۷ راه آسان برای کمک به افراد مبتلا به زوال عقل-قسمت اول

مهرناز زاوه
رسیدگی به بیماران مبتلا به زوال عقل می‌تواند مأیوس‌کننده باشد. کسانی که از این افراد مراقبت می‌کنند. در این مقاله شما را با روش‌های آسان برای کمک به بیماران مبتلا به زوال عقل آشنا می‌سازیم.

رسیدگی به بیماران مبتلا به زوال عقل می‌تواند مأیوس‌کننده باشد. کسانی که از این افراد مراقبت می‌کنند، با توجه به نبود گزینه‌های درمان و معالجه قطعی، ممکن است تصور کنند که کار چندانی از دست‌شان بر نمی‌آید و آنها صرفا قادر به حفظ امنیت دوست یا خویشاوند خود هستند. البته همین رسیدگی ساده نیز برای بیماران مبتلا به زوال عقل ارزشمند است و می‌تواند کیفیت زندگی و سلامت جسمانی آنها را تامین کند. در این مقاله شما را با روش‌های آسان برای کمک به بیماران مبتلا به زوال عقل آشنا می‌سازیم.
او را به ناهار دعوت کنید
مطالعات اخیر نشان می‌دهند که غذا خوردن در جمع می‌تواند وضعیت تغذیه و هیدراتاسیون این افراد را بهبود ببخشد و کیفیت زندگی آنها را ارتقا دهد. خوردن و نوشیدن در جمع از اهمیت بسیاری برخوردار است و باعث می‌شود که بیماران به جمع حاضر احساس تعلق پیدا کنند. نویسنده این مطالعه، لی هوپر که در دانشکده پزشکی نورویچ در دانشگاه آنجلیا در انگلستان مشغول به تحقیق است، در این باره می‌گوید: «وقتی فرد دچار بیماری زوال عقل می‌شود، بخشی از مهارت‌های خود را در رابطه با تشکیل گروه از دست می‌دهد؛ در نتیجه احساس تنهایی و بی‌کسی می‌کند.»
مراکز ارائه خدمات مراقبت از بیماران در منزل در برنامه‌های خود به تشویق مراجعه‌کنندگان می‌پردازند تا با بیماران خود بیشتر غذا بخورند. روی‌هم‌رفته، غذا خوردن با یک بیمار مبتلا به زوال عقل کار چندان سختی نیست و به راحتی امکان‌پذیر است.
چنگال را بردارید
وقتی در جمع غذا می‌خورید، این فرصت را دارید که با دستان خود و بدون کمک غذا بخورید. یکی از مطالعات اخیر نشان می‌دهد حتی اگر فرد مبتلا به آلزایمر باشد و توانایی انجام وظایفش را به فراموشی سپرده باشد، می‌تواند از رفتار دیگران بر سر میز تقلید کند. شاید فکر کنید که یک فرد مبتلا به زوال عقل در مواجهه با کارد و چنگال کمی گیج به نظر می‌رسد، اما او می‌تواند با نگاه کردن به سایر افراد از قدم بعدی مطلع شود. برای این کار کافی است منتظر دیگران باشد تا خوردن را شروع کنند. در واقع، تمام فعالیت‌های روزانه، از استفاده از تلفن همراه گرفته تا شستن لباس‌های چرک قابل تقلید و بازسازی هستند. آمبرا بیسیو، محقق بخش رباتیک، مغز و علوم شناختی در دانشگاه جنوا در ایتالیا در این باره می‌گوید: «مراقبان می‌توانند تا مدتی بیماران را سالم نگه دارند و به آنها کمک کنند که در محیط زندگی‌شان فعال باشند. این کار به وسیله آموزش مهارت‌های روزانه ضروری امکان‌پذیر خواهد بود.
غذایی آماده کنید که بیمار با آن آشنا باشد
افراد مبتلا به زوال عقل اغلب خاطرات دوران کودکی خود را از اتفاقات روز گذشته بهتر به خاطر می‌آورند؛ این امر می‌تواند به غذا خوردن آنها کمک کند و چالش‌های پیش روی بیماران مبتلا به زوال عقل را کاهش دهد. این بدان معنی است که اختراعات نوظهور دنیای آشپزی کاربرد چندانی ندارند. «یک پای لیموی عجیب و غریب ممکن نیست به عنوان غذا تشخیص داده شود.» این را ناگیر هابینز، متخصص تغذیه استرالیایی و نویسنده کتاب «خوردن برای مقابله با زوال عقل و غلبه بر پیری» می‌گوید. به اطرافیان بیمار توصیه می‌شود غذاهایی برای بیمار آماده کنند که او پیش از این دوست داشته، تا او بتواند با لذت آنها را بخورد.
منبع: prevention 

نخستین نشانه‌های زوال عقل

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ