نوشابه های بدون قند مساوی پوسیدگی دندان؟

jalalvand
محققان می گویند، ترکیب شیمیایی اسیدها در برخی نوشابه های بدون قند به اندازه نوشابه های شیرین مضر است اما واقعا باعث پوسیدگی دندان هم می شوند؟ برای دانستن این موضوع حتما مطلب زیر را بخوانید.

قند با تامین انرژی باکتری ها، موجبات تکثیر آنها و ساخت جرم بر سطح دندان را فراهم می کند و به این ترتیب سرعت پوسیدگی دندان را افزایش می دهد.

به همین دلیل مردم به منظور حفظ سلامت خود تصمیم می گیرند تا رژیم های غذایی بدون قند را مصرف کنند اما دندانپزشکان هشدار می دهند که روی آوردن به مصرف نوشابه های بدون قند برای پیشگیری از پوسیدگی دندان کافی نیست.

محققان دانشگاه ملبورن می گویند: کاهش مصرف قند موجب کاهش خطر پوسیدگی دندان نمی شود چرا که مخلوط مواد شیمیایی و اسیدهای موجود در خوراکی ها و نوشابه های بدون قند می تواند همان اثر نوشابه های شیرین را داشته باشد.

بسیاری از مردم تصور می کنند که با کاهش مصرف نوشابه های شیرین می توانند پوسیدگی دندان را کاهش دهند اما ترکیب مواد شیمیایی و اسیدها در برخی خوراکی ها و نوشیدنی ها می تواند تاثیر مخربی بر سلامت دندان ها داشته باشد.

پوسیدگی دندان زمانی بروز می کند که اسید، بافت سخت دندان را حل می کند.

به گزارش ایرنا، محققان در یک مطالعه 23 نوشیدنی مختلف از جمله نوشابه های بدون الکل و نوشابه های ورزشی را مورد بررسی قرار دادند.

آنها متوجه شدند نوشابه های حاوی مواد افزودنی اسیدی و نوشابه هایی که سطح (pH) پایینی دارند، حتی اگر بدون قند نیز باشند، آسیب قابل توجهی به مینای دندان می زنند.

این مطالعه نشان داد که بیشتر نوشابه های بدون الکل و نوشابه های ورزشی، 30 تا 50 درصد موجب نرم شدن مینای دندان می شوند.

همچنین بر اساس نتایج این مطالعه، نوشابه های شیرین و نوشابه های بدون قند مانند آب های معدنی طعم دار باعث کاهش قابل توجه سطح مینای دندان می شود و در این زمینه تفاوت قابل توجهی میان این دو گروه نوشابه نیست.

همچنین از هشت نوشابه ورزشی که در این مطالعه مورد بررسی قرار گرفتند، همه نوشابه ها به غیر از 2 نوشابه ای که کلسیم بیشتری داشتند، باعث کاهش مینای دندان شدند.

منبع: جام جم سرا

لینک مرتبط: آیا نوشابه های انرژی زا واقعا تاثیر دارند؟

خطر نوشابه ها را در افطار جدی بگیرید!

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ