از سرطان روده ای که تابستان باعث آن است!

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ
نظرات
محسن

محسن

1395-04-01 - 01:45 پاسخ

لطفا در مورد عصب معده بگوید چیکار کنم تا خوب بشم هر دکتری رفتم نتونسته درمان کنه