افراد روزه این نوشیدنی ها را فراموش نکنید!+ طرز تهیه سحری جنوبی

jalalvand
روزه داران با گرمای زیاد هوا آب زیادی از بدنشان دفع می شود و با ننوشیدن آن ممکن است به خود آسیب بزنند! اما این کار چاره ای دارد. افراد روزه دار می توانند آب از دست رفته خود را در افطار و سحری جبران کنند. البته هر نوشیدنی مناسب نیست، پس بهتر است از نوشیدنی های ضد عطش مخصوصی برای این کار استفاده کنید!

شربت سکنجبین خیار

این شربت که یکی از معروف‌ترین و پرخاصیت‌ترین نوشیدنی‌ها در طب سنتی ایران است، علاوه بر آن که باعث افزایش نشاط می‌شود، تاثیرات درمانی و شفابخشی زیادی دارد و برای رفع تشنگی نیز بسیار مفید است.

برای تهیه این نوشیدنی قبل از هر چیز لیمو ترش را پوست بگیرید و فیله آن را جدا کرده و همراه عرق نعناع درون پارچ مخلوط کن بریزید.

پس از آن خیار را خوب شسته و رنده کنید و به مواد داخل پارچ اضافه کنید. بعد از مخلوط شدن این مواد، آنها را درون لیوان بریزید و به اندازه شیرین شدن آن سکنجبین به لیوان‌ها اضافه کنید.

می‌توانید با کم و زیاد کردن میزان سکنجبین یک شربت سکنجبین ـ خیار شیرین یا کم شیرین تهیه کنید. بهترین روش برای تزئین این نوشیدنی خوش آب و رنگ آن است که پس از اضافه کردن چند قطعه یخ به داخل لیوان، با یک برش نازک لیموترش و کمی نعنای تازه آن را تزئین کنید.

تخم شربتی و گلاب و عسل

تخم شربتی (تخم ریحان) علاوه بر منبع غنی کلسیم و پتاسیم، برای جلوگیری از تشنگی نیز بسیار مفید است. برای تهیه این مقوی انرژی‌زا، تخم شربتی‌ها را چند دقیقه در آب بخیسانید که لایه ژله مانندی دور آن تشکیل شود، بعد با اضافه کردن آب لیموی تازه و عرق بهارنارنج و بیدمشک و عسل، آن را به نوشیدنی‌ای مناسب برای افطار و سحری تبدیل کنید.

شربت خاکشیر یخمال

این شربت یکی از سنتی‌ترین نوشیدنی‌های رفع گرمازدگی و تشنگی است. دانه‌های خاکشیر وقتی درون آب قرار می‌گیرند، می‌توانند چند برابر وزن خود آب جذب کرده و متورم شود. در نتیجه این دانه‌ها آب زیادی را در بدن نگه داشته و وقتی بدن به تعریق افتاده و با کمبود آب مواجه می‌شود از ذخیره آب آنها استفاده می‌کند؛ بنابراین مصرف این شربت در روزهای روزه‌داری بسیار مفید است.

برای تهیه آن اول خاکشیر را بشویید و با خیساندن آن به مدت یکی دوساعت بگذارید خاکشیرها ته‌نشین و از شن‌ها جدا شوند. بعد با اضافه کردن آبلیمو، خرده‌های یخ، عسل و گلاب، شربت ضدگرمازدگی شما آماده است.

سحری از جنوب غربی ایران

رنگینک شیرازی

رنگینک یکی از مقوی‌ترین و خوشمزه‌ترین شیرینی‌های ایرانی است و به لحاظ داشتن خرما در میان ساکنان شهرهای جنوبی کشور بخصوص استان‌های فارس، خوزستان و کرمان که دارای نخلستان‌های زیادی است، طرفداران زیادی دارد.

استفاده از رنگینک در وعده صبحانه هم در بعضی از شهرها متداول است. این شیرینی بسیار مقوی است و خوردن آن در وعده سحری در ماه مبارک رمضان برای کسانی که زمان بیشتری را بیرون از منزل به کار و فعالیت می‌گذرانند بسیار مفید است و باعث حفظ انرژی در طول روز می‌شود. برای تهیه رنگینک به این مواد نیاز داریم:

خرمای سیاه: 500 گرم

آرد گندم: 500گرم

مغز گردو:150 گرم

خاک قند: 150 گرم

پسته پودر شده: یک قاشق غذاخوری سرپر

روغن: 250گرم

هل کوبیده: نصف قاشق مرباخوری

پودر دارچین: یک قاشق غذا‌خوری سرپر

روغن را در تابه بریزید تا داغ شود، بعد از الک کردن آرد، آن را به روغن اضافه کرده و شعله را کم کنید و آرد را سرخ کنید تا طلایی شود. بعد از طلایی شدن آن را از روی گاز بردارید و کناری بگذارید تا خنک شود.

پس از سرد شدن آرد سرخ شده در روغن، خاک قند و دارچین و هل کوبیده را به آن اضافه کرده و خوب با هم مخلوط کنید تا یکنواخت شود. خرماهایتان را خوب بشوید و بگذارید آب آن گرفته شود. هسته خرماها را در بیاورید و به جای هر هسته مغز گردو درون خرما بگذارید.

نیمی از مخلوط آرد و پودر پسته را در ظرف بریزید و با پشت قاشق سطح روی آن را صاف کنید، سپس خرماها را روی آن بچینید و کمی دارچین روی آن بپاشید. در ادامه با بقیه آرد سرخ شده روی خرماها را به طور کامل بپوشانید و باز با فشار پشت قاشق، سطح آن را صاف کنید تا لایه‌ها به هم بچسبند.

سپس کمی خاک قند و دارچین روی آن بپاشید. پسته چرخ کرده را نیز روی آن بریزید. رنگینک شما آماده است. می‌توانید آن را به صورت لوزی یا مربع‌های کوچک برش بزنید و نوش جان کنید.

منبع: چاردیواری

لینک مرتبط: اعتماد به نفستان را با روزه بالا ببرید

خوراک ها و نوشیدنی هایی که نباید در ماه رمضان خورد

همه چیز درباره روزه داری صحیح

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ